7.5. KétértelműségHasonlítsuk össze az alábbi mondatokat.
(1)-ben és (2)-ben a "hiszek" szó nem ugyanabban az értelemben szerepel. Az előbbiben azt fejezi ki, hogy hiszem, hogy léteznek telepatikus jelenségek. Az utóbbiban azt pedig azt, hogy bízom a miniszterelnökben, azt hiszem, hogy jót fog tenni. E mondatokat biztosan nem értjük félre. A telepátia létezésében sokan kételkednek, ezért ha valaki azt mondja, hogy hisz benne, természetes úgy értelmeznünk, hogy ebben a kérdésben foglal állást. A miniszterelnök létezésben nem szokás kételkedni. Vagyis az, hogy a "hiszek" szónak két különböző jelentése van, semmilyen problémát nem jelent. Szavaink többségének több jelentése van - ehhez elég felütnünk egy értelmező szótárt. Azonban a kontextus a legtöbb esetben eldönti, hogy az adott helyen a szó melyik értelemben szerepel. (3) esetében nem ilyen egyszerű helyzet. Aki hisz Istenben, az egyrészt úgy gondolja, hogy létezik, másrészt bízik is benne. A "hiszek" szó előfordulása itt kétértelmű. Kétértelműnek akkor nevezünk egy kifejezést, ha az adott kontextusban két különböző értelemben szerepel, vagyis ha a kontextus nem teszi világosság, hogyan kell értelmeznünk. (3) kétértelműsége nem okoz semmi problémát. A kétértelműség azonban sokszor távolról sem ártatlan. Azt eredményezheti, hogy a vitatkozó felek félreértik egymást. Ha a kontextus nem dönti el a szavak értelmét, lehet, hogy egyikük az egyik értelemben használja a szót, a másikuk pedig a másik értelemben, s ezért elbeszélnek egymás mellett. Erről lásd a 7.8. szakaszt. A másik problémát az alábbi példa illusztrálja.
Ez az érv nyilván nonszensz, hiszen (4)-ből eljutunk (4) tagadásáig, ami azt mutatja, hogy (4) hamis. De (4) igaz! Ezt a logikai bakugrást az teszi lehetővé, hogy az érvben a "több" és a "kevesebb" kifejezések jelentése váltakozik. (4) premisszában az "több" abszolút értelemben szerepel. Több az, aminek nagyobb a térfogata. A (7) premisszában azonban megváltozik a jelentése. Itt már az arányt jelöli. Minél többet lötyögtetsz ki a pohárból, a pohárban lévő ital annál kisebb részét sikerül meginnod. (8) első tagmondatában a "több" ismét abszolút értelemben szerepel, a "kevesebb" pedig az arány értelemben. Ez a mondat paradoxonnak hat, de ebben az értelemben még igaz: minél nagyobb mennyiségű alkoholt fogyasztasz, a következő pohárban lévő mennyiség annál kisebb részét tudod meginni. A megfogalmazás megtévesztő, mert a "többet" és a "kevesebbet", ha egy mondaton belül fordulnak elő, természetes egymás ellentéteként értelmeznünk. Ha azonban megfelelő módon értelmezzük, még nincs baj. A hiba a (9) premisszánál történik. Ez ugyanis csak akkor igaz, ha a "kevesebb"-et abszolút értelemben vesszük. Csakhogy ahhoz, (8)-ból és (9)-ből valóban következzen (10), (8)-ban és (9)-ban a szónak ugyanabban az értelemben kell szerepelnie. Ennek megértéséhez lássunk két hibás következtetést.
Minél többet tanulsz, annál jobb lesz az átlagod.
Minél többet tanulsz, annál jobb lesz az átlagod. A felső következtetés azért hibás, mert a premisszák és a konklúzió között nincs megfelelő kapcsolat. Mindkét premissza igaz, csak éppen nem következik belőlük a konklúzió. Az alsó pedig azért, mert a második premissza hamis. Az "ivós" következtetéssel az a baj, hogy valamelyik hibát elköveti a kettő közül. Ha (9)-ben a "kevesebb"-et az arány értelemben használjuk, akkor a hiba a felső következtetésre hasonlít: a premisszák igazak, de semmi közük a konklúzióhoz. Ha pedig az "abszolút" értelemben, akkor az alsó következetésre: a következtetés formailag megfelelő, csak éppen a második premisszája hamis. Az ilyen hibát nevezik a kétértelműség hibájának, vagy ekvivokációnak. Az ilyen következtetések azért tűnnek plauzibilisnek, mert ugyanazt a szót a következtetés különböző pontjain különböző értelemben használják. Ha azonban a szót végig ugyanúgy értelmezzük, kiderül, hogy hibásak. Az "ivós" érvvel természetesen nehéz bárkit is félrevezetni. De számos olyan érvet, mely elköveti a kétértelműség hibáját, nem ilyen könnyű lebuktatni. |