III. Gyakorlófeladatok
1. Az alábbi szókapcsolatok közül melyek a morfológiai természetű szószerkezetek, s melyek a szintaktikai természetű szintagmák?
vasárnap
érkezik; kicsi, de erős; ebéd előtt, távol lenni, tízéves lenni, szeret
olvasni, szép, sőt szebb; anyja lánya, az ügy érdekében, tőle kaptam, három
nővér, három után, apa és fia, kedves gyermek, édesapám mint tanár, óra alatti,
ügyes lesz, idő van, vanni van, légy fegyelmezett, zenét hallgató, ő vagy én, látott
volna; dolgozni, azaz tanulni; testvérem révén, írva van, el fogja felejteni,
megtanulhatta volna, érték marad, távol marad, sokkal több, zárva volt,
magányos volt
2. Válogassa ki a szintagmákat és a morfológiai természetű szószerkezeteket az alábbi mondatból!
A fák között sátorozó kirándulók csak
délután indulnak tovább Pécsre.
3. Bővítse az alábbi szintagmákat a következők szerint!
szintagmalánc:
egy barátját meglátogatni
gyorsan futott
szintagmabokor:
boldogan élő
kellemes élményt
szintagmalánc- és bokor:
könyvet olvasva
4. Elemezze és ábrázolja az alábbi szintagmacsoportok szintagmatikus viszonyait!
súlyos betegsége miatt régóta hiányzó diák
az ajtón halkan kopogtató félénk látogató
a meleg szobában izgalmas társasjátékot játszani
a városból tegnap a barátjával érkező vendég
sok dolgozatot a szoros határidőig kijavítva
hátizsákkal megrakodva visszatérni az éjszakai szállásra
5. Írja a példákat az ábra megfelelő helyére!
a)
kútba esett;
okos, de lusta; szobában olvas, tanár lenni, bizony jó, ázik-fázik,
napbarnított, mindenhol, számfeletti
b)
nem este,
jóvoltából, fátylat borít, unos-untalan, miatyánk, ebugatta, csengetés
előtti, fát
ültet, parkosított, tehát kellemes
6. Folytassa további példákkal!
otthon
lenni boldog
lenni
egyedül
legyen jó
legyen
Londonban
lehetett volna fiatalabb
lehetett volna
.
.
.
szintagma morfológiai
természetű szószerkezet
7. Hasonlítsa össze az alábbi alany-állítmány kapcsolatokat! Igazolja a megadott szempontú elemzésekkel, hogy a magyar nyelvben ez a kapcsolat nem egyféle!
igei
állítmány névszói-igei
állítmány
bővíthetőség:
Pista mindig jól tanult. Pista
mindig jó kisfiú volt.
egyeztetés:
A gyerekek a szobában voltak. A gyerekek
vidámak voltak.
kérdezhetőség:
Kati könyvet olvasott. Kati
szorgalmas volt.
(Figyelmébe ajánljuk Laczkó Krisztina: Az alany és az állítmány viszonya: hozzárendelés vagy alárendelés? című tanulmányát! Magyar Nyelvőr. 2001: 407–417)
8. Csoportosítsa az alárendelő szintagmákat a bővítmény kötöttsége szerint!
magas homlokú, tehetséges a fociban, lent a
tónál, tejet iszik, jártas a táncban, fiú a házból, küzdelem az életért,
hallgatni muszáj
kötött szabad
……….
kötelező fakultatív ……….
vonzat
………. ………… ………
……… …………
9. Magyarázza meg a kötött kötelező (vonzat), a kötött fakultatív és a szabad bővítmények különbségét az alábbi példák segítségével!
készít valamit olvas valamit
szerelmes valakibe nagyon szerelmes
hazámtól távol igen távol
10. Igazolja, hogy a jelző kötelező bővítmény az alábbi mondatokban!
Két korsó sört kérek!
Három méter anyagból készült a függöny.
A szőke hajú nőkről sok vicc szól.
Két éve nem jártam ott.
A negyedik sorban ültünk.
11. Magyarázza meg, melyek a morfológiai okai annak, hogy az alábbi mondatok kiemelt mondatrészei kötelező bővítmények!
Az ősz beálltával kezdődik az esős
idő.
Azt a könyvet add ide!
Ismerve a körülményeket mérlegelni
tudta az eseményeket.
Az Ady írta vers elemzése volt
a házi feladat.
12. Milyen szintagma részeként szerepel a kiemelt személynév?
Drótpostán küldték el a kérdőívet Ádámnak.
Ádámnak a kitöltött kérdőíve visszaérkezett.
A kérdőív kitöltőjét Ádámnak hívják.
Ádámnak Ádám, de nem Kovács a kitöltő.
Nekitámadni Ádámnak igazán nem volt szép.
13. Párosítsa az azonos szintagmákat!
felriad a lármára érintetlen hagy
sétálni indul váratlan betoppan
férjnél van röpült
a boldogságtól
megette szőröstül-bőröstül szülinapra hív
ellenfelével birkózik kedvvel dolgozik
14. Jellemezze az alábbi szintagmákat! Milyen hasonlóságokat és különbségeket talál?
Pista, azaz a barátom jött el.
Pista, a barátom jött el.
Pista a barátom.
15. Keresse meg az alábbi mondat alanyos szintagmáit! Ezek alanyait hasonlítsa össze a mondat alanyával! Sorolja fel a különbségeket!
Megérkezvén a tavasz megkezdődtek az IBUSZ szervezte társasutazások.
16. Az alábbi, mellérendelő szintagmát tartalmazó egyszerű mondatokat alakítsa át (azonos típusú) mellérendelő összetett mondatokká! ( Mellérendelő összetett mondatok)
Könyvet és füzetet vettem.
Nemcsak könyvet, hanem füzetet is vettem.
Hol itt, hol ott találkoztunk.
Kedves, tehát szeretetreméltó ez a
kislány.