Az rtf-változat letölthető innen
Karjalaiak
A
karjalai etnikum körülbelül 131 ezer főnyi. Keleti csoportjuk a Fehér-tenger
partján, valamint a Ladoga- és az Onyega-tó vidékén található. A karjalaiak nyugati
csoportjai az évszázadok folyamán beolvadtak a finnekbe, mára csak Finnország
két megyéjének neve, Dél-Karjala és Észak-Karjala őrzi emléküket. A karjalaiak
harmadik csoportja Oroszország szívében, Tver környékén alakult ki, ahova a 17.
században költöztek a Karjalai földszoros és a Ladoga-tó vidékéről. Az akkor
éppen svéd uralom alatt lévő területet a súlyos adók és az erőszakos lutheránus
térítés miatt hagyták el az emberek.
Antropológiailag,
akárcsak a balti finnek többsége, az europid rassz Fehér-tengeri–balti
típusához tartoznak, néhány csoportjukon enyhe mongolid hatás is érződik.
A
karjalai nyelv egyik legrégibb írásos emléke, egy nyírkéregre írt háromsoros
varázsige a 13. század elejéről származik.
Karjala
a mérsékelten kontinentális éghajlati övezetben található. Hosszú, hideg,
csapadékos tél, és rövid, mérsékelten meleg nyár jellemzi. Kelet-Karjala talaja
köves, homokos, nagy kiterjedésű mocsarak borítják, ez a terület alkalmatlan
mezőgazdasági művelésre. A köztársaság igazi kincse összefüggő erdősége, amely
területének nagy részét alkotja. Az erdők vadakban igen gazdagok. Nem véletlen,
hogy a vadászat, mint kiegészítő gazdálkodási forma egészen a 19. századig
fennmaradt.
A
karjalaiak gazdálkodásának alapvető ágazata a földművelés. Erre az Olonyec és
Petrozavodszk környéki földek a legalkalmasabbak. Az irtásos-égetéses
földművelésről csak a 19. században tértek át a háromnyomásos gazdálkodásra.
Földművelésük sajátossága volt, hogy elsősorban tűlevelű erdőket alakítottak
irtásfölddé, az erdő előzetes „érlelésével”. Az irtásföldet úgy érlelték, hogy
a legnagyobb fákat kérgük részleges lehántásával megsértették, amitől azok álló
helyzetben lassan elhalásnak indultak, de ugyanakkor erős
gyökértevékenységükkel kiszárították a talajt borító moharéteg alatti
területet, és így alkalmassá tették a későbbi égetéses irtásra.
Legfontosabb
kultúrnövényeik a rozs, köles, zab, hagyma, sárgaborsó, délen a len, kender, az
1840-es évektől a burgonya, valamint a répa és a káposzta. Szarvasmarhát,
disznót, juhot, északon rénszarvast tenyésztettek. Fából készült túróekével
szántottak, az aratáshoz fogazott kaszát használtak. A 19. századtól fontos
szerepet játszott gazdasági életükben a fakitermelés, de az észak-karjalaiak
közül sokan foglalkoztak kereskedelemmel, melynek során bejárták egész
Finnországot. Többen közülük bérmunkára svéd és norvég bányákba, hajógyárakba
jártak.
Hagyományos
mesterségeik: kovács, bodnár, fazekas, takács, fegyverkészítő, ezen kívül
híresek voltak az aranyszállal, igazgyönggyel hímző asszonyaik.
Népművészetük
fontos ágazatai voltak a hímzés, szövés, kötés, nyírkéreg-feldolgozás,
famegmunkálás. A hímzéseik a vepsze hímzésekhez hasonlóan sok archaikus
képzetet őriztek meg. Náluk is gyakran előforduló motívum a felemelt kezű női
alak, oldalán lovakkal, lovasokkal, madarakkal, szarvasokkal, amelyek
eredetüket tekintve egy igen ősi teremtésmítoszhoz vezethetők vissza. Az északi
népek körében széles körben ismert volt a termékenység istennőjéről szóló
mítosz. Az istennőt övező kultikus tisztelet feltehetőleg ismert volt a
karjalaiaknál is.
A
karjalai népművészet csodálatos példái a fafaragások is. Edényeik nagy részét
fából, vagy nyírkéregből készítették. Házaik a népi építészet remekei, melyeket
kívülről csodálatos faragással díszítettek.
A
karjalai települések régen a folyók közelében álltak, és csak a 19. század
végére terjedtek el a soros, utcás falvak. A széles udvar a házhoz hátulról
csatlakozik. Házaik hatalmas farönkökből épültek. Nagy méretűek, gyakran
kétszintesek, az utca felé sok ablakkal. A házakkal egy sorban, velük egy fedél
alatt állnak az ugyancsak kétszintes gazdasági épületek. Általában az ilyen
hosszú, nagy épület alsó szintjén a gazdasági helyiségek, fent a lakórész
található. A nagy méretű lakóhelyiségekre azért volt szükség, mert még a 19.
században is nagycsaládi szerkezetben éltek, 25–30 fő lakott együtt. A
lakóhelyiség specifikus elrendezésű, a kemence a ház frontális fala felé néz,
és az asztal nem a szent sarokban, hanem a ház utcai falán, középen van
elhelyezve.
A
karjalai viselet tájanként változott. Keleten az orosz típusú szarafán és ing,
Olonyec környékén a szoknya, a Ladoga-tó partján élő karjalaiaknál pedig a
kétoldalt nyitott szoknya volt jellemző. A férfiviselet tipikus darabja a
nyakravaló kendő és a kötött, vagy szőtt öv.
Hagyományos
ételeik közé tartoznak a rántással készült halleves, a hallal töltött pirog, a
kölesből készült kása, a tejes, tejfölös mártásban kisütött hal. Kenyeret
savanyú tésztából sütöttek. Italuk a kvasz, a tea és az enyhén sózott kávé.
A
13. század óta keresztények. A kereszténység felvétele előtt sokistenhitűek
voltak, a 16. századi források még 12 istenükről tesznek említést, többek
között a Vízanyáról. Isteneiknek áldozati szertartásokat rendeztek a faluközösségek
elkerített áldozóhelyein. Ősi hitviláguk leginkább a családi védőszellemek
kultuszában (fürdőház szelleme, istálló szelleme, a házi tűzhely kultikus
tisztelete), a természeti jelenségek, erdők, vizek szellemeinek hitében, a
családi ünnepek szertartásaiban, főleg a halottak kultuszában (halotti
emlékünnep), az ehhez kapcsolódó rítusokban és a temetkezési szokásokban maradt
fenn. A kereszténység előtti vallási képzeteikről tanúskodnak a széles körben
elterjedt mágikus eljárások is.
A
karjalaiak hiedelmei szerint a házi tűzhely szellemének jóindulatától nagyban
függött az ott élők élete, boldogsága. Ezért, amikor esküvő idején a
fiatalasszony férje házába érkezett, első dolga volt, hogy pénzt dobjon a
kályhába, hogy ezzel elnyerje a házi tűzhely szellemének jóindulatát. Ugyanezért
ültették le a fiatal házasokat az esküvői szertartás során a kemencepadkára,
vagy helyezték oda az újszülött bölcsőjét, amikor születése után néhány nappal
behozták a gyermeket a fürdőházból. A szülői háztól búcsúzó leánynak egy marék
hamut adtak a családi tűzhelyből, amelyet beleszórt a vőlegénye szüleinek a
kályhájába, hogy a szülői ház tűzhelyének szelleme tovább óvja és védelmezze új
otthonában is.
Ősi
hitviláguk emlékeit őrzik epikus hősmondáik, a rúnók, melyek a Föld és minden
rajta lévő lény, dolog keletkezéséről, a hősök harcáról szólnak. A rúnók
előadása Karjalában a hagyomány része volt, apáról fiúra szállt, az énekeket a
kantele nevű húros hangszeren kísérték. Ezeket a csodálatos ősi énekeket
gyűjtötte össze és szerkesztette egybe Elias Lönnrot a Kalevalában.
Az
1980-as évek végén Karjalában is megindult a nyelv megőrzését, a népi kultúra,
népi hagyományok felelevenítését, a karjalai identitástudat megerősödését
szolgáló mozgalom. 1989-ben megalakult a Karjalai Nép Szövetsége, mely a fenti
feladatok megvalósítását tűzte ki célul. Céljaik elérésében nemcsak saját
magukra támaszkodhatnak, hanem Finnország és Észtország segítségére is.
(Kerezsi Ágnes)