TAXONÓMIA
A taxonómia a görög taxis (rend), valamint nomos (törvény) szavakból
származik. A taxonómia fő ismérvei: 1) olyan szigorú osztályozás, amelyben
az egyes osztályokon belül szigorúan azonos elvek szerint történik a
besorolás, mégpedig úgy, hogy az elemek kiadják az adott osztály teljességét;
2) az elemek, illetve az egyes osztályok és alosztályok között hierarchia
van, azaz a magasabb szint magába foglalja és tételezi az alacsonyabbat.
(V. ö. Zsolnai József: Az értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógia.
ÉKP. Központ Holnap Kkt. Tárogató Kiadó, Budapest, 1995. 126. o.,
Hajnal Albert: A modellek modellje Rendszerkutatás.
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1973. 371-374. o.)
Pedagógiai taxonómia:
olyan osztályozási rendszer, amely a hierarchia elve alapján igyekszik
kategorizálni bizonyos pedagógiai fogalmakat, legtöbbször pedagógiai célokat.
A pedagógiai taxonómia más szóval származtatott célrendszer,
melynek elvi és logikai kapcsolatban kell állnia az oktatás, képzés általános
céljaival.
(V. ö.: Szabolcs Éva: A taxonómia továbbfejlesztésének elméleti és
gyakorlati törekvései. Magyar Pedagógia 1983. 4. sz. 426-435. o.)
A pedagógiai szakirodalomban először a követelmények taxonomizálásával
találkozhattunk. A követelmények rendszerezésével, a követelményekből
levezetett taxonómiákkal kapcsolatos elméleti, alapozó munka megkezdése az
amerikai Benjamin Bloom nevéhez fűződik.
Bloom és munkatársai a tanulási célok három szféráját (területét) határozták
meg:
- a kognitív követelmények rendszerét,
- az affektív követelmények rendszerét,
- a pszichomotoros követelmények rendszerét.
(V. ö. S. B. Bloom: Taxonomy of Educational Objectives: Cognitive
Domain. McKay, New York, 1956; R. D. Krathwohl
S. B. Bloom B. B. Masia: Taxonomy of Educational
Objectives: Affective Domain. McKay, New York, 1964;
R. H. Dave: Taxonomy of Educational Objectives and Achievement
Testing. In: Developments in Educational Testing.
London, University of London Press, 1969.
A. J. Harrow: A Taxonomy of Psychomotor Domain.
Mc.Kay, New York,1972.)
A követelménytaxonómia rendszerét, a taxonómiai gondolkodás lényegét
a következő rendszer illusztrálja.
Általános pedagógiai követelményrendszer
Affektív követelmények
- Befogadás (készség érdeklődések, attitűdök és értékek befogadására)
- Válaszadás (reagálás érdeklődések, attitűdök és értékek szerint)
- Értékek kialakítása (értékbeli különbségek érzékeltetése)
- Értékrendszer kialakítása
- Az értékrendszer belső, jellemképző erővé alakítása (világnézet)
Pszichomotoros követelmények
- Utánzás (mozgások másolása, izomkoordináció nélküli mozgások)
- Manipuláció (szenzoros korrekciók végrehajtása, felesleges mozdulatok
kiküszöbölése, a mozgási sebesség növelésének képessége, módosítások
elvégzése)
- Artikuláció (különböző mozgások koordinálása, hasonló mozgások szimultán
és egymást követő végzésének képessége)
- Automatizálás (rutin és spontán mozgások végrehajtása)
Kognitív követelmények
- Ismeret
1.1. Tények és elemi információk ismerete
1.2. Fogalmak, törvények, konvenciók és szabályok ismerete
1.3. Alapelvek, elméletek és rendszerek ismerete
- Megértés
2.1. Egyszerű összefüggések megértése
2.2. Bonyolultabb összefüggések megértése (értelmezés, átkódolás,
transzformálás, továbbfejlesztés)
- Alkalmazás
3.1. Alkalmazás ismert szituációban
3.2. Alkalmazás új szituációban
- Magasabbrendű műveletek
4.1. Analízis
4.2. Szintézis
4.3. Értékelés
(V. ö. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek.
Egy differenciális tanításelmélet vázlata.
Tankönyvkiadó, Budapest, 1992, OKKER Kiadó, Budapest, 2000.)
|
Az alábbi példa a természettudományi tantárgyak tanulásának L.
E. Klopfer által kidolgozott taxonómiájából mutatja az affektív
tanulási célok területét:
Beállítottságok (attitűdök) és érdeklődések a természettudomány tanulásával
kapcsolatban
- Pozitív beállítottság a természettudomány és a tudósok munkája iránt
- Pozitív beállítottság a tudományos kutatás módszere, mint a problémák
megoldásának módja iránt
- A tudományos gondolkodás iránti általános jellegű pozitív attitűd
- A természettudományos tárgyak kedvvel való tanulása
- Érdeklődés a természettudományos és az azzal rokon tevékenységek (pl.
gyűjtés, kísérletezés, olvasmányok stb.)
- A természettudományos érdeklődésnek megfelelő pályairányulás.
(V. ö. L. E. Klopfer: The IEA Study in Science. Holt, Rinehart,
Winston,
New York, 1971.; Vári Péter: Cél- és követelményrendszer.
OOK, Veszprém, 1980.)
|
A következő példa az alsó tagozatos természetismeret tantárgyra vonatkoztatva
írja le a pszichomotoros szféra elemeit (a tanulói tevékenységek
oldaláról)
I. A megfigyelés
- A vizuális, az akusztikus, a tapintási és szaglási közvetlen
megfigyelés begyakorlottsága, összekapcsolása az értelmi tevékenységgel
(verbalizálás stb.)
- A tapasztalati anyag reprodukálása (rajzolás, gyurmázás, papírmunkák,
írásjelek és szimbólumok használata, montázskészítés)
II. Összehasonlítás
- Becslés és mérés (fizikai, kémiai, biológiai dimenziók vizsgálata)
- Emberismeret és önismeret
III. Elemzés
- Konkrét tárgyak, képek, rajzok elemekre bontása, szétszedés konkrétan
és szimbólikusan
- Konstrukciós játékokkal való foglalkozás
- Konstrukciós feladatok megoldása, egyszerű laboreszközökkel való
munkálatok véghezvitele
IV. Szintézis
- Összerakás, egybeépítés elemekből, eszközökből. Egyszerű fizikai,
kémiai és biológiai kísérletek
V. Kísérletezés és problémamegoldás
- Kísérleti eszközökkel való esztétikus, biztonságos és pontos munka
- Információrögzítő berendezések ismerete, használata (magnetofon,
fényképezőgép, zsebszámológép, írógép stb.)
VI. Információs készségek
- Vázlatkészítés, jegyzőkönyvkészítés, rajzolás, illusztrálás
- Könyv- és könyvtárhasználat, jegyzetelés
- Adatgyűjtés és csoportosítás
VII. Természetgondozás
- Élő növények, állatok gondozása, nevelése
- Egészséges életmód és szokásrendszer megvalósítása
- Mentalhigiene és az önnevelés alapjainak elsajátítása
- Természetvédelem gyakorlati feladatainak ellátása
(V. ö. Havas Péter: Egy alsó tagozatos természettudományos
tantárgy taxonómiai keretei. Kutatási jelentés. Budapest, 1982.)
|
A következő példában a kognitív taxonómia 1. ismeret, 2. megértés,
3. alkalmazás, 4. magasabb rendű műveletek (4. 1. analízis, 4. 2. szintézis,
4. 3. értékelés) értelmezését, s egy-egy példával történő illusztrálását
követheti nyomon.
A kognitív taxonómia egyes szintjeinek értelmezése |
Példák a kognitív taxonómia egyes szintjeire |
1. Ismeret |
A tanuló képes tényeket, fogalmakat, módszereket, szabályokat felismerni vagy felidézni. |
A tanuló fel tudja sorolni az európai királyságokat. A tanuló meg tudja határozni az energia fogalmát, és fel tudja sorolni a fajtáit. |
2. Megértés |
A tanuló megérti, amit közöltek vele, fel tudja használni a közlés tartalmát anélkül, hogy másfajtatartalommal hozná kapcsolatba. |
A tanuló el tudja magyarázni az I. világháború kitörésének okát. A tanuló le tud fordítani egy bekezdést angolról magyarra. A tanuló példát tud mondani egyenes vonalú egyenletes mozgásra. |
3. Alkalmazás |
A tanuló képes az elméleti ismereteket, szabályokat, elveket, módszereket konkrét és sajátos esetekben használni. |
A tanuló képes a barométer segítségével előre jelezni az időt. A tanuló képes megtalálni az ismeretlent az egyenletben. |
4. Magasabb rendű műveletek |
4. 1. Analízis |
A tanuló képes a közlést összetevő elemeire, részeire bontani. |
A tanuló képes összehasonlítani különböző társadalmi körök politikai célkitűzéseit. |
4. 2. Szintézis |
A tanuló képes az elemekkel, részekkel dolgozni, és összerakni ezeket egy egésszé, képes egy új modellt vagy struktúrát létrehozni. |
A tanuló képes összefüggő dolgozatot írni a nyaralásról. |
4. 3. Értékelés |
A tanuló képes mennyiségi és minőségi ítéleteket alkotni arról, hogy anyagok és módszerek mennyiben tesznek eleget a kritériumoknak. |
A tanuló képes megítélni, hogy adott osztálybeli események mennyiben felelnek meg a demokratizmus szabályainak. |
(V. ö. Falus Iván Szivák Judit: Didaktika.
Comenius Bt., Pécs, 1996. 21-22. o.)
|
A dokumentum forrása:
Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez
Szerkesztette: Bárdossy Ildikó Forray R. Katalin Kéri Katalin
PTE BTK Neveléstudományi Intézet
HEFOP 3.3.1-P.-2004-09-0134/1.0 jelű projekt
Pécs, 2006. május 31.
Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet http://nti.btk.pte.hu/
H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6. Tel: (72) 503-600 / 4555, 4221 Fax: (72) 213-418 / 4003
Az elektronikus változatot készítette:
Ambrus Attila József
()
|