MELEG CSILLA
AZ ISKOLAI EGÉSZSÉGNEVELÉS
KONCEPCIONÁLIS KERETEI1
Az egészségfogalom tartalma
Az egészség az értékrendszerek hálózatában
Az iskolai egészségnevelés és újrafogalmazásának szükségessége
Az iskolai egészségnevelés koncepcionális újragondolása
Feladatok
Irodalom
További irodalom
Jegyzetek
A tanulók egészségmagatartásának pedagógiai stratégiákkal, módszerekkel és
eszközökkel történő befolyásolásához mindenekelőtt az egészség fogalmát
alkotó tartalmak feltárása és a neveléstudomány számára is elfogadható
értelmezése szükséges.
Mindennapi életünket, ismerősökkel és ismeretlenekkel való konvencionális és
hivatalos kapcsolatainkat különböző körülmények és tényezők szabályozzák. E
történések eredményesnek vagy eredménytelennek, harmonikusnak, semlegesnek
vagy feszültségekkel terhesnek minősítése és megélése nagyrészt azon múlik,
hogy verbális és nem verbális kommunikációink során használt jelrendszerek
azonos értését feltételezzük. Fogalomhasználataink egyértelműségének a
hiedelme magyarázza azt is, hogy értetlenül szemléljük evidensnek tartott
alapigazságok visszatérően aktuális felfedezését.
Ilyen evidenciának tekinthető, hogy az egészség érték, ugyanakkor azonban a
társadalomstatisztikai adatok egészségtelen életmódjellemzők sokaságát tárják
fel. Az egészségszociológiai kutatások tovább árnyalják a képet az egészség
társadalmi csoportok szerinti egyenlőtlen elosztásának a bemutatásával.
(Józan, 1994, 2005) Ezért feltételezhetjük, hogy az egészség is azon
fogalmaink közé tartozik, melynek értelmezési tartománya jelentős eltéréseket
mutathat, többféle tartalom és hangsúly sűrűsödik e fogalom tartalmában. Az
egészségfogalom tartalmi összetevőinek a feltárásakor kimutathatók azok a
jellegzetességek, melyek területi, településbeli (pl. Európa és Afrika,
Nyugat- és Kelet-Európa, város és falu), társadalmi (magas és alacsony
státusúak) és demográfiai (fiatalok-idősek, férfiak-nők) dimenziók mentén
jelenítenek meg más-más hangsúlyokat.2 Az egészségfogalom
pedagógiai értelmezéséhez e tartalmi összetevők feltárásán keresztül
juthatunk el.
AZ EGÉSZSÉGFOGALOM TARTALMA
Az egészségfogalom tartalma gazdag, sokrétű és heterogén, mely mást és mást
hangsúlyozó tudományos és köznapi gondolkodásmódokban érhető tetten.
(Fitzpatrick, 1984) Ezért az iskolai egészségnevelés alapját képező
egészségfogalom pontos leírásához számba kell vennünk a már ismert
tartalmi elemeket és mindazokat a körülményeket, melyek e tartalmak
kialakulását meghatározzák.
A tudományos egészségdefiníciók rendkívül sokfélék. (Aggleton, 1994) Vannak,
amelyek a testi-lelki betegségek hiányait rögzítik.3 Az
iskolai egészségnevelés újragondolásához azonban azok a megközelítések visznek
közelebb bennünket, melyekben valaminek vagy valamiknek a megléte utal az
egészségre. Ezekben az egészség felfogható a testi, lelki és szociális jólét
állapotaként (WHO, 1946) vagy olyan fizikai és mentális egyensúlyként,
melynek során az egyén optimális kapacitása birtokában a leghatékonyabban
képes társadalmi szerepeinek a megvalósítására. (Parsons, 1972) Az egészség
megint más felfogásban árucikké válik, üzleti tartalmat kap, amely nemcsak
elveszíthető, hanem meg is vásárolható. Magas befektetésekkel megvehető a
luxusszintű egészségügyi ellátás (pl. magán gyógyintézetek igénybevételével),
eladható egészséges ételeken, testedzéseken, valamiről leszoktató vagy
rászoktató programokon keresztül, visszavásárolható a sürgősségi ellátás
igénybevételével és a gyógyszerek ártámogatásában, de el is veszíthető
balesetek, betegségek következtében. (Seedhouse, 1986) Lehet azonban az
egészség egyfajta attitűd is, az egyén törekvése és készsége az állandóan
változó körülményekhez való adaptálódásra, vagy éppenséggel azoknak a
faktoroknak az összessége, melyek az egyént személyes ereje maximális
kifejtésében segítik. (Dubos, 1959)
Rövid körképünk az egészség különböző megközelítéseit és az azokhoz
kapcsolódó tartalmi elemeket mutatta be. E megközelítések nem zárják ki
egymást, mindegyik az egészség egy vagy több lényegi jellemzőjét találja meg.
Ebből adódik, hogy nincs egyetlen igazi, egyetlen helyes definíció, ezért az
egészség neveléstudományi értelmezéséhez több szempont együttes
figyelembevétele vezethet.
Az egészségfogalom tartalma tovább bővíthető, ha kulturális kontextusba
helyezzük az egészségről vallott felfogásokat. Hiszen hogy mikor, milyen
esetekben lép át valaki szimbolikusan és/vagy konkrétan az egészség
mezsgyéjéről a betegségére, az tág és szerteágazó forráskészleten alapul.
Nem hagyható figyelmen kívül még az ezredforduló után sem, hogy milyen
hagyományok, tradíciók, kulturális tartalmak jelölik ki különböző társadalmi
csoportok és egyének esetében a házi gyógymódok érvényességi és alkalmazási
körét, határait vagy az elkerülhetetlen orvoshoz fordulást. Társadalmi és
kulturális jelentést hordoz tehát az egészség fogalma abban a vonatkozásban,
hogy az egészség és a betegség megítélésében hol és milyen választóvonal
található, mi és hogyan szabályozza a beavatkozás vagy be-nem-avatkozás, a
házi és/vagy professzionális orvoslás igénybevételét.
A társadalmi-kulturális jelentést hordozó egészségtartalmak szemléletmódbeli
változásai végső soron a társadalmi-történeti idő lenyomatai, ezért a
temporalitást is a fogalom szerves részének tekintjük. Az általunk ismert
legősibb egészségfelfogások fő jellemzője a holisztikus szemléletmód volt,
mely a hangsúlyt az egyénen belüli, az emberek közötti és a környezettel
kapcsolatos egyensúlyi állapotra helyezte.4 Az 1800-as
évek tudományos mentalitása az egészségfelfogást sem hagyta érintetlenül.
"Szétszedtük az univerzumot, és fogalmunk sincs, hogy rakjuk össze. Az előző
évszázadban dollárbilliókat költöttünk a kutatásban a természet szétszedésére,
csak most ismerjük be, hogy fogalmunk sincs arról, hogyan tovább - kivéve,
hogy még apróbb darabokra szedjük." (Barabási, 2003. 17.) E tendencia az
egészségfogalom tartalmát is módosította. A holisztikus látásmód, az egységes
gondolatkörbe tartozó fogalom a természettudományok és az orvostudomány
fejlődése következtében elemeire bomlott, és így az egészség biológiai majd
társadalmi faktorai kerültek a figyelem középpontjába. A különböző
egészségfelfogások ebben az időszakban aszerint differenciálódtak, hogy
mekkora egymáshoz viszonyított súlyt adtak magyarázatukban a biológiai és
a társadalmi tényezőknek. A mai modern egészségfelfogások közös sajátossága
viszont az, hogy megfigyelhetők bennük a már bemutatott jellemzők, melyekre a
szakirodalomban a bio-pszicho-szociális egészség megnevezés utal. Mindehhez
szervesen kapcsolódik az az orvostudományban megfigyelhető gyökeres tartalmi
fordulat, mely a kutatások irányát az egészség (és nem a betegség) forrásai
felé fordította. (Antonovsky, 1979. 1987)5
AZ EGÉSZSÉG AZ ÉRTÉKRENDSZEREK HÁLÓZATÁBAN
Az egyes emberben szocializációja során számos érték alakul ki. A nemzetközi
összehasonlító értékkutatásokból arról tájékozódhatunk, hogy a vizsgált
nemzetek értékrendjében mely értékek vagy mely értékcsoportok tekinthetők
dominánsnak, melyek kisebb súlyúaknak. Az egyes értékek rangsorolása alapján
kialakuló preferenciák mentalitásbeli, magatartásbeli sajátosságokat és
különbségeket mutatnak egy adott társadalmon belül és társadalmak között is.
E kutatások eredményeinek tükrében bizton állíthatjuk, hogy az egészség az
alapértékek között található. (Losonczi, 1989, Varga, 2004) Ugyanakkor ennek
ellentmondanak az egészséges életvitel hiányára is utaló megbetegedési és
halálozási statisztikák. (Meleg, 1988) E látszólagos ellentmondás
magyarázatát abban kereshetjük, hogy az értékek különféle módon és más-más
értékek összekapcsolódásával kialakuló értékrendszerekbe ágyazódnak be. Az
egyenként interiorizálódó értékek ereje és magatartásban is megnyilvánuló
hatása attól függ, hogy az egyén domináns értékrendjében milyen más értékekkel
együtt erősítik vagy gyengítik egymást. Az egészség esetében ez úgy
értelmezhető, hogy bár rangsorbeli helye alapján előkelő helyet foglal el más
értékekhez viszonyítva, ugyanakkor különböző értékrendszeri beágyazódása
következtében az egyéni magatartásban megnyilvánuló hatása más és más lesz.
Ezáltal válik életvezetésünk egészségessé vagy egészségtelenné, ugyanis az
értékrendszerünkből adódó értékítéletek alapján hozzuk meg az életvitelünkre
vonatkozó tudatos és/vagy nem tudatos döntéseket, választunk alternatívák
között. Ezért egészségesen élni nem egyenlő azzal, hogy az egészséget mint
értéket önmagában elfogadjuk. Az egészséges életvitel azon az (egészséget is
magában foglaló) értékrendszeren alapul, mellyel a bennünket körülvevő szűkebb
és tágabb világhoz viszonyulunk.
Az egészségfogalom tartalmának társadalmi, kulturális és időkontextusba
helyezésével "az egészség érték" kijelentést tehát különböző jelentéseket
és viszonyulásokat hordozó alapigazságként kezelhetjük. Belátható ugyanis,
hogy sem az egészségfogalom tartalmában, sem az egészség értékként
megragadásában nem teremthető egységes jelentést eredményező konszenzus.
A mélyebb mechanizmusok feltárására irányuló tudományos megközelítéssel
azonban megengedhető, hogy "az egészség érték" alapigazságát értékrendszerhez
kapcsolódó viszonyként értelmezzük. (Kapitány és Kapitány, 1983)
Mivel az értékképződési folyamatban a szocializációs csatornák kiemelt
szerepet játszanak, érdemes újból átgondolnunk az egészségérték kiépítésében,
formálásában meglévő lehetőségeiket és feladataikat. (Meleg, 1986)
Hogy a család és az iskola - mint az egyén legfőbb szocializációs csatornái -
egymást erősítsék az egészség értékének közvetítésében, ahhoz elengedhetetlen
az a tudás, melynek segítségével az egészségnek az értékrendszerbe való
beágyazottságáról alkothatunk képet.
Kutatási eredmények segítik az eligazodást. A biológiai vagyonnal való
sáfárkodásról árulkodnak az iskolázottság és a szociokulturális háttér
szerint elkülönülő megbetegedési és halálozási adatok. Azokban a társadalmi
csoportokban, ahol az átlagnál magasabb a születéskor várható élettartam,
ahol a megbetegedések súlya és gyakorisága átlag alatti, ott azt
feltételezhetjük, hogy az egészségérték olyan más értékek közé ágyazódott
be, melyekkel együtt egészséget támogató értékrendszer és életvezetési
gyakorlat szerveződött. Azokban a társadalmi csoportokban viszont, ahol átlag
alatti a születéskor várható élettartam és ezzel egyidejűleg átlag felettiek
a megbetegedések, ott az önmagában esetleg értéknek vallott egészség támogató
értékek hiányában (vagy az egészséggel ellentétes értékek között) nem volt
képes az életvezetés során dominanciára szert tenni, hatása háttérbe szorult.
Ezekben az esetekben beszélhetünk veszélyeztetett csoportokról, mégpedig
nemcsak a felnövekvő, hanem a még meg sem született gyermekek vonatkozásában
is. A család ugyanis mint elsődleges szocializációs közeg kitüntetett
szerepet tölt be az értékek kialakításában és rendszerré szerveződésében.
Egészséges nemzedékeket nevelni, a biológiai vagyont magas szinten
továbbörökíteni azok a családok képesek, melyek értékrendszerükkel mint
mintával gyermekeik nevelésén keresztül segítik az egyes értékek megfelelő
rendszerbe szerveződésének folyamatát. Ezért az intézményes egészségnevelés
újragondolásakor nem elégséges csupán az egészség értékmivoltára
koncentrálnunk, hanem meg kell keresnünk azokat a támogató értékeket is,
melyekkel együtt várható csak el az életmódban is tükröződő hatás. Kutatási
eredmények szerint a mentálhigiénével, az interperszonális kapcsolatok
minőségével, a problémamegoldással, a konfliktuskezelés flexibilitásával
összefüggő értékrendszer az, mely az egészségérték beágyazódásával
társadalmi csoportonként elkülöníthető egészségmagatartásokat eredményez.
Ezért válik kiemelkedően fontossá a lelki egészségvédelemmel kapcsolatos
értékrendszer megismerése és fejlesztése, ugyanis kedvező életmódváltoztatás
csak akkor remélhető, ha az egészségérték a fenti támogató értékrendszerbe
egymást erősítő módon épül be. E támogató értékrendszer jelentőségének
megfelelő kezelése, karban tartása és fejlesztésének elősegítése az
egészségügyi és a köznevelési intézményrendszer közös és felelősségteljes
feladata. A mindenkori felnövekvő generációk egészségmagatartásának minősége
az, amely egy hosszú távú egészségnevelési (prevenciós, egészségmegőrzési és
-fejlesztési) stratégia alfája és ómegája. Az egészséghez való viszony így
válhat mindennapi életünkben választásainkat, döntéseinket, életvezetésünket
befolyásoló értékviszonnyá.
Az egészség értékviszonyként felfogása az
1960-as évektől megfigyelhető kutatásmetodikai szemléletváltásban is
tükröződik. A társadalommal foglalkozó szakemberek számára egyre
nyilvánvalóbbá vált, hogy az egyes országok fejlettségének mérésére és
összehasonlítására nem elegendő csupán mennyiségeket kifejező mérőszámokat
alkalmazni. Az anyagi javak birtoklását tartalmazó életszínvonal mellett
ugyanis figyelemre méltóak azok a különbségek, melyeket az életminőség
fogalma fog össze. Ezek fejeződnek ki az emberi
kapcsolatok-kapcsolatrendszerek minőségében, az élet értelméről, céljáról,
hasznosságáról való meggyőződésekben, az önmegvalósításba vetett hitekben.
Az egészségszociológiai kutatások is megerősítik, hogy az egyes országok (és
azokon belül a különböző társadalmi csoportok) egészségi állapotát mindent
összevetve sokkal inkább életminőségük megítélése, fizikai-szellemi
aktivitásuk és testi-lelki kimerültség-érzésük gyakorisága határozza meg,
mint a szokványos rizikófaktorok (pl. alkoholfogyasztás vagy dohányzás).
(Tahin - Jeges - Lampek, 2000. 322.) Ezen kutatások is egyértelműen
bizonyítják, hogy a testi-lelki egészség az életminőséget meghatározó
legfontosabb tényezők között található. (Allardt, 1997)
Magyarországon a megbetegedési és a halálozási adatok az életminőséggel
kapcsolatos problémákra utalnak. Témánk szempontjából különös figyelmet
érdemelnek a pszichoszomatikus megbetegedések arányváltozásai. Az
életminőség romlásához vezető korai jelenségek felismerésében és a beavatkozás
kontrollálhatóságában kitüntetett szerepe van a tanköteles korosztályokat
befogadó iskolarendszernek. Ezért az egészségnevelésre nem tekinthetünk úgy,
mint az iskola egyik megoldandó feladatára, hanem azt az iskola
oktatási-nevelési rendszerét átfogó feladatként és koordináló szemléletmódként
értelmezzük.
AZ ISKOLAI EGÉSZSÉGNEVELÉS ÉS
ÚJRAFOGALMAZÁSÁNAK SZÜKSÉGESSÉGE
Az iskolai egészségnevelés nem új keletű feladata a ma iskolájának, mindig is
az intézményes nevelés részét képezte. Bármely történeti kor intézményes
oktatást-nevelést érintő szakirodalmába bepillantva jól látható, hogy az
egészség mint érték a jövő generációjának vonatkozásában kiemelt figyelmet
kapott. Ugyanakkor ebben az esetben sem hagyható figyelmen kívül, hogy az
egyes korokban más-más tudattartalmak összegződtek az egészség fogalmában. A
kezdeti organikus világképből adódó, a test és a lélek egységén alapuló, az
ember és környezete közötti harmónia jelentőségét felismerő holisztikus
szemléletű egészségtartalomban az egymást követő történelmi korokban
hangsúlyeltolódások, majd változások következtek be. E folyamat során témánk
szempontjából megkülönböztetett figyelmet érdemelnek a 19. és 20. század
fordulóján történő társadalmi változások, melyek következtében az iskola a
munkaszervezetek felépítésének, működésének és időstruktúrájának a hatására
maga is társadalmi célokat megvalósító szervezetté formálódott. A tantárgyakra
bontott tudástartalmakkal együtt az egészség fogalmának korábbi
tudattartalmai is darabokra szakadtak, mozaikokra és részletekre estek szét.
Mivel mindezen folyamatok időbeli eltolódásokkal ugyan, de az intézményes
nevelés mentalitásbeli változásaihoz vezettek, könnyen belátható, hogy az
iskolai egészségnevelés - mint azonos elnevezése egy ellátandó feladatnak -
különböző korszakokban különböző tartalmakat hordozott. Éppen ezért
pontosításra vár, hogy a ma iskolája milyen tartalmakkal tölti meg az
egészség fogalmát és ezek kialakításához, formálásához, befolyásolásához
milyen nevelési módszer- és eszköztárat társít.
Az iskolai egészségnevelés tartalma más vonatkozásban is tisztázást kíván.
Mivel az egészség több tudománynak is tárgyát képezi, a kompetenciahatárok
nem egyértelműek. Az iskolai egészségnevelés a jövő generációjának egészsége
szempontjából értékelhető kutatási eredmények szintézisének és gyakorlattá
transzformálódásának tekinthető, mely mintegy összefogja és ellensúlyozza
az egészség tudományágak közötti szétdaraboltságát (orvostudomány,
demográfia, szociológia, antropológia stb.).
Az eddig elmondottak alapján belátható, hogy az iskolai egészségnevelés nem
tekinthető a korábbi egészséges életmódra nevelés folytatásának vagy új
elnevezésének sem, és teljes egészében egyik tantárgy tartalmába sem
integrálható. Az iskolai egészségnevelés alapvető feladata, hogy a felnövekvő
nemzedékeket intézményesen is készítse elő egészségmagatartásuk formálására,
jövendő életminőségük alakítására, megőrzésére. E feladathoz olyan
szemléletmóddal és módszerrel közeledhetünk, melynek alapvető jellemzője a
szétesett és hiányos tartalmak újbóli összeillesztése és a szintézisre
törekvés.
Az egészségfogalom partkularizálódására és fragmentálódására, e folyamat máig
ható következményeire több vonatkozásban is érdemes figyelmet szentelnünk.
Az egészségfogalom tartalmában megfigyelhető teljesség szétesésének
következtében az intézményes nevelés során a lelki tartalmak először
elhalványultak, majd a későbbiekben teljes mértékben a privát szférába
szorultak vissza. Másrészt az is nyomon követhető, hogy az egészségfogalom
tartalmának szétesése az intézményes egészségnevelés kompetenciaszintjében
is változást eredményezett. Az intézményes közvetítés során a fogalmi
hangsúlyok különböző tantárgyak résztartalmaivá formálódtak, melyek egymáshoz
alig vagy sehogy sem kapcsolódtak. A tantárgyak általi közvetítés
következtében (a nevelési-oktatási rendszer egésze helyett) a nevelési
feladat ismeretátadássá kezdett transzformálódni.6 Ez a
folyamat teremtette meg a precedenst arra, hogy ismeretátadás és nevelés
közé egyenlőségjelet (is) lehet tenni. Végül az új diszciplína, az
iskola-egészségügy azért érdemel figyelmet, mert tudományos és gyakorlati
irányultsága alapján alkalmas lehetett volna arra is, hogy a szakadozó
szálakat, a felfeslett egészet összefogja. Ehelyett azonban olyan törésvonal
kezdeteként értelmezhetjük, mely a köznevelést és az egészségügyet inkább
elválasztotta, mintsem összekötötte volna.7 Az
iskola-egészségügy nem tudott híddá válni a köznevelés és az egészségügy
között az egészség résztartalmainak a koordinálásában, a lelki
egészségtartalmak pedig kikerültek az intézményes közvetítésből. Az
egészségfogalom tartalmának darabokra törése, az intézményes egészségnevelés
kompetenciaszintjének megváltozása és az iskola-egészségügy dezintegráló
folyamatai együttesen ahhoz vezettek, hogy a 20. század második felétől az
iskolákban folyó egészséges életmódra nevelés hátterében már csupán a testi
egészségre leszűkült egészségfogalmat találjuk.8 Az 1980-as
évek közepén végzett kutatások nemcsak azt mutatták ki, hogy a valamikor volt
egészség teljessége szétesett, hanem az is dokumentálhatóvá vált, hogy a
lelki egészséggel kapcsolatos tartalmak kikerültek az intézményes közvetítés
köréből. (Meleg, 1991) (1. ábra)
Eddigi áttekintésünk az iskolai egészségneveléshez kapcsolódó fogalmak,
folyamatok és feladatok újrafogalmazásának a szükségességét indokolta. Az
iskolai egészségnevelés ugyanis csak akkor tud megfelelni a vele szemben
elvárt követelményeknek, ha a neveléstudomány által felkínált
egészségfogalmat értelmezi és nevelési feladattá alakítja.
Az egészségfogalom újrafogalmazásához induljunk ki abból, hogy az iskolában
az egészségnek mely résztartalmai jelennek meg és ezek milyen problémákat
hordoznak!
A műszerekkel mérhető, általánosan elfogadott standardokkal jellemezhető
fittség az egészség kézzelfogható, jól körülhatárolható tartalma. A
rendelkezésünkre álló adatsorok kimerevített pillanatfelvételek az adott
korosztály egészségi állapotáról. Ezek jelentőségét az adja, hogy az
adatsorok segítségével a fejlesztés, a tudatos beavatkozás pontosabban
meghatározható. Az állapotmutató képek mögött ugyanis folyamatok zajlanak,
melyek az idő tengelyére helyezve javuló vagy romló trendként kötik össze a
pillanatfelvételeket. E folyamatok nem öntörvényűek, különböző szinteken
történő (társadalmi, szervezeti-iskolai, egyéni) beavatkozási stratégiákkal
befolyásolhatók. Mivel bennünket az iskolába járó korosztályok érdekelnek,
érdemes néhány lényegi kérdésről említést tennünk. Iskolaorvosok, védőnők
évtizedek óta jelzik, hogy növekszik azon iskoláskorú gyermekek aránya,
akiknek jelenlegi testi elváltozásai megfelelő beavatkozás hiányában
felnőttkorban már csak súlyos betegségként kezelhetők (pl. gerincproblémák,
lúdtalp, tyúkmell stb.). E fizikai elváltozások keletkezésének hátterében
általában nem születési rendellenességek, hanem mozgáshiánnyal összefüggő
életmódbeli tényezők és iskolai "ártalmak" állnak (pl. a gyermek súlyának
egyötödét kitevő iskolatáska, mely hátitáskaként viselve is tartáskárosító).
Az iskolai szintű beavatkozási stratégia tantárgya e vonatkozásban a
testnevelés.9 Az eredményesség kulcsát az iskola-egészségügy
által feltárt jelenségek és a testnevelés órák adta lehetőségek egymásra
vonatkoztatásában látjuk, azaz az iskola-egészségügy által regisztrált és
az egész korosztályt veszélyeztető problémákra a testnevelési órák
tematikájában és gyakorlatában megjelenő kompetens és adekvát válaszok
megtalálásában. A beavatkozás ebben az esetben a kezdődő elváltozásokat
mutató tanulóknál az időbeni korrekciót szolgálná, míg a többieknél a
megelőzést, a prevenciót. Az iskola-egészségügy adatrendszerének ismeretében
alapos okkal feltételezhető, hogy a testnevelési órák tematikáinak
újragondolása és felépítése a gyógytestneveléssel együtt képzelhető csak el.
(Meleg, 1999)10
A táplálkozással kapcsolatos kérdések mai konjunktúrája jól jelzi az
egészségfogalom e tartalmi elemének kiemelését és hangsúlyozását. (Olyannyira,
hogy az "egészséges táplálkozás", "testsúlykontroll", "reformkonyha" címszó
alatt hirdetett termékekből keletkező haszon nyereséget termelő üzletágakat
működtet.) A táplálkozástudomány szakemberei közötti véleménykülönbségekben
az állásfoglalás, a számtalan speciális részletkérdés ismerete és
figyelembevétele nem az iskola feladata. Az viszont igen, hogy az iskola
kompetenciájába tartozó és a szakemberek egyetértését is élvező kérdések
mind az iskola gyakorlatában (pl. közétkeztetés, szakköri tevékenység), mind
pedig a táplálkozás kérdéskörét különböző összefüggésekben érintő tantárgyak
ismeretanyagában helyet kapjanak. A hangsúlyt e vonatkozásban az iskolában
szerzett, a táplálkozással összefüggő gyakorlati tapasztalatok és ismeretek
összhangjára helyezzük.11 Ilyen feltételek mellett várható
csupán azoknak a késztetésnek a kialakulása (és kialakítása), melyek
hatására a tanulók saját táplálkozási szokásaikra is odafigyelnek, önként
kontrollálják és tudatosan változtatják azokat.
Az egészségügyi szokásrendszer megléte is hozzátartozik az egészségfogalom
tartalmához. Az alapvető egészségügyi szokások kialakítása intézményesen az
óvodai évek alatt történik, azonban a szokások rendszerbe szerveződésében és
automatizmussá válásában az iskolának közvetett módon ugyan, de lényeges
szerepe van. Ez elsősorban a feltételek biztosítására és az ahhoz kapcsolódó
szabályok betartatására vonatkozik. E tekintetben megfontolandó annak a
kérdésnek az újragondolása, hogy az iskola a megfelelő feltételek
biztosításán túl milyen módon tud hozzájárulni az alapvető szokások (pl.
kézmosás) óvodában megkezdett kialakításának alkalmakhoz (pl. étkezés) kötődő
begyakoroltatásához, magasabb szintűvé fejlesztéséhez,
megszilárdításához.12 E vonatkozásban kiaknázatlanok még
azok a lehetőségek, melyek a tanulók közötti interperszonális kapcsolatok,
a társas erőterek dinamikájának célirányos felhasználásában rejlenek.
(Gondolunk itt pl. a referenciaszemélyek, referenciacsoportok megtalálására
és ezek segítségével az utánzásra, mintakövetésre indító
kortárscsoport-hatások kiaknázására.) Ezen indirekt befolyásolások
megtervezése és kivitelezése is nevelési, pedagógiai feladat.
Az egészségfogalom eddig említett résztartalmainak közös sajátossága, hogy
külön-külön mindegyik hozzájárul az életmód formálásához, azonban önmagában
egyik sem felel annak alakulásáért. Viszont ha együttesen szemléljük e
résztartalmakat, akkor differenciáltabban közelíthetjük meg az életvitelben
betöltött szerepüket.
Képzeljünk el egy skálát, melynek értelmezési tartománya az életmód! Ha erre
a skálára vetítjük rá a tanulók életvitelére jellemző sajátosságokat, akkor
a fizikai aktivitásban, a táplálkozásban és az egészségügyi szokásrendszerben
egyaránt fellelhető hiányosságok nagy valószínűséggel az egészségtelen, míg a
fittség, az egészséges táplálkozás és a kívánatos egészségügyi szokásrendszer
együttes megléte az egészséges életmódra engednek következtetni. Az
egészségfogalom e résztartalmai közötti konzisztencia (megfelelés) tehát
hiányosságok esetében világosan kijelöli az iskolai feladatokat: a hiátusok
tartalommal megtöltése (ismeretadás és -bővítés) és ezek interiorizálása (a
tevékenységrendszer részévé tétel). Az egészségfogalom ezen résztartalmai
közötti inkonzisztencia a kifejezetten egészségtelen és a kifejezetten
egészséges életmód közötti tartományban számtalan variánst eredményez. A
fizikai aktivitás magas szintjéhez táplálkozás- és szokásrendszerbeli
hiányosságok társulhatnak, vagy más esetben az egészséges táplálkozás
mozgáshiánnyal és rendszertelen időbeosztással párosulhat (és így tovább).
A résztartalmak együttes szemlélete, a köztük lévő különböző szintű
konzisztenciák és/vagy inkonzisztenciák az iskolai egészségnevelés
vonatkozásában kettős üzenetet hordoznak. Egyrészt az egyes területeken
meglévő tartalmak számbavétele után a hiányosságok pótlására figyelmeztetnek,
másrészt pedig arra, hogy mindhárom részterület együttes fejlesztésének
eredményeképpen létrejövő konzisztenciával valószínűsíthető csupán a majdani
egészséges életvitel. Bármely részterületnek a többivel szembeni
túlhangsúlyozása inkonzisztenciát eredményez, melynek a következménye az
is lehet, hogy a pozitív és a negatív hatások kioltják egymást és így az
életvitelt nem módosítják.
Az egészségfogalom részeként az alkohol, a drog, a dohányzás és általában
az élvezeti szerek kérdésköre egyre hangsúlyosabb szerepet kap az iskolában.
Ezen tartalom azonban egészen más módon viszonyul az egészségességhez, mint
az előző három. Míg azokban az egészségességhez a fittségben, a
táplálkozásban, az egészségügyi szokásrendszerben együttesen meglévő
pozitív tartalmak járultak hozzá, addig ebben az esetben az élvezeti
szereknek, azaz a tartalmi elemeknek a hiánya kapcsolódik az egészségességhez.
Ebből viszont az következik, hogy egy virtuális egyensúlyi helyzettől való
elmozduláskor (pl. az egészségességet még nem veszélyeztető élvezeti
szerekkel élés: kulturált alkoholfogyasztás, alkalmi dohányzás) a tartalmi
elemekkel való élés szűkülése (egészen az absztinenciáig) valószínűsíthetően
az egészségességgel, míg bővülése (pl. rendszeres alkoholfogyasztás,
dohányzás, droghasználat - függetlenül annak mértékétől) egészségkárosodással
jár együtt. Minél kevésbé jellemezhetők ugyanis a tanulók dohányzással,
alkohol- és drogfogyasztással, annál inkább egészségesnek minősül az
életmódjuk és fordítva: minél gyakrabban élnek ezen élvezeti szerekkel,
annál inkább tartjuk egészségtelennek életmódjukat. Az egészségfogalom e
résztartalma esetében tehát az előző résztartalmaktól eltérő, azokhoz képest
ellentétes irányú változások vezetnek az egészséges vagy egészségtelen
életmódhoz. Az iskolai egészségnevelésnek ezt az ellentmondást is kezelnie
kell, mégpedig a pedagógiailag is kompetens válasz megtalálásával. Az
ismeretek közvetítésére berendezkedett iskolában a tanulókat ugyanis meg
lehet tanítani az élvezeti szerekre mint veszélyforrásokra, meg lehet
ismertetni velük azok káros következményeit és gyakorolhatják
visszautasításukat is. Így azonban minél több ismeretre tesznek szert, annál
inkább az egészségtelen életmódról való tudásuk gyarapszik. (Gondoljuk el,
ha a fittség, táplálkozás, szokásrendszer kapcsán csupán a mozgáshiányról,
az egészségtelen ételekről és az egészségügyi szokások hiányáról tanulnának
a tanulók, azaz arról, hogyan lehet egészségtelenül élni.) Az ismeretek
gyarapításának természetesen e területen is van funkciója. Intézményes
segítséget azonban azok a tevékenységek jelenthetnek, melyeknek felkínálása
a tanulók számára vonzó alternatíva az élvezeti szerektől várt élményekkel
szemben. A "mi vonzza egyre nagyobb arányban és mind fiatalabb életkorban a
tanulókat az élvezeti szerekhez" kérdése ezért úgy fogalmazható át, hogy
"milyen alternatívákat tud kínálni az iskola ahhoz, hogy ne az élvezeti szerek
közös fogyasztása hozzon létre több szálon is egymáshoz kapcsolódó
kortárscsoportokat". Kutatási eredmények segítenek a második kérdés
megválaszolásában. A csoporthoz tartozás és az abban való megmérettetés,
a társas közeg, a szorongások, félelmek kiegyenlítésének szükséglete
életkori sajátosság (mégpedig azon életkoré, amikor az élvezeti szerek
felé fordulás történik!). Ha ezen igények kielégítéséhez nem kapcsolódnak
intézményesen felkínált alternatívák, akkor a már dohányzó, alkoholizáló,
drogfogyasztó csoportok vonzó hatása könnyebben érvényesül. (Meleg, 1998;
Nemzetközi riport, 2000) Mivel a csoportba tartozás előfeltétele a
csoportnormák elsajátítása, sok esetben éppen a csoportba tartozás vágyának
erőssége kényszeríti ki a dohányzásra való rászokást, az alkohol, a
kábítószer kipróbálását, fogyasztását.13 Ezért alapos
átgondolást igényel, hogy az élvezeti szerek káros következményeinek
megismertetésére irányuló iskolai gyakorlatot milyen más jellegű, az
életkori igényekhez kapcsolódó vonzó tevékenységek kínálatával lehet
kiegészíteni és újjáépíteni.14 E feladat megoldása
két vonatkozásban is előremutató. Egyrészt a csoporthoz tartozás
szükségletéhez az iskola teremt alternatívákat, melynek eredményeképpen
ellenpontozható a tanulóknál a kényszerfogyasztáshoz vezető hiányérzet
és/vagy e szerek bármelyikének hamis ígéretein alapuló várakozás,
élménykeresés. Másrészt - és ez talán az előzőnél is jobban tágítja a
horizontot - az iskola által közvetített összes egészségtartalom és az
egészséges életmód jellemzői képzeletbeli skálánkon ugyanazon irányú
mozgások következtében kerülnek az egészséges vagy egészségtelen tartományba.
Ennek következtében az iskolai egészségnevelés során egymást erősíthetik az
eddig bemutatott egészségtartalmak, az ellentétes irányú mozgások egymást
gyengítő vagy éppen kioltó hatásával kevésbé kell számolnunk.
Az eddig bemutatott egészségtartalmak nem újdonságukkal, hanem más
megvilágításba helyezésükkel és az ahhoz kapcsolódó egészségnevelési
felfogással járulnak hozzá az iskolai egészségtartalom megkonstruálásához.
Nem ejtettünk azonban még szót az intézményes közvetítésből kikerülő lelki
egészségtartalomról. Mielőtt azonban erről szólnánk, célszerűnek tartunk
néhány módszertani megjegyzést.
Az eddigi gondolatmenet az elemzés kedvéért választotta szét és vizsgálta
meg egyenként az egészségfogalom résztartalmait. Ezzel azonban az a látszat
kelthető, mintha egy puzzle-játék keretei között mechanikus egymás mellé
helyezéssel összerakhatóvá válhatna az egész. (Tehát ha eddig kimaradtak a
lelki tartalmak, akkor csupán vissza kell illesztenünk.) Hogy az egészség
többdimenziós fogalom, több évtizede tudjuk. A kutatások azt is kimutatták,
hogy az egészségfogalom eddig bemutatott dimenziói lényegében függetlenek
egymástól, a kapcsolat közöttük az egymásmellettiség, nem pedig a kölcsönös
kapcsolódás. Erre utaltunk a korábbiakban az egészségfogalom résztartalmai
közötti inkonzisztencia és az egészséges életmód közötti összefüggés kapcsán.
A mindennapi életben mindez úgy jelenik meg, hogy pl. az egészségtelen
táplálkozási struktúra egészségesre történő megváltoztatása önmagában nem
alkalmas arra, hogy a mozgás és az élvezeti szerek vonatkozásában is
átstrukturálódási folyamatot indítson el. Az egészséges táplálkozásra való
áttérés nem vonja maga után automatikusan sem a mozgásszegény életmód
átalakításának az igényét, sem a dohányzási, alkoholfogyasztási szokások
megváltoztatásának a szükségességét. Ugyanígy a dohányzásról, alkoholról
való leszokás önmagában nem garantálja a többi területen is az egészségesség
irányába való elmozdulást, ugyanis kapcsolódási pontok hiányában a
transzferhatás nem érvényesül. Ha ezeket a tanulságokat az iskolai
egészségnevelő munkában fel kívánjuk használni, akkor nyilvánvaló, hogy az
egyes résztartalmakhoz kapcsolódó területeken az iskolai egészségnevelés
lehet sikeres vagy sikertelen (pl. le lehet szoktatni a tanulókat a
dohányzásról vagy nem, alkoholfogyasztásukat befolyásolni lehet vagy nem),
azonban ezt nem tekinthetjük komplex egészségnevelésnek. Ez a fajta
egészségnevelés a résztartalmak egymáshoz való kapcsolódásának hiányában
ugyanis nem érintheti meg a teljes személyiséget, és ezért nem válhat az
egészséges életmód előrejelzőjévé sem.
Az eddig bemutatott résztartalmaktól lényegileg különbözik az egészségfogalom
lelki tartalmakat összefogó dimenziója, mely kutatásaink szerint az
egészségfogalom valamennyi résztartalmához több szálon kapcsolódik. (2. ábra)
Az ábra azt mutatja, hogy más szinten ugyan, de végül is összekapcsolódhatnak
az egyébként egymástól független pályákon futó résztartalmak, azonban ehhez a
lelki egészségtartalmakon keresztüli közvetítés szükséges. A kutatásokból
leszűrhető tanulságok mindennapi életünk olyan értelmezését engedik meg,
hogy a lelki egészség kedvező folyamatai valamennyi dimenzió esetében az
egészségesség irányába mutató törekvéseket hívnak elő, míg a lelki egészség
megbomlása a többi dimenzióban is az egészség szempontjából kedvezőtlen
tüneteket vagy tünetegyütteseket eredményez.15
A lelki egészség integráló, a teljes személyiséget és életvitelét befolyásoló
szerepe az iskolai egészségnevelés újrafogalmazásához visz közelebb bennünket.
Ezért az eddig külön-külön tárgyalt kérdésköröket is integráljuk a lelki
egészség tartalmának a felfejtéséhez.16 Módszertanilag ez
már más megközelítést igényel, analízis helyett szintetizálást kíván.
A lelki egészség tartalma rendkívül sokrétű. Tudor (1996) leírásában a
következő tartalmi elemek jelennek meg: megküzdési képesség, a feszültségek
és a stressz uralásának képessége, megfelelő énkép és önazonossági érzés,
önértékelés, önfejlesztés és a fejlődés képessége, autonómia, változási
képesség, a társas támogatások igénybevételének képessége. Doku (1997) lelki
egészség-modelljében a társas viszonyoknak és az ezekkel kapcsolatos egyéni
képességeknek ad nagyobb hangsúlyt, melyekből témánk vonatkozásában külön is
kiemelendőnek tartjuk a tapasztalatból tanulás képességét.17
A felsorolt jellemzők alapján azt mondhatjuk, hogy a lelki egészség tartalmát
több más mellett harmónia, kiegyensúlyozottság, megbirkózási készségek,
önmegvalósítás, közösségi védőháló, társas folyamatok erőterében való egyéni
és kölcsönös felelősség alkotja. Ahogy az előzőekben már bemutattuk,
meglétének vagy hiányának az egész személyiséget érintő következményei vannak.
Ezért amikor az iskola e tartalom közvetítésében szerepet kíván vállalni,
több vonatkozásban is alapvető szemléletváltásra van szükség.
A lelki egészség definícióiban megjelelő tartalmak nem kínálnak olyan
objektív adatokkal kicövekelt viszonyítási pontokat, mint az egészségfogalom
eddig tárgyalt résztartalmai. Kellő magabiztossággal nyilatkozhatunk arról,
hogy az optimális testsúlyhoz képest mi minősül soknak vagy kevésnek. Még
arról is vannak elképzeléseink, hogy mennyi mozgás tekinthető optimálisnak
bizonyos életkorban, és ezért egy tapasztalati bázisra épülő közmegállapodás
alapján minősítjük a környezetünkben lévőket túl aktívnak vagy túl passzívnak.
A lelki egészség vonatkozásában azonban még hallgatólagos közmegegyezés sem
létezik. Nem tudjuk, hol van és mindenkire érvényes-e egy határ, melyet
különböző irányba átlépve a lelki egészség birodalmában járunk vagy éppen
kiléptünk belőle. Azt sem tudjuk, hogy pontosan milyen tényezők együttes
megléte esetén tarthatjuk magunkat lelkileg egészségesnek, és mely tényezők
együttes hiányakor beszélhetünk annak elvesztéséről.
Maga a probléma és a lelki egészségnek az előző dimenziók mindegyikéhez való
többszálú kapcsolódása a nyelvi kifejezés által közvetített tartalmakon
keresztül is érzékelhető. A teljesség igénye nélkül néhány példával
illusztráljuk az elmondottakat. A testi erő mérhető paraméterekhez
viszonyítható. Azonban mihez képest határozhatjuk meg a lelki erő nagyságát,
melynek szerepe kétségtelen harmóniára, kiegyensúlyozottságra törekvésünkben,
lelki egészségünkben. Az egészséges táplálkozás jegyében az étrendek sokrétű
kínálatával találkozhatunk és egy közmegegyezésen alapuló mérték birtokában
beszélhetünk túl sok vagy túl kevés egészséges táplálékról. De melyek és
hányfajták azok a "receptek", melyek a lélek táplálásának egészségességét
és mértékét legalább az előzőekhez hasonló módon garantálják? Tudjuk, hogy
a személyi és a tárgyi környezet erősítheti, de ki is égetheti a lelket, és
az emberi szervezetet különböző mértékben károsító élvezeti szereket is jól
ismerjük. De mit tudunk mondani a médiumokon keresztül bennünket elárasztó
információkról, fogyasztásra felhívó reklámokról, életvezetési tévutakról,
azaz azokról az élvezeti szerként funkcionáló hatásokról és mértékükről,
melyek a lelket rombolják? Az élvezeti szerek fogyasztása helyett is
kínálhatunk más tevékenységeket. De hol vannak a léleképítés olyan erős
alternatívái, melyek ellensúlyozni képesek a lelki függőségre csábító
ajánlattömeget? A fizikai fájdalmak erősségének különbözőségeiről is közel
hasonló mértékben gondolkodunk (pl. a küszöbbe botlás, a csonttörés és a
vesegörcs okozta fájdalmak nagyság szerinti sorrendbe állítása egy
képzeletbeli "fájdalomerősség-skálán" nem ütközik különösebb nehézségbe,
függetlenül attól, hogy valaha is átélte-e az illető bármelyiket). Ugyanakkor
nem létezik közmegegyezés arról, hogy a lelki egyensúly fenntartása mekkora
erejű és milyen időtartamú fájdalmakat visel még el. A különféle testi
fájdalmak gyógyszerekkel csillapíthatók, de a lelki fájdalmakra, a lelket
mérgező érzelmekre (pl. bizalmatlanság, ellenségesség) kínálható-e olyan
orvosság, amely meg tudja akadályozni az élvezeti szerek által kínált
"fájdalomcsillapítást" és az önsorsrontó viselkedésekbe menekülést? Arra a
következtetésre juthatunk tehát, hogy a lelki egészség meglétével vagy
hiányával kapcsolatos vélekedések, hiedelmek (önminősítés és/vagy egymás
minősítése) különböző, standardizált határokkal nem rendelkező viszonyítási
rendszerekben történnek (természetesen a patológiás esetek kivételével). Úgy
gondoljuk, hogy az elmondottak alapján indokolt, hogy az iskola tisztázza
saját kompetenciáját és ebből adódó feladatait a lelki egészség
vonatkozásában.
A szemléletváltás szükségességét az iskola tantárgyi rendszere is indokolja.
Az egymástól különálló egészségtartalmak nagyobbik részének különböző
vonatkozásokban ugyan, de meg lehet találni a tantárgyi megfelelőit. A
fizikai aktivitás a testnevelés órák gyakorlatában, a táplálkozás, az
egészségügyi szokások, az élvezeti szerekkel kapcsolatos problémák pedig
különböző tantárgyak túlnyomórészt ismeret- és kevéssé gyakorlati anyagában
kapnak helyet. Ez persze azt is jelenti egyben, hogy az egészségnevelési
kérdések tantárgyakban megjelenő ismeretanyagként szaktanári és osztályfőnöki
felelősséggel "kipipálhatók". A lelki egészség tartalma azonban nem engedi
meg a tantárgyiasítást. Ha tehát az iskola a testi-lelki tartalmakat
együttesen tartalmazó egészségnevelést kíván folytatni, akkor járható útként
az egész iskolát átfogó nevelési rendszerbe való integrálás kínálkozik.
Az egészségfogalom tartalmi egységének újbóli megteremtése és az iskola
nevelési rendszerébe integrálása felkínálja a szemléletváltást. Azonban
hogy az iskolában az egészség nevelése végül is hogyan fog történni, az
nemcsak a szemléletmódon és a hozzá kapcsolódó eszközrendszer megtalálásán
és alkalmazásán múlik. Mindehhez szorosan hozzátartozik az egészségtartalmak
integrálásában és a teljes személyiségformálásban kulcsszerepet játszó lelki
egészség pedagógiai tartalmának a kidolgozása és nevelési rendszerré
szervezése. Ehhez viszont támpontok kellenek.
Az iskola-egészségügy adataiból, a serdülőkkel kapcsolatos kutatásokból
megbízható tudással rendelkezünk a korosztály lelki egészségéről, a
problémákról, előfordulásuk gyakoriságáról, a különböző szempontokból
veszélyeztetett csoportokról (társadalmi helyzet, életkor, nem). Ezen
információk különböző módon strukturálhatók, az adott iskolában tapasztalt
leginkább jellemző problémák mentén nemcsak rendszerbe szervezhetők, hanem
hosszú távon a napi aktualitást igénylő egészséggel kapcsolatos kérdéseknek
is megvan a helye bennük.
A lelki egészség vonatkozásában a felnövekvő korosztályokat az iskolás évek
alatt érő, alakuló identitásukat befolyásoló tudatos és nem tudatos hatásokat
sem hagyhatjuk figyelmen kívül. Mivel a kutatások által feltárt problematikus
jelenségek többnyire az iskolai teljesítményhez kapcsolódnak, ezért az
egészségmagatartás formálásának megtervezésekor is célszerű ezekre
irányítanunk a figyelmünket.
Az iskolai intellektuális követelményeknek való megfelelés mindenekelőtt
teljesítményt vár el a tanulóktól.18 A követelmények és
a teljesítmények közötti távolságnak általában motivációs ereje van, azonban
az iskoláskorúakkal végzett vizsgálatok szerint növekszik a
teljesítménykényszerrel jellemezhetők aránya. A perfekcionizmusnak hosszú
távú következménye viszont az, hogy személyiségjellemzővé válva a lelki
egészséget fertőzi, melyre a test "szervbeszéddel" (elváltozásokkal,
betegségekkel) válaszol. Átgondolandó egészségnevelési rendszerképző feladat
ezért az iskola részéről a követelmények és a teljesítmények közötti
optimális távolságnak a megtalálása, mely a tanulók motivációs bázisának a
fejlesztésére irányul.19
A teljesítménykényszerhez kapcsolódnak azok a zavarok is, melyeket a tanulók
önismeretével, önbizalmával, önértékelésével kapcsolatos kutatások és
gyakorlati tapasztalatok jeleznek. Az önbizalom hiánya és az alulértékelés,
valamint a megalapozatlan önbizalom és a felülértékelés is a lelki egyensúly
kibillenésének tünetei közé tartozik. Mivel az egyensúly helyreállításának a
legkisebb ellenállást jelentő útját a pótcselekvések (pl. élvezeti szerek
fogyasztása, táplálkozási túlkapások - nassolás) kínálják, ezért a nevelési
konzekvenciát a mérték köré szervezett egészségnevelés jelentheti, mely
egyben a koherenciaérzet kialakításához is hozzájárul.20
Az eddig bemutatott, a lelki egészséget veszélyeztető figyelmeztető jelek
ellensúlyozására épülő nevelési stratégiák bármelyike alkalmas arra, hogy
egy komplex egészségnevelés iskolai rendezőelve legyen. Ennek kidolgozásával
és alkalmazásával olyan szintézis teremthető, melynek eredményeképpen a külső
kontrollra szocializált korosztályoknak esélye lehet arra, hogy belső
kontrolljuk kialakításához az intézményes egészségnevelés jelentősen
hozzájáruljon.21
Az eddigiek során egy tartalmában egységes nevelési folyamatot vázoltunk
fel, melynek legfőbb célját abban láttuk, hogy a kötelező iskoláztatásban
résztvevő korosztályok saját jövendő egészségükért érzett felelős
egészségmagatartásuk alakításához hatékony intézményes segítséget is
kapjanak. Miután értelmeztük az iskolai egészségnevelést és rendszerbe
szervezéséhez támpontokat nyújtottunk, e nevelési folyamat megtervezőiről
és irányítóiról, a pedagógusokról is szólnunk kell. Szándékosan nem
valamilyen szakos tanárokról beszélünk, ugyanis álláspontunk szerint -
tudatosan vagy tudattalanul, közvetlen vagy közvetett módon - valamennyi
pedagógus nevel egészségre is és annak az ellenkezőjére is. A pedagógus
személyisége és az általa közvetített pozitív vagy negatív minta ebben a
vonatkozásban is megkerülhetetlen. A további vizsgálódás ezért nem arra
irányul, hogy a pedagógusok hajlandóak-e, képesek-e e szemléletváltást és
a korábbiaktól eltérő gyakorlatot igénylő feladatban közreműködni. Erre
választ fogunk találni az iskolák pedagógiai programjaiban. A kérdés sokkal
inkább az, hogy a pedagógusok hogyan értelmezik saját szerepüket az
egészségnevelés folyamatában, egy feladat végrehajtójaként vagy
együttműködőjeként definiálják-e önmagukat. (Burden, 1981; Chandler, 1981;
Cochran-Smith és Lytle, 1993; Combs, 1982; Dworkin, 1987; Friese, Prokop
és Sarros, 1988)22 Lényeges a szerepvállalás, ugyanis ez
alapozza meg az önreflexiót. Ismeri-e a pedagógus önmagát, mit tud saját
testi-lelki egészségéről, milyen tényezőknek tulajdonít jelentőséget saját
életminősége alakításában, hogyan éli meg konfliktusokkal teli mindennapjait,
mit tesz, ha megoldhatatlannak látszó problémákkal találkozik, hogyan éli meg
interperszonális kapcsolatait, segítőkésznek vagy inkább ellenségesnek
érzékeli környezetét. A pedagógusok saját magukra vonatkoztatott kérdéseit és
az azokra történő válaszadást kulcsfontosságúnak tekintjük, ugyanis a tanulók
belső kontrolljának kialakítását, megerősítését célul kitűző egészségnevelés
hatékonysága a tét. Ha ugyanis a pedagógusok nem képesek saját egészségük
értelmezésére, nem tudnak vagy nem akarnak szembenézni azzal, hogy különböző
problémáktól szenvednek, akkor azok feloldásáért, megoldási módok kereséséért,
rendszerbe szervezéséért sem fognak semmit tenni, a rajtuk kívül álló
körülmények foglyai maradnak. Ellenben ha saját élményként megtapasztalják
és napi életvitelük részévé válik, hogy testi-lelki egészségük megismerése,
ápolása és fejlesztése nagyrészt az ő kezükben van, akkor indirekt módon
mintaadókként a tanulók egészségmagatartásának eredményes formálásához
járulhatnak hozzá. Belátható tehát, hogy az iskolai egészségnevelés, legyen
az bármennyire is tökéletesen kidolgozott, egészséges szemléletű pedagógusok
nélkül megvalósíthatatlan. Ezért hangsúlyozzuk az együttműködő szerepvállalást
valamennyi pedagógus részéről. Az egészségmagatartás-formáló nevelés jövőbeni
eredménye ugyanis csak akkor várható, ha az iskolai direkt és indirekt hatások
egymást erősítik. Saját egészségük alakításához részvételre megnyerni a
tanulókat csak azok a pedagógusok képesek, akik önmaguk vonatkozásában már
meggyőződtek erről. Csak azok a pedagógusok tudják a tanulókat saját
egészségük iránti felelősségvállalásra bátorítani, akik önmaguk is eszerint
élnek. E pedagógus-attitűd lényeges jellemzője a diákorientáltság és nem egy
elvégzendő feladatra való beállítódás. Az elmondottakat úgy összegezhetjük,
hogy az iskolai egészségnevelés alapvető előfeltételének tekintjük a
pedagógusok mintaadó személyiségét, saját magukra és másokra vonatkoztatott
mentálhigiénés felkészültségét, pedagógusi szerepük
újraértelmezését.23
Az iskolai egészségnevelés újrafogalmazásán gondolkodva egyértelművé vált,
hogy a lelki egészségen keresztül ismét intézményi szintre emelhető a feladat.
Ehhez azonban nemcsak a megjelölt feladatok és problémák rendszerbe
szervezése szükséges, hanem az intézményes közvetítés hatékonysága érdekében
az iskola szervezeti működésének pedagógiai módszerekkel és eszközökkel
történő befolyásolása is.
AZ ISKOLAI EGÉSZSÉGNEVELÉS
KONCEPCIONÁLIS ÚJRAGONDOLÁSA
Az egészségnevelés hosszú távon érvényes feladatot ad az iskolának, hiszen az
újonnan belépő korosztályok folyamatosan igénylik a mindenkori aktualitást.
Kidolgozása és működtetése tehát stratégiai szempontból is létfontosságú. Ez
jelenti az egészségnevelés és az iskola kapcsolatának egyik oldalát. Másrészt
az egészségstatisztikákból megrajzolható trendeket elemezve az iskola
felelőssége is felvethető, ugyanis a mai életminőség-mutatók bizonyos
értelemben a korábbi intézményes egészségmagatartás-formálás hatékonyságát
és eredményességét tükrözik. Az iskola helyzetét nehezíti, hogy egyidejűleg
kétfajta időszemléletet igénylő feladatnak kell eleget tennie. Egyrészt a
jövőre irányuló és ezért szükségképpen az iskoláztatás éveitől időben jóval
távolabb eső eredmény érdekében stratégiai feladatként kell kezelnie az
egészségnevelést, másrészt a jelen rizikófaktorainak ismeretében a napi
problémákra azonnal reagálva kellene eredményes választ adnia. Úgy látjuk,
hogy az iskolai egészségnevelési gyakorlatot inkább e jelenre beállítódás
jellemzi, mely jól nyomon követhető az iskolákban alkalmazott programok
elnevezésében is (D.A.D.A., drogprevenció, dohányzásleszoktató program stb.).
E programok segítségével az iskolai beavatkozás a már meglévő bajok
korrigálására, illetőleg ismeretadással a bajok megelőzésére, a figyelem
felkeltésére irányul. A tartalmilag jóval gazdagabb egészségnevelési
programok (pl. életvitel-programok) sem különböznek irányultságukat tekintve
lényegesen az előzőektől.24 Mivel mindegyik program
meghatározott tantárgyhoz és ebből adódóan meghatározott tanárhoz kötődik,
érvényességi tartományuk is e korlátok közé szorul. Más tantárgy és más tanár
kívül esik e körön. Összegezve úgy is fogalmazhatnánk, hogy az iskola nevelési
rendszerébe e programok nem tudtak beépülni.
A jövőre irányuló és stratégiai célokat szolgáló egészségnevelés nemcsak
tartalmában és a nevelési rendszer egészébe való beágyazottságában különbözik
az előzőektől, hanem az iskolai beavatkozás mikéntjében is. Míg a jelen
problémáira való reagálás korrekcióban és ismeretadásban realizálódik, addig
a jövőt szem előtt tartó egészségnevelés más perspektívában, a felnövekvő
korosztályok életminőségében gondolkodik. Az egészségnevelés iskolai
rendszerének ilyetén felépítése és működtetése az értelmes, a személyiséget
gazdagító hatások és dolgok közötti választás alternatíváinak felkínálásával
és súlypontozásával indirekt módon a hamis alternatívák húzóerejét gyengíti.
Így szolgálja azt a célt, hogy a teljes személyiség formálására irányuló
egészségnevelés hosszú távon a korrekcióra szorulók arányát csökkentheti.
Az iskola e másfajta út kikövezésének megkezdésével a további haladás
irányait jelöli ki. Nem arra int, hogy bizonyos utak választása eltévedést
eredményez, arra menni tilos (ld. az élvezeti szerekről írottakat), hanem
különböző irányokba vivő, ám bármelyiken célba érő utakat mutat (pl. az
életkori érzelmi szükségletek kielégítéséhez kapcsolódó tevékenységekkel).
Mindezek után helyénvaló a kérdés, hogy e kétféle feladat, a jelen és a jövő
szolgálata az egyik vagy a másik melletti választási kényszert jelent-e az
iskola számára. Az egészségnevelés komplex értelmezése tartalmazza a
szintézis lehetőségét. Az életminőséget szem előtt tartó egészségmagatartás
formálásának a jelen problémáival való szembenézés is részét képezi. Hogy e
problémák megfelelő helyen és megfelelő súllyal szerepeljenek, ahhoz az
szükséges, hogy az iskolai egészségnevelés jövőre irányuló teljes rendszere
kidolgozott legyen. Ez a rendszer garantálja ugyanis a közeli és távoli célok
megvalósításának szinkronba hozatalát.25
Az iskolai egészségnevelés koncepcionális újragondolása és végső soron
társadalmi jelentőségű. Ha ugyanis a felnőtt lakosság életminőségében
kimutatható különbségek kapcsolatba hozhatók az iskolázottsággal, akkor
az egészségmagatartás-formálás nevelési feladatrendszerré konvertálása a
neveléstudomány és a pedagógusok felelőssége.
FELADATOK
1. feladat: Gyűjtse össze a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb
évkönyveiből a magyarországi megbetegedési (morbiditási) és halálozási
(mortalitási) mutatókat településtípus, foglalkozási szerkezet
(iskolázottság), életkor és nem szerinti bontásban!
2. feladat: Vizsgáljon meg és elemezzen pedagógiai programokat abból a
szempontból, hogy az egészségfogalom mely tartalmi elemei és milyen súllyal
találhatók benne!
3. feladat: Gyűjtse össze és alkossa meg az egészséget támogató és gyengítő
értékek rendszerét!
4. feladat: Gyűjtse össze azokat a tényezőket, melyek együttes megléte esetén
valószínűsíthető az egészségileg is veszélyeztetett helyzet!
5. feladat: Fejtse ki és hasonlítsa össze az életszínvonal és az életminőség
tartalmát, és értelmezze az iskolai egészségnevelés szempontjából figyelembe
veendő tartalmi különbségeket!
6. feladat: Fejtse ki az iskolai egészségnevelés tartalmát alkotó dimenziókat
és ezek nevelési feladattá transzformálásának lehetséges útjait!
7. feladat: Gyűjtse össze a pszichoszomatikus megbetegedésekhez vezető iskolai
ártalmakat és az ellensúlyozásukra képes nevelési stratégiákat!
8. feladat: Helyezze el az iskolai egészségnevelést az életminőség
formálódásának folyamatában, és kapcsolja hozzá a pedagógus-szerep tartalmának
újraépítését!
IRODALOM
Aggleton, P.( 1994): Health. Routledge, London & New York.
Allardt, E.: About Dimensions of Welfare. In: Andorka Rudolf (1997, szerk.):
Bevezetés a szociológiába, Osiris, Budapest.
Antonovsky, A. (1979): Health, Stress and Coping. Jossey-Bass Publ., San
Francisco.
Antonovsky, A. (1987): Unrevealing the Mistery of Health: How People Manage
Stress and Stay Well. Jossey-Bass Publ. San Francisco.
Apáczai Csere János (1959): Magyar Encyclopaedia. Szépirodalmi Kiadó,
Budapest. 205-211.
Barabási Albert-László (2003): Behálózva. A hálózatok új tudománya. Magyar
Könyvklub, Budapest.
Blayter, M. and Paterson, E. (1982): Mothers and Daughters: A
Three-Generational Study of Health Attitudes and Health Behviour.
London, Heinemann
Buda Béla (2003a): A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Buda Béla (2003b): Az iskolai nevelés - a lélek védelmében. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest.
Burden, P.: Teachers' perceptions of their personal and professional
development, in: L. Shulman and G. Sykes (eds. 1981) Handbook of Teaching
and Policy. New York, Longman
Chandler, L. A.(1981): What teachers can do about childhood stress. Phi
Delta Kaplan, 63 (4), 276-277.
Cochran-Smith, M. & Lytle, S. L.(1993): Inside/Outside. Teachers College
Press, New York.
Combs, A. W.(1982): A personal approach to teaching: Beliefs that make a
difference. Boston, Allyn & Bacon
Domonkos Andrea - Mramurácz Éva dr.: Az egészséges táplálkozás megvalósítása
a gyermekétkeztetésben. In: Iskola-egészségügy (szerk. Aszmann Anna)(2005)
Országos Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest. 52-66.
Dubos, R.(1959): The Mirage of Health. Harper & Row, New York.
Dworkin, A. G.(1987): Teacher burnout in the public schools. Albany, State
University of New York Press, New York.
Elekes Zsuzsanna-Paksi Borbála (1994): Adalékok a magyarországi drogfogyasztás
alakulásához. In: Devianciák Magyarországon (szerk. Münnich-Moksony) Közélet
308-322.
Field, D.(1976): The social definition of illness. In: D. Tuckett (ed) An
Introduction to Medical Sociology. Tavistock, London.
Fitzpatrick, R.: Lay concepts of illness. In: R. Fitzpatrick, J. Hinton, S.
Newman, G. Scambler, and J. Thompson (1984, eds.) The Experience of Illness,
London, Tavistock
Friesen, D., Prokop, C., & Sarros, J.(1988):Why teachers burn out. Educational
Research Quarterly 12 (3), 9-19.
Goleman, D. (1997): Érzelmi intelligencia. Háttér Kiadó, Budapest.
Iskolás gyermekek egészségmagatartása 1986-1993. (szerk. Aszmann Anna)(1997),
Anonymus, 42. ,62.,92.
Józan Péter (1994): A halálozási viszonyok alakulása Magyarországon.
1980-1992. KSH, Budapest.
Józan Péter (2005): A magyar népesség egészségi állapotának főbb jellemzői.
In: Egészségfejlesztés a felsőoktatásban a Bologna folyamat tükrében.
Nemzetközi konferencia, 2005. szeptember 22-23. Szeged/Magyarország (2005),
Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék, SZTE Juhász Gyula Tanárképző Kar.
Összefoglalók, 5.
Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor (1983): Értékrendszereink. Kossuth, Budapest.
Kéri Katalin (1999): Mozaikok az egészségnevelés történetéből. Pécs, Kézirat.
Kéri Katalin (2000): Rousseau magyar követője az egészségnevelésről.
Egészségnevelés 3. 104-107.
Losonczi Ágnes (1989): Ártó-védő társadalom. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest.
Macintyre, S.: Health and Illness. In: R. Burgess (ed. 1986) Key Variables in
Social Investigation. Routledge & Kegan Paul, London.
McBroom, S. (1972): Conceptual and Empirical Dimensions of Health Behaviour.
Journal of Social and Health Behaviour 4. 382-392.
Meleg Csilla (1986): A 12-14 éves tanulók egészségfogalmának tartalma.
Egészségnevelés 3. 127-130.
Meleg Csilla (1988): Kinek érték az egészség és kinek nem? In: Életmód -
Művelődés - Gazdaság II. kötet. TIT Bp. 345-356.
Meleg Csilla (1991): Egészségérték és intézményes befolyásolás.
Társadalomkutatás 2-3. 81-89.
Meleg Csilla (1998): Az egészség értékrendszerünkben elfoglalt helye.
Egészségnevelés 4. 155-159.
Meleg Csilla (1999): Az iskolarendszer és az oktatás szerepe az egészséggel
kapcsolatos ismeretek közvetítésében. Új Pedagógiai Szemle 4. 64-75.
Meleg Csilla (2001): Egész-ség. Lelki egészségvédelem és iskolafejlesztés.
Pécsi Tudományegyetem, Pécs.
Nemzetközi riport: Fiatalok egészségi állapota és egészségmagatartása (2000)
(Fordította és az összefoglalót készítette: Aszmann Anna és Németh Ágnes),
Országos Tisztifőorvosi Hivatal és Országos Közegészségügyi Központ Család-,
Gyermek és Ifjúság Egészségvédelmi Főosztálya, Budapest, Kézirat.
Németh László (1988): A Medve utcai polgári. Pannónia Könyvek, Budapest.
Oprics Judit - Paksi Borbála (1998): Fiatalok a drogról. Educatio 2. 305-315.
Parsons, T.: Definitions of health and illness in the light of American values
and social structure. In: E. Jaco and E. Gartley (eds. 1972) Patiens,
Physicians and Illness: A Sourcebook in Behavioural Science and Health.
Collier-Macmillen, London.
Rotter, J. B. (1966): Generalized expectancis for internal versus external
control of reinforcement. Psychological Monographs 80, 1-28.
Rókusfalvy Pál (1997): Az európai integráció emberi tényezői és a nevelés.
Valóság 11. 36.
Seedhouse, D.(1986): Health: The Foundations for Achievement. John Wiley,
Chichester.
Tahin Tamás-Jeges Sára-Lampek Kinga (2000a): Iskolai végzettség és egészségi
állapot. Demográfia 1. 70-93.
Utasi Ágnes (1991): Az interperszonális kapcsolatok néhány nemzeti
sajátosságáról. In: Társas kapcsolatok. Gondolat, 169-193.
Varga Károly (2004): Az egészségérték ébresztése. Egészségfejlesztés 5-6.
13-19.
Varga Károly (2005a): Szalutogenezis - "a visszacsapás rugóhatása".
Egészségfejlesztés 1-2. 38-42.
Varga Károly (2005b): A szalutogenezisről - képben és fogalomban.
Egészségfejlesztés 3. 15-22.
Viola Sándor dr.- Somhegyi Annamária dr.: Az alapellátás (iskola-egészségügyi
ellátás) lehetőségei és feladatai a mozgásszervi betegségek megelőzésében és
felismerésében. In: Iskola-egészségügy (2005)(szerk. Aszmann Anna) Országos
Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest, 118-132.
Wallace, P. (2002): Az internet pszichológiája. Osiris, Budapest.
WHO Constitution, Geneva (1946): World Health Organisation.
TOVÁBBI IRODALOM
Iskola-egészségügy (2005) (szerk. Aszmann Anna), Országos Gyermekegészségügyi
Intézet, Budapest.
Az iskola-egészségügy kézikönyve (szerk. Aszmann Anna)(1998) Anonymus,
Budapest.
Bagdy Emőke (1999): Mentálhigiéné. Elmélet, gyakorlat, képzés. Animula,
Budapest.
Boreczky Ágnes (2000): Kultúraazonos pedagógia. Új Pedagógiai Szemle 7-8.
81-93.
Buda Béla (1994): Mentálhigiéné. Animula, Budapest.
Iskola és társadalom (szerk. Meleg Csilla)(2003) Dialóg Campus, Pécs.
Iskolai mentálhigiéné (1998)(szerk. Kézdi Balázs) Pannónia Könyvek, Pécs.
Jelentés a közoktatásról 2005 (2006): Okker Kiadó, Budapest.
Kopp Mária-Skrabski Árpád (1995): Magyar lelkiállapot. Végeken.
Kopp Mária-Skrabsky Árpád (1999): Társadalmi beállítottság, társadalmi tőke.
Századvég 12.
Meleg Csilla (2006): Az iskola időarcai. Dialóg Campus, Pécs.
Németh András (1997): Nevelés, gyermek, iskola. Boreczky Ágnes: A gyermekkor
változó színterei. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
Serdülők egészségi állapota, egészségmagatartása (szerk. Aszmann Anna)(1995)
Új-Aranyhíd Kft., Budapest.
Vastagh Zoltán (1995., 1996., 1999., szerk.): Kooperatív stratégiák
I.-II.-III. JPTE Tanárképző Intézet, Pécs.
Vastagh Zoltán (2005): Közös élmények fonalán. Válogatott írások. Argumentum,
Budapest.
JEGYZETEK
1
A népegészségügyi kérdésekkel foglalkozó szakirodalom kezdetben
egészségnevelésről, majd egészségmegőrzésről újabban pedig
egészségfejlesztésről beszél. Az "egészségnevelés" pedagógiai értelmezése
(a nevelési feladatból adódóan) mind a megőrzés, mind a fejlesztés folyamatát
tartalmazza.
2
Az egyes nemzetek kulturális hagyományrendszere és gazdasági-társadalmi
berendezkedése által alakított életfeltételek az egyéneket összekötő
legintimebb szférákig hatnak, országonként eltérő módon alakítva az emberi
kapcsolatokat. (Social Network and Support Systems, 1986, ISSP: nemzetközi
országonkénti reprezentatív összehasonlító vizsgálat, Ausztrália, USA,
Ausztria, NSZK, Nagy-Britannia, Olaszország, Magyarország) Utasi Ágnes a
magyar almintára jellemző, másoktól leginkább különböző interperszonális
kapcsolati tendenciákat emeli ki ebből a vizsgálatból. Témánk szempontjából
lényeges jellemzők: az emocionális kötelékek gyakori hiánya (Utasi, 1991.
171.), a csak magukra számít(hat)ók aránya (négyszer magasabb, mint a többi
ország átlaga!), ezen belül is kiugró a magyar férfiak körében (kb. kétszer
nagyobb, mint a nőknél), korcsoportonként pedig az idősek között. A pszichés
feszültségoldó funkciót ellátó kontaktusok arányát tekintve a magyarok
kapcsolatrendszere a leghiányosabb (Utasi, 1991. 181.), és a magyaroknál a
legkisebb az esély az emocionális segítségre is utaló baráti kontaktusok
működésére, különösen az alacsonyan képzettek csoportjában. Különösen
kevesen vannak olyanok a magyarok között, akiknek nyugdíjkoron túl is vannak
még lelki jó barátaik. Az összehasonlításból nemcsak az derül ki, hogy
Magyarországon a leghátrányosabb öregnek lenni (Utasi, 1991. 184.), hanem
az is, hogy Magyarország az utolsó helyen áll az egymás iránti fokozott
bizalmatlanság és a pszichés terhek feloldatlan kínjai vonatkozásában.
(Buda Béla pl. elhallgatott élettörténetekről, elfojtott generációs titkokról
beszél egy interjúban, Kopp Mária megismételt vizsgálatai pedig más mintákon
is alátámasztják a nemzetközi összehasonlító vizsgálatból nyert adatokat.
MCs) A személyközi kapcsolatokat is dominánsan a gazdasági érdek motiválja.
(Utasi, 1991. 187.)
3
Ezen "negatív egészségdefiníciók" szerint nem tekinthető egészségesnek az,
aki valamilyen testi abnormalitással rendelkezik, mint ahogy az sem, aki
distresszel kínlódik. Ebben a megközelítésben az egészségfogalomban azok a
tartalmi jegyek kapnak helyet, melyek meglétekor egészségről már nem
beszélhetünk, ugyanakkor a tényleges egészség jellemzőiről nem tudunk meg
semmit. (Field, 1976, Blayter és Paterson, 1982, Macintyre, 1986)
4
Ezt figyelhetjük meg a hindu, a kínai és a görög egészségfelfogásban.
5
Az Ottawai charta (1986) előzménye a kanadai egészségügyi és népjóléti
miniszter 1970-es évek elején tett nyilatkozata, melyben a világon először
nyilvánosan is elismerte egy kormányzat, hogy a gyógyászat és az egészségügyi
rendszer csak kicsi és korlátozott szerepet játszik az állam polgárainak
egészségi állapotában. Ezért a Chartában az egészségi állapot javításának
új stratégiájaként az egészségfejlesztést jelölték meg, melyben az egészség
minden meghatározó tényezőjét számba vették. Ez pedig szemléletében az
Antonovsky által észlelt orvostudományi fordulathoz kapcsolódik. (Varga,
2004. 15.)
6
Azt a hiedelmet pedig, hogy a résztartalmak majd a tanulók fejében és
cselekedeteiben egymáshoz kapcsolódva életmódformálóvá válnak, a kutatások
sorra megcáfolták. (McBroom, 1972)
7
E törésvonal mélyülését még Németh László integráló és szintetizáló törekvése
sem tudta megállítani. (Németh, 1988)
8
Az egészségfelfogásban megjelenő tudattartalmak történelmi koronkénti
változása a magyar iskolarendszerben is nyomon követhető. Az ép testű és
harmonikus lelkű, a görög kalokagathia eszményét idéző egészséges személyek
nevelése tölti meg tartalommal a 16. századi protestáns nevelési gyakorlathoz
kapcsolódó egészségnevelést. A 17. században Apáczai Csere János az egészséges
ember közérzetét testi-lelki harmóniával, külső és belső jellemzők
bemutatásával írja le. (Apáczai, 1959) Az iskolai tananyagba az I. Ratio
Educationis-szal (1777) visszavonhatatlanul bekerülő egészséges életmódra
nevelés a rousseau-i nevelési eszményhez, a harmonikus, teljességet megélő
emberképhez kapcsolódik. Ugyan a testi nevelésről szól egy a 19. században
megjelent írás, azonban szerzője már a bevezetőben világossá teszi
egészségértelmezését: a test eszköz, melynek segítségével a lélek munkálkodik.
(Kéri, 2000) Széchenyi István is a testi-lelki értelemben egészséges, teljes
ember kibontakozását tartja szem előtt. (Kéri, 1999) Kiragadott példáink azt
mutatják, hogy az egyre általánosabbá váló magyar iskoláztatás
egészségfelfogásában lényegében megőrizte a görög embereszményt. A 19.
század második felében bekövetkező változások (az iskolahálózat jelentős
bővülése, a tankötelezettség bevezetésével az iskolák eltömegesedése, a
pozitivista tudományos gondolkodásmód) azonban nem kedveztek az
egészségfogalom tartalmában addig megőrzött teljességnek. Az egészségnevelés
ettől az időszaktól kezdve elsősorban a test nevelésével és a
közegészségüggyel kapcsolatos problémává szűkült, az oktatásügy különböző
szintjein lelki nevelésről már alig esett szó. A teljes élet, a komplex
egészségfelfogás, az organikus világszemlélet helyett az egészségi állapot
fenntartására vonatkozó szabályok kerültek a középpontba. A törvénycikkekre
és tantárgyakra bontott teljesség következménye az lett, hogy az egészséges
ember nevelése kikerült a nevelési-oktatási rendszer egészét érintő feladatok
közül és szakórákon megtanítandó tananyaggá transzformálódott.
9
Az iskolai egészségnevelés vonatkozásában a testnevelés az egyetlen olyan
tantárgy, ami még csak lehetőséget sem ad arra, hogy ismeretek
megtaníttatásával történjék meg a felmerülő problémákra való válaszadás.
10
Ha ugyanis már nem egyediek többé, hanem általánossá kezdenek válni a
csontrendszerrel kapcsolatos deformitások, akkor a normál testnevelés óra
feladata mind a korrekciós, mind a prevenciós feladatok ellátása. Ha az
iskolatáska súlya évtizedek óta nem csökkenthető, akkor a későbbi tartási
rendellenességeket megelőzendő a gerincoszlop és a vázizomzat kiemelt
erősítése is folyamatos feladatot jelent. (Viola-Somhegyi, 2005. 118-132).
A növekvő arányú allergiás tanulók számára sem az a legmegfelelőbb megoldás,
hogy a testnevelés órák látogatása alól felmentést kapnak. A sor még
folytatható.
11
Számtalanszor elhangzik, hogy az iskolai étkeztetés azért egyhangú és
egészségtelen, mert az egészséges étkeztetés túl sokba kerül. Magam hallottam
már évekkel ezelőtt egy rádióműsorban a dietetikus szakember nyilatkozatát,
aki e probléma kapcsán értetlenségének adott hangot. Kidolgozott egészséges
étrendajánlataik vannak, melyek az iskolai közétkeztetési pénzügyi normákhoz
igazodnak. Az iskolák azonban nem fordulnak hozzájuk. Úgy tűnik, ebben az
esetben is érvényes a különböző kommunikációs csatornákon való közlekedés.
Természetesen az iskolai közétkeztetés ennél jóval bonyolultabb kérdéskör,
mivel az iskolák általában gyermekélelmeztetési vállalkozásokkal szerződnek.
Ha azonban a vállalkozók közötti választás lehetősége adott, akkor az iskola
az egészséges táplálkozás iránti igényeit is érvényesítheti. (Domonkos -
Mramurácz, 2005. 52-66)
12
Az alapvető higiénés szokások intézményes kialakításáról (meghatározott
alkalmakhoz kötődő kézmosás, evőeszköz-használat, szájhigiéne stb.) az óvoda
gondoskodik. Ezen szokások automatizmussá válása azonban akkor
valószínűsíthető, ha az iskolában is megvannak a feltételek pl. a kulturált
étkezéshez és a mellékhelyiség használatához. Az egészségügyi szokásrendszer
azonban nem csupán elemek sokaságát és egymásmellettiségét jelenti. Az
iskolás évek alatt történik meg ezen elemek rendszerbe szerveződése. Ekkor
formálódik a tanulókban tudattalanul az a beállítódás, mely a feladatok -
iskolai és iskolán kívüli - sokaságának és a hozzájuk kapcsolható
időmennyiségnek az összeegyeztethetőségén alapul. Ekkor épül ki a prioritások
hierarchikus rendszere, mely a majdani életmódot, életvitelt és életminőséget
fogja jellemezni. Ezért az egészségügyi szokásrendszer magasabb szintűvé
tételének lényeges kérdése, hogy az iskola e bonyolult egyensúlyteremtési
folyamatban tudatosan, egészségnevelési tevékenysége kapcsán milyen feladatot
tart magáénak. Például el kívánja-e juttatni tanulóit annak a belátásához,
hogy mindennapi életük nem külső körülmények által alakul, hanem saját maguk
által alakítható, megtervezhető, melyben felelősségük van. Más szavakkal
kifejezve: szerepet vállal-e az iskola a belső kontroll kiépítésének
folyamatában. Segítséget ad-e tanulóinak abban, hogy az időbeosztáshoz, a
napirend szerint éléshez, a munka és a pihenés egyénre szabott mértékének
kialakításához szükséges készségek fejlesztéséhez eszközrendszert bocsát
tanulói rendelkezésére.
13
Andorka Rudolf az elidegenedés és az anómia fogalmainak együttes kezelésével
a deviáns viselkedések általános értelmezési keretét alkotta meg. (Andorka,
1994) Elekes Zsuzsa, Paksi Borbála és Oprics Judit empirikus vizsgálatai
középiskolások körében mutattak rá ezekre a "normakövető" magatartásokra és
a csoportvonzásra. (Elekes - Paksi, 1994, Oprics - Paksi, 1998)
14
Nem kívánunk e tevékenységekre "receptkönyvet" adni. Kiemeljük azonban a
közös élményeket megalapozó, majd továbbépítő kirándulásokban, a hasonló
érdeklődésű tanulók számára iskolán belül és azon kívül is együttműködési
mintákat nyújtó szakkörökben, a csoportépítésre és a csoportok közötti
versengések megtanulására egyaránt alkalmas sporttevékenységekben rejlő
lehetőségeket.
15
Például ha azt tapasztaljuk, hogy egy gyereknek felborult a korábban jól
működő napirendje, ebből adódóan iskolai teljesítménye romlani kezd, túl
keveset vagy túl sokat eszik, elkezd dohányozni vagy alkoholt fogyasztani,
akkor három különböző problémát észlelünk. Azonban ha tudjuk, hogy mindezek
az érzelmi biztonság sérülésével vannak kapcsolatban, akkor e biztonságérzet
újbóli megtalálásában nyújtott segítség a korábbi kedvezőtlen tünetek
visszaszorulását, esetleg megszűnését eredményezheti.
16
A lelki egészségben kifejeződő egyensúlyi állapot belső szerkezetének
megértését Antonovsky koherenciaérzet-definíciója segíti. Eszerint a
koherenciaérzet olyan globális orientáció, melyben az "átláthatóság,
érthetőség" és a "van értelme, érdemes megtenni" érzése mint
személyiségdiszpozíciók képesek a "megvalósíthatóság" érzetét az objektív
körülményektől függetlenül is befolyásolni. (Varga, 2005b. 18-19). Az iskola
szereplői esetében ez úgy is értelmezhető, hogy az átláthatóság és a személyes
elköteleződés érzésének a kiváltása megfelelően alkalmazott pedagógiai
eszköztárral képes lehet olyan belső erőforrások mozgósítására, melyek
segítségével az adott állapot kezelhetőségének az esélyei megnőnek.
17
Mindkét kutatóra Buda Béla hivatkozik. (Buda, 2003a. 21-22.)
18
Snyder, C. R. kísérletére hivatkozik Goleman, amikor azt írja, hogy a remény
foka megbízhatóbban jelzi előre a tanulók félévi jegyeit, mint az IQ-teszt.
(Goleman, 1997. 134.) Ebben az értelemben "a remény foka" a követelmények és
a teljesítmények közötti időtávlat kifejeződése.
19
Egy országos reprezentatív vizsgálat szerint a 12-16 éves iskolások közel
egyharmada túlzónak ítéli mind a szülei, mind a tanárai elvárását
tanulmányait illetően. Ugyanezen iskolások egynegyedét nyomasztják az iskolai
feladatok, alvási nehézségeik vannak, egyharmaduk gyakran panaszkodik
fejfájásra, lehangoltságra, ingerlékenységre, feszültségre, közel felük pedig
idegesnek vallja magát. (Iskolás gyermekek egészségmagatartása 1986-1993.
42., 62., 92.)
20
A koherenciaérzetnek az egészségességben betöltött szerepét elemzi Varga
Károly. (Varga, 2004, 2005a, 2005b) Serdülőkkel folytatott reprezentatív
magyarországi kutatás szerint a kevés önbizalommal rendelkező iskolások
közel felének életérzése a boldogtalanság. (Iskolás gyermekek
egészségmagatartása 1986-1993. 80.)
21
Rotter, J. B. klinikai gyakorlatában különbséget talált az emberek között a
kontroll helye szempontjából. Belső kontrollúaknak nevezte el azokat, akik
cselekedeteiket eredményesnek minősítik, és úgy érzik, hogy sorsuk irányítása
saját erőfeszítéseiktől függ. Külső kontrollúaknak azokat tekintette, akik a
külső körülmények determinációját érezték döntőnek saját sorsuk alakulásában.
(Rotter, 1966) Wallace, P. szerint az erős belső kontrollú emberek sokkal
esélyesebbek, hogy kitűnjenek az iskolában, sikeresek legyenek az életben,
ők azok, akik úgy gondolják, hogy irányítani tudják a dolgokat, uralni tudják
a körülményeket, védettebbek a különböző függőségek kialakulásával (pl.
internethasználat) szemben. (Wallace, 2002. 215.) Egy longitudinális vizsgálat
pedig azt mutatta ki, hogy a magasabb szintű belső kontroll érzése kedvező
hatással van az egészségre. (Tahin -Jeges - Lampek, 2000. 319.)
22
Az angolszász szakirodalom a pedagógus szereptartalmakat sokoldalú
megközelítéssel és a társadalomfejlődés különböző időszakaszaiban
vizsgálja. Témánk vonatkozásában kutatásra vár még, hogy Magyarországon a
társadalmi változások milyen befolyásolt gyakoroltak a tanári
szereptartalmakra.
23
Buda Béla úgy látja, hogy az iskola hatékonyságát sokkal inkább növeli a
pedagógusok elkötelezettsége, modellhatása, hitelessége, kongruenciája,
mint a normatív rend. A pálya legfőbb nehézségét azonban az jelenti, hogy
az egyik legbonyolultabb szerephálózat, szerepproblematika jelenik meg
benne. A pedagógusok lelki egészsége ezért kiemelt jelentőségű, hiszen az
indirekt nevelés mintakövetéseken, azonosulásokon keresztül érvényesül.
Így a pedagógus-szerep újraértelmezése egyre sürgetőbb feladat. (Buda,
2003b. 72. és 157.) Az előzőek alapján mentálhigiénés beavatkozási pontnak
tekinthető a szerepviszonyokból eredő szervezeti problémák követése és
megoldása. (Buda, 2003a. 283.) Az Egész-ség elnevezésű pedagógiai program
mentálhigiénére alapozott iskolai szervezetfejlesztéssel a szerepviszonyokat
újrastrukturálta, a terhelési pontokat egyéni és csoportszinten átrendezte.
(Meleg, 2001)
24
Egy 2000 fős gyermekmintán végzett országos vizsgálat (New Hampshire Egyetem,
1984) kiderítette, hogy a szexuális visszaélés megelőzésére kidolgozott
programok nem sokat érnek, sőt egyenesen károsak. Ezek a programok az
alapvető tudnivalókra szorítkoztak: megtanították a különbséget "jó" és
"rossz" érintés között, felhívták a figyelmet a veszélyekre, és arra
buzdították a gyerekeket, hogy bármi kellemetlen történik is velük,
közöljék a felnőttekkel. A követő vizsgálatok azonban kiderítették, hogy
az ilyen programok nem mozgósították a gyerekeket a szembeszegülésre.
(Goleman, 1997, 379.)
25
Úgy gondoljuk, hogy az iskolai egészségnevelés újragondolása nemcsak az
életminőséget, hanem a nevelés szerepét tekintve is túlmutat az iskola
falain. "A nevelés európaisága nem egyszerűen ismeretbővítésből áll, hanem
a teljes személyiséget alakító, összetett pedagógiai tevékenység."
(Rókusfalvy, 1997)
A dokumentum forrása:
Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez
Szerkesztette: Bárdossy Ildikó - Forray R. Katalin - Kéri Katalin
PTE BTK Neveléstudományi Intézet
HEFOP 3 3 1 P 2004 09 01 34 / 1 0 jelű projekt
Pécs, 2006. május 31.
Pécsi Tudományegyetem - Bölcsészettudományi Kar - Neveléstudományi Intézet - http://nti.btk.pte.hu/
H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6. Tel: (72) 503-600 / 4555, 4221 Fax: (72) 213-418 / 4003
Az elektronikus változatot készítette:
Ambrus Attila József
()