Milyen intelligenciával rendelkezem?

 

Ebben a modulban a gyerekek lefordítanak egy angol nyelvű, felnőtteknek, Gardner többszörös intelligencia modellje alapján készült intelligencia tesztet, megkísérlik annak adaptálását magyar viszonyokra, és korukbeli iskolás tanulókra, valamint ki is próbálják magukon a tesztet.

 

 Mely célok eléréséhez járul hozzá?

Önismeret fejlődése, tanulással, személyiséggel, intelligenciával kapcsolatos elképzelések, értelmezések, attitűdök, célok és törekvések tudatosulása. Az angol nyelv gyakorlása.

 

Igényelt idő

A fordítás egy részét otthoni munkában kell a gyerekeknek elvégezniük (nyers fordítás), erre kb. 2-4 órát kellene átlagosan fordítaniuk. Az iskolában a fordítás teljessé tételére 2 óra, a csoportok egymás fordításainak feldolgozására 1 tanóra, a kérdőív kitöltésére és az eredmények feldolgozására 1 tanóra szükséges.

 

Felhasználási terület

Tanulásmódszertan tantárgy, annak inkább a vége felé. Össze lehet kapcsolni az angol nyelv tanulásával, ha a csoport angol tanára vállalja, hogy megszervezi a gyerekek fordító munkáját. Ha a csoport nem tanul angolt, akkor természetesen a modul nem használható. Ha csak az egyik fele tanul, akkor az itt leírt szervezést meg kell változtatni.

 

Háttér

Howard Gardner az 1970-es években alkotta meg többszörös intelligenciára vonatkozó elméletét, amellyel a tudományos célon kívül azt szerette volna elérni, hogy az iskolában ne pusztán a nyelvi/kommunikációs, illetve a logikai/matematikai fejlesztés legyen a kizárólagos, hanem szerepet kaphassanak más fontos területek is. Gardner hétféle intelligenciát írt le, ezek (1) vizuális-téri intelligencia, (2) testi-mozgásos intelligencia, (3) zenei-ritmikai intelligencia, (4) interperszonális (személyközi) intelligencia, (5) intraperszonális (belső személyes) intelligencia, (6) logikai-matematikai intelligencia, (7) verbális-nyelvi intelligencia. Gardner szerint további intelligenciák is lehetségesek, tehát nem az a lényeg, hogy éppen ez a hét létezik, hanem hogy az emberi pszichés folyamatok mögött több, egymástól relatíve független képességeket meghatározó tényező, belső lényeg, intelligencia állhat. Gardner elképzelése ezzel abba a sorba tartozik a kognitív pszichológiában, amelyben az elme moduláris felfogásával kapcsolatos elméleteke találhatók, így munkássága kapcsolható Jerry Fodor és Noam Chomsky eredményeihez.

Gardner, H. 1985. Frames of mind: The Theory of multiple intelligences. Basic Books, New York., Gardner, H. 1993. Multiple Intelligences: The theory in practice. Basic Books, New York.

 

Ajánlott feldolgozási mód

1. Osszuk ki a tanulóknak a mellékletben megadott angol nyelvű szöveget. Ez egy az interneten is megtalálható, rendkívül egyszerű teszt, amelynek segítségével képet kaphatunk arról, hogy a Gardner által leírt intelligenciák tekintetében „hogyan állunk”. A kiosztás még jóval a felhasználás előtt történjen meg, hogy a gyerekeknek legyen idejük otthon nyers fordítást készíteni egyrészt az általános szövegről, másrészt a hét részteszt közül kettőről. Ehhez előbb hét csoportot kell alakíttatni a gyerekekkel, s az egy csoportba tartozók ugyanazt a két résztesztet kell, hogy kapják. Nagyon jó megoldás, ha rá tudjuk venni az angoltanárt, hogy a saját munkájában is használja fel ezt a szöveget, és a fordítással a mi tantárgyunk keretében már ne kelljen foglalkozni. De ha ez nem megy, akkor szükség lesz a fordítások egyeztetésére. Erre csoporton belül még tanórán kívül sort kellene keríteni, de a csoportok egyeztetése (hiszen minden részteszt két csoportban szerepel) már tanórán kellene, hogy megtörténjen. A fordítás részfeladattá tételének nem az az oka, hogy nem rendelkezünk fordítással (van fordítás, ezt a mellékletben megadtuk), hanem az, hogy a fordítás során a gyerekek már foglalkozzanak a teszt itemjeinek értelmezésével.

 

2. A fordítás elkészülte után szükség van az adaptálásra. A teszt felnőtteknek készült és az Egyesült Államokban, tehát lehetnek olyan itemek benne, amik a mi igényeinknek nem felelnek meg. Az adaptálás újabb lehetőséget teremt arra, hogy az egyes részletekről a gyerekek egyeztessenek. Mivel megint két részlettel dolgozik egy csoport, így minden részlethez két csoportnak lesznek javaslatai, ezeket ismét lehet egyeztetni a fordításhoz hasonlóan. Kérjük meg a csoportokat, hogy állapodjanak meg a végleges szövegekben.

 

3. A fordítások és az adaptáció egyeztetése után készítsük el a teszt azon változatát, amelyben megállapodtunk közösen. A mellékletben mi is adunk egy fordítást, de az adaptációt nem végeztük el. Vagyis itt szövegszerkesztésre, nyomtatásra, sokszorosításra lesz szükség. Ezeket a feladatokat is végezhetik a gyerekek.

 

4. Osszuk ki a teszteket, és azokat töltsék ki a gyerekek. Minden item esetében igen vagy nem válaszokat kell adni. Nagyon egyszerűen az igen válaszok összeszámlálásával adhatjuk meg egyfajta „mértékét” az adott intelligenciának. A gyerekek egyben végezzék el az összegzést is.

 

5. A csoportokban folytassuk le a részletesebb elemzést. A csoportoktól azt kérjük, hogy ilyen típusú kérdésekre igyekezzenek válaszokat találni az elemzés során:

-  Személyesen kinek okozott meglepetést az eredmény saját magával kapcsolatban? Mire gondolt előtte, miért volt meglepetés az eredmény?

-  Az egyes intelligencia-kategóriákban ki válaszolt úgy, hogy a legtöbb, illetve ki úgy, hogy a legkevesebb pontot szerezte? Vajon miért lehet ez, reálisnak tartja-e az illető?

-  Melyik intelligencia kategória esetén jönnek ki a legnagyobb pontszámok (pontosabban a csoport tagjai pontszámainak összege melyik kategória esetén a legnagyobb)? Mond-e ez valamit a csoport összetételével kapcsolatban?

-  Van-e különbség a fiúk és a lányok között az egyes területek esetén? Ehhez lehet, hogy a csoportoknak egymás közt is kommunikálniuk kell.

-  A csoport tagjai mit tudnak mondani a saját „intelligencia-profiljukról”? Miben erősek, miben gyengébbek? Vajon miért éppen ilyen az eloszlás?

-  A csoportok tagjai meg tudnak-e fogalmazni a maguk számára valamilyen feladatot, célkitűzést a felmérés eredményeinek fényében?

 

6. A tanár a csoportok munkája közben gyűjtsön fontos információkat. Ezen információk alapján a csoportmunka után kezdeményezzen osztálymegbeszélést. Az osztály jusson el odáig, hogy magáról a tesztről mondjanak véleményt. Hasznos, vagy sem egy-egy ilyen teszt elkészítése? Milyen célokra lehet felhasználni? Vannak-e többen, akik számára komoly felismerésekhez vezetett, s most majd befolyásolja az életüket, a tanulásukat? Milyen feladatokat lehet megfogalmazni egy ilyen felmérés eredményei alapján?

 

Eszközök, anyagok

Az eredeti, angol nyelvű szöveg minden tanuló számára, a fordítás és az adaptálás egyeztetése után véglegesített szöveg kinyomtatott, sokszorosított változata minden tanulónak.

 

Változatok

1. Jeleztük már közben az angol tantárggyal való kapcsolat lehetőségét.

 

2. Természetesen a fordítás és adaptálás része elhagyható a feladatnak, ekkor azonban az itteni fordítás alapján a pedagógusnak kell elvégeznie az adaptálást.

 

Kiegészítés

1. A gyerekek kereshetnek az interneten más, hasonló teszteket, olyanokat, amelyek az intelligenciával, a személyiséggel, vagy a tanulási stílusokkal kapcsolatosak, ezeket kipróbálhatják saját magukon, vagy egymáson, az eredményekről lehet készíteni kis beszámolót, amit mindenki kézhez kaphat írásos formában, vagy posztert lehet készíteni róla, egy web-lapon lehet megjeleníteni, stb.

 

2. Az intelligencia mérése nem egyszerű pszichometriai feladat, de talán néhány gyerek szívesen megismerkedne vele. Adjunk a kezükbe forrásmunkákat ezzel kapcsolatban (pl.: Kun M. és Szegedi M. 1983. Az intelligencia mérése. Akadémiai Kiadó, Budapest.)

 

Értékelés

A munka végeztével elsősorban azt igyekezzünk értékelni, illetve a gyerekekkel értékeltetni, hogy mennyire sikerült az önismeretet javítani az elvégzett munkával. Mondják el ezzel kapcsolatban a tapasztalataikat a gyerekek.

 

Mellékletek

1. „Learning styles: a multiple intelligences approach” – Az eredeti, angol nyelvű szöveg.

 

2. Tanulási stílusok: a többszörös intelligencia megközelítés” – A szöveg fordítása.


 

LEARNING STYLES: A MULTIPLE INTELLIGENCES APPROACH

 

Multiple Intelligence (MI) theory states that there are at least seven different ways of learning anything, and therefore there are "seven intelligences": body/kinesthetic, interpersonal, intra-personal, logical/mathematical, musical/rhythmic, verbal/linguistic and visual/spatial. In addition most all people have the ability to develop skills in each of the intelligences, and to learn through them. However, in education we have tended to emphasize two of "the ways of learning": logical/mathematical and verbal/linguistic.

                Attached here are several sheets that describe the "seven intelligences". At the end is an inventory that can help you to see where you apply each of the intelligences, and to what extent. In addition to filling out this inventory, on a separate piece of paper, please describe the forms of learning/intelligence that you tend to utilize and/or enjoy most, as well as the forms which you feel you rarely utilize or have not spent much time developing. Please also comment specifically on your strengths and weaknesses relating to "interpersonal learning''.

 

(Much of this material is from: Seven Ways of Knowing: Teaching for Multiple Intelligences by David Lazear. 1991. IRI/Skylight Publishing, Inc. Palatine, IL.)

 

Body/Kinesthetic Intelligence

 

This intelligence is related to physical movement and the knowing/wisdom of the body. Including the brain's motor cortex, which control bodily motion. Body/kinesthetic intelligence is awakened through physical movement such as in various sports, dance, and physical exercises as well as by the expression of oneself through the body, such as inventing, drama, body language, and creative/interpretive dance.

 

Capacities involved:

--control of "voluntary" movements 

 

--control of "preprogrammed" movements 

 

--expanding awareness through the body 

 

--the mind and body connection 

 

--mimetic abilities 

 

--improved body functioning 

 

Interpersonal Intelligence

 

This intelligence operates primarily through person-to-person relationships and communication. Interpersonal intelligence is activated by person-to-person encounters in which such things as effective communication, working together with others for a common goal, and noticing distinctions among persons are necessary and important.

 

Capacities involved:

 --effective verbal/non-verbal communication 

 

--sensitivity to other's moods, temperaments, motivations, and feelings 

 

--working cooperatively in a group 

 

--ability to discern other's underlying intentions and behavior 

 

--"passing over" into the perspective of another 

 

--creating and maintaining synergy 

 

Intra-personal Intelligence

 

This intelligence relates to inner states of being, self-reflection, metacognition (i.e. thinking about thinking), and awareness of spiritual realities. Intra-personal intelligence is awakened when we are in situations that cause introspection and require knowledge of the internal aspects of the self, such as awareness of our feelings, thinking processes, self-reflection, and spirituality.

 

 

 

Capacities involved:

--concentration of the mind

 

--mindfulness

 

--metacognition

 

--awareness and expression of different feelings

 

--transpersonal sense of the self

 

--higher-order thinking and reasoning

 

Logical/Mathematical lntelligence

 

Often called "scientific thinking," this intelligence deals with inductive and deductive thinking/reasoning, numbers, and the recognition of abstract patterns. Logical mathematical intelligence is activated in situations requiring problem solving or meeting a new challenge as well as situations requiring pattern discernment and recognition.

 

Capacities involved:

--abstract pattern recognition

 

--inductive reasoning

 

--deductive reasoning 

 

--discerning relationships & connections

 

--performing complex calculations

 

--scientific reasoning

 

Musical/Rhythmic Intelligence

 

This intelligence is based on the recognition is based on the recognition of tonal patterns, including various environmental sounds, and on a sensitivity to rhythm and beats. Musical/rhythmic intelligence is turned on by the resonance or vibrational effect of music and rhythm on the brain, including such things as the human voice, sounds from nature, musical instruments, percussion instruments, and other humanly produced sounds.

 

Capacities involved:

--appreciation for the structure of music

 

--schemes or frames in the mind for hearing music

 

--sensitivity to sounds 

 

--recognition, creation, and reproduction of melody/rhythm

 

--sensing characteristic qualities of tone

 

Verbal/Linguistic Intelligence

 

This intelligence, which is related to words and language both written and spoken, dominates most Western educational systems. Verbal linguistic intelligence is awakened by the spoken word, by reading someone's ideas thoughts, or poetry, or by writing one's own ideas, thoughts, or poetry, as well as by various kinds of humor such as "plays on words," jokes, and "twists" of the language.

 

Capacities involved:

--understanding order & meaning of words

 

--convincing someone of a course of action

 

--explaining, teaching, and learning 

 

--humor 

 

--memory & recall 

 

--"meta-linguistic" analysis 

 

Visual/Spatial Intelligence

 

This intelligence, which relies on the sense of sight and being able to visualize an object, includes the ability to create internal mental images/pictures. Visual/spatial intelligence is triggered by presenting the mind with and/or creating unusual, delightful, and colorful designs, patterns, shapes, and pictures, and engaging in active imagination through such things as visualization guided imagery, and pretending exercises.

 

Capacities involved:

--active imagination 

 

--forming mental images 

 

--finding your way in space 

 

--image manipulations 

 

--graphic representation

 

--recognizing relationships of objects in space 

 

--accurate perception from different angles 

 

 

An MI Inventory for Adults

 

Check those statements that apply in each intelligence category. Use these intelligence categories to help you understand the types of intelligence you possess and your strengths and weaknesses. Space at the end of each intelligence allow you to write additional information not specifically referred to in the inventory.

 

Body/Kinesthetic Intelligence

 

I engage in at least one sport or physical activity on a regular basis.

 

I like working with my hands at concrete activities such as sewing, weaving, carving, carpentry, or model building.

 

I often like to spend my free time outdoors.

 

I need to touch things in order to learn more about them.

 

I would describe myself as well coordinated.

 

I find it difficult to sit still for long periods of time.

 

My best ideas often come to me when I'm out for a long walk or a jog, or when I'm engaged in some other kind of physical activity.

 

I frequently use hand gestures or other forms of body language when conversing with someone.

 

I enjoy daredevil amusement rides or similar thrilling physical experiences.

 

I need to practice a new skill rather than simply reading about it or seeing a video that describes it.

 

 

Other Body/Kinesthetic Strengths:

 

Interpersonal Intelligence

 

I'm the sort of person that people come to for advice and counsel at work or in my neighborhood.

 

When I have a problem, I'm more likely to seek out another person for help than attempt to work it out on my own.

 

I favor social pastimes such as Monopoly or bridge over individual recreations such as video games and solitaire.

 

I consider myself a leader (or others have called me that).

 

I like to get involved in social activities connected with my work, church, or community.

 

I prefer group sports like badminton, volleyball, or softball to solo sports such as swimming and jogging.

 

I have at least three close friends.

 

I enjoy the challenge of teaching another person, or groups of people, what I know how to do.

 

I feel comfortable in the midst of a crowd.

 

I would rather spend my evenings at a lively party than stay at home alone.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Other Interpersonal Strengths:

 

Intra-personal Intelligence

 

I regularly spend time alone meditating, reflecting, or thinking about important life questions.

 

I am able to respond to setbacks with resilience.

 

I have some important goals for my life that I think about on a regular basis.

 

I would prefer to spend a weekend alone in a cabin in the woods rather than at a fancy resort with lots of people around.

 

I keep a personal diary or journal to record the events of my inner life.

 

I have attended counseling sessions or personal growth seminars to learn more about myself.

 

I have a special hobby or interest that I keep pretty much to myself.

 

I have a realistic view of my strengths and weaknesses (borne out by feedback from other sources).

 

I consider myself to be strong willed or independent minded.

 

I am self-employed or have at least thought seriously about starting my own business.

 

 

Other Intra-personal Strengths:

 

Logical/Mathematical Intelligence

 

I can easily compute numbers in my head.

 

I enjoy playing games or solving brainteasers that require logical thinking.

 

My mind searches for patterns, regularities, or logical sequences in things.

 

I believe that almost everything has a rational explanation.

 

I like finding logical flaws in thing that people say and do at home and work.

 

Math and/or science were among my favorite subjects in school.

 

I like to set up little "what if" experiments (i.e. "What if I double the amount of water I give my rosebush each week?")

 

I'm interested in new developments in science.

 

I sometimes think in clear abstract, wordless, imageless concepts.

 

I feel more comfortable when something has been measured, categorized, analyzed, or quantified in some way.

 

 

Other Logical/Mathematical Strengths:

 

Musical/Rhythmic Intelligence

 

I have a pleasant singing voice.

 

I frequently listen to music on the radio, cassette tapes or compact discs.

 

My life would be poorer if there were no music in it.

 

I can easily keep time to a piece of music with a simple percussion instrument.

 

If I hear a musical selection once or twice, I am usually able to sing it back fairly accurately.

 

I can tell when a musical note is off-key.

 

I play a musical instrument.

 

I sometimes catch myself walking around with a jingle or other tune running through my mind.

 

I know the tunes to many different songs or music pieces.

 

I often make tapping sounds or sing little melodies while working, studying, or learning something new.

 

 

Other Musical/Rhythmic Strengths:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verbal/Linguistic Intelligence

 

Books are very important to me.

 

I get more out of listening to the radio or a spoken-word cassette than I do from television or films.

 

I enjoy entertaining myself or others with tongue twisters, nonsense rhymes, or puns.

 

English, social studies, and history were easier for me in school than math and science.

 

My conversation includes frequent references to things that I've read or heard.

 

I can hear words in my head before I read, speak, or write them down.

 

I enjoy word games like Scrabble, Boggle, Anagrams, or Password.

 

Other people sometimes have to stop and ask me to explain the meaning of the words I use in my writing and speaking.

 

When I drive down a freeway, I pay more attention to the words written on signs than to the scenery.

 

I've written something recently that I was particularly proud of or that earned me recognition from others.

 

 

Other Verbal/Linguistic Strengths:

 

Visual/Spatial Intelligence

 

I often see clear visual images when I close my eyes.

 

I frequently use a camera or camcorder to record what I see around me.

 

I have vivid dreams at night.

 

I like to draw or doodle.

 

I can comfortably imagine how something might appear if it were looked down upon from directly above in a bird's-eye view.

 

I'm sensitive to color.

 

I enjoy doing jigsaw puzzles, mazes, and other visual puzzles.

 

I can generally find my way around unfamiliar territory.

 

Geometry was easier for me than algebra in school.

 

I prefer looking at reading material that is heavily illustrated.

 

 

Other Visual/Spatial Strengths:

 


Tanulási stílusok: a többszörös intelligencia megközelítés

 

A Többszörös Intelligencia Elmélet állítása szerint legalább hét különböző módja van bármi megtanulásának, vagyis „hétféle intelligenciáról” beszélhetünk: testi/kinesztéziás, interperszonális (személyközi), intraperszonális (személyen belüli), logikai/matematikai, zenei/ritmikai, verbális/nyelvi, és látási/téri. Sőt, minden ember rendelkezik azzal a képességgel, hogy minden intelligenciával összefüggésben készségeket fejlesszen ki magában, s azok segítségével tanuljon. Mi azonban eddig csak két „tanulási módot” részesítettünk előnyben, a logikai/matematikait, és a verbális/nyelvit.

            A következőkben a hét intelligenciát leíró lapok jönnek. A végén található egy kérdőív, amely abban segít, hogy láthasd, hol használod az intelligenciákat, és milyen mértékben. E kérdőív kitöltéséhez kapcsolódóan, az írás egy elkülönített részében arra kérünk, hogy írd le, mely tanulási/intelligencia típusokat, formákat használod elsősorban, és/vagy melyek használatát élvezed, illetve azokat is, amelyekről úgy érzed, ritkán használod, vagy amelyeknek a kifejlesztésére kevés időt fordítottál. Arra is kérünk, hogy jelezd, mik az erősségeid és a gyengeségeid az „személyközi tanulás” terén. [Ez az együttműködéssel kapcsolatos intelligenciát jelenti, tehát itt elsősorban a kooperatív tanulásról van szó, abban ki mennyire tartja magát intelligensnek, felkészültnek.]

 

Testi/kinesztéziás intelligencia

 

Ez az intelligencia a fizikai mozgáshoz és a testtel kapcsolatos tudáshoz/bölcsességhez kötődik. Magába foglalja az agy motoros kérgét [ez az agynak a mozgásokat irányító, magasabb rendű műveleteket végző területe], amely a testi mozgást irányítja. A testi/kinesztéziás intelligencia az olyan fizikai mozgások során játszik szerepet, mint a sportok, a tánc, a fizikai gyakorlatok, illetve akkor, amikor önmagunkat kifejezzük a testünk segítségével, ide tartozhat a dráma, a testnyelv, a kreatív/kifejező tánc.

 

Az ide tartozó képességek:       az akaratlagos mozgás irányítása,

                                                az előzetesen programozott mozgások irányítása,

                                                a tudatosság kiterjesztése a test által,

                                                a test-elme kapcsolat,

                                                utánzási képességek,

                                                fejlett testi működések,

                                               

 

Interperszonális (személyközi) intelligencia

 

Ez az intelligencia elsősorban a személy-személy kapcsolatokban [ember-ember kapcsolatokban] és a kommunikáció során működik. A személyközi intelligencia a személyek közötti kölcsönhatásokban aktiválódik, olyanokban, amelyekben a hatékony kommunikáció, a közös célért való együttműködés, és az egyes emberek közti különbségek észrevétele szükségesek és fontosak.

 

Az ide tartozó képességek:       hatékony verbális és nonverbális kommunikáció,

                                                mások hangulatával, temperamentumával, motivációival és érzéseivel kapcsolatos érzékenység,

                                                kooperatív munkavégzés csoportban,

                                                képesség mások meghatározó szándékainak és cselekvéseinek észlelésére,

                                                mások szemszögére való átváltás,

                                                az összhang létrehozása és fenntartása.

 

Intraperszonális (személyen belüli) intelligencia

 

Ez az intelligencia az ember belső állapotával, az önreflexióval, a metakognícióval (azaz a gondolkodásról való gondolkodással) és a mentális valóság tudatosságával kapcsolatos. Az intraperszonális intelligencia akkor aktivizálódik, amikor magunk megfigyelését okozó, illetve az én belső tényezőivel kapcsolatos tudást igénylő helyzetbe kerülünk, mint amilyen az érzéseinkkel kapcsolatos tudatosság, a gondolkodási folyamatok, az önreflexió, és a spiritualitás.

 

Az ide tartozó képességek:       az elme [tudat, agy] koncentrációja,

                                                figyelem,

                                                metakogníció,

                                                különböző érzések tudatossága és kifejezése,

                                                az én személyiséget betöltő érzése,

                                                elmélyült gondolkodás, következtetés.

 

Logikai/matematikai intelligencia

 

Gyakran tudományos gondolkodásnak is nevezik, ez az intelligencia a deduktív és induktív gondolkodással, a számokkal, s az elvont mintázatok felismerésével kapcsolatos. A logikai/matematikai intelligencia aktiválódik az olyan helyzetekben, amikor problémamegoldásra, egy új kihívásnak való megfelelésre, van szükség, illetve az olyan helyzetekben, amikor mintázatokat kell észrevenni és felismerni.

 

Az ide tartozó képességek:       absztrakt minták felismerése,

                                                induktív következtetés,

                                                deduktív következtetés,

                                                összefüggések és kapcsolatok felismerése,

                                                összetett számítások elvégzése,

                                                tudományos gondolkodás.

 

Zenei/ritmikai intelligencia

 

Ez az intelligencia a különböző környezeti hangok hangzásbeli mintáinak felismerésén, valamint a ritmusokra, ütemekre való érzékenységen alapszik. A zenei/ritmikai intelligencia a zene és a ritmus által az agyra kifejtett rezonancia és vibrációs hatás eredményeként lép működésbe, olyan hangokra, mint az emberi hang, a természet hangjai, a hangszerek hangja, az ütőhangszerek hangja, s más, emberek keltette hangok.

 

Az ide tartozó képességek:       a zene struktúrájának felfogása,

                                                sémák és rendszerek a fejben a zene hallgatásakor,

                                                hangok iránti érzékenység,

                                                dallam/ritmus felismerése, létrehozása, visszaadása,

                                                a hang jellemző minőségének érzékelése.

 

 

 

Verbális/nyelvi intelligencia

 

Ez a szavakhoz, az írott és beszélt nyelvhez kötődő intelligencia domináns szerepet tölt be a legtöbb nyugati oktatási rendszerben. A verbális/nyelvi intelligenciát ébreszti fel a kimondott szó, a gondolatok vagy versek olvasása, vagy a saját elképzelések, gondolatok, versek leírása, vagy mint a humor fajtái, mint a szójátékok, a viccek, s a nyelv különböző „kifacsarásai”.

 

Az ide tartozó képességek:       a szavak rendjének és jelentésének megértése,

                                                valakinek a meggyőzése egy cselekvéssor szükségességéről,

                                                magyarázat, tanítás, tanulás,

                                                humor,

                                                memória és visszaadás,

                                                „metanyelvi” elemzés [fogalmam sincs, mi az, lehet, hogy a „sorok között olvasás”].

 

Vizuális/téri intelligencia

 

Ez az intelligencia, amely a látásra, valamint a tárgyak vizualizálására [látással való észlelésre] hagyatkozik, a belső mentális képek létrehozásának képességét foglalja magába. A vizuális/téri intelligencia működését az agy számára szokatlan, élvezetet okozó, színes tervek, minták, alakzatok, képek bemutatása, vagy ilyeneknek a létrehozása válthatja ki, továbbá az aktív képzelet olyan folyamatokban, mint a vizualizáció által irányított képzelet, [pretending exercises – ezt én sem tudom lefordítani].

 

Az ide tartozó képességek:       aktív képzelet,

                                                mentális képek létrehozása,

                                                a térben megteendő út megtalálása,

                                                kép manipulációja,

                                                grafikus reprezentáció,

                                                tárgyak térbeli kapcsolatainak felismerése,

                                                pontos megfigyelés különböző szögekből.