Milyen intelligenciával rendelkezem?
Ebben a modulban a gyerekek lefordítanak egy angol nyelvű, felnőtteknek, Gardner többszörös intelligencia modellje alapján készült intelligencia tesztet, megkísérlik annak adaptálását magyar viszonyokra, és korukbeli iskolás tanulókra, valamint ki is próbálják magukon a tesztet.
Mely célok
eléréséhez járul hozzá?
Önismeret
fejlődése, tanulással, személyiséggel, intelligenciával kapcsolatos
elképzelések, értelmezések, attitűdök, célok és törekvések tudatosulása. Az angol
nyelv gyakorlása.
Igényelt idő
A fordítás egy részét otthoni munkában kell a gyerekeknek elvégezniük (nyers fordítás), erre kb. 2-4 órát kellene átlagosan fordítaniuk. Az iskolában a fordítás teljessé tételére 2 óra, a csoportok egymás fordításainak feldolgozására 1 tanóra, a kérdőív kitöltésére és az eredmények feldolgozására 1 tanóra szükséges.
Felhasználási terület
Tanulásmódszertan tantárgy, annak inkább a vége felé. Össze lehet kapcsolni az angol nyelv tanulásával, ha a csoport angol tanára vállalja, hogy megszervezi a gyerekek fordító munkáját. Ha a csoport nem tanul angolt, akkor természetesen a modul nem használható. Ha csak az egyik fele tanul, akkor az itt leírt szervezést meg kell változtatni.
Háttér
Howard Gardner az 1970-es években alkotta meg többszörös intelligenciára vonatkozó elméletét, amellyel a tudományos célon kívül azt szerette volna elérni, hogy az iskolában ne pusztán a nyelvi/kommunikációs, illetve a logikai/matematikai fejlesztés legyen a kizárólagos, hanem szerepet kaphassanak más fontos területek is. Gardner hétféle intelligenciát írt le, ezek (1) vizuális-téri intelligencia, (2) testi-mozgásos intelligencia, (3) zenei-ritmikai intelligencia, (4) interperszonális (személyközi) intelligencia, (5) intraperszonális (belső személyes) intelligencia, (6) logikai-matematikai intelligencia, (7) verbális-nyelvi intelligencia. Gardner szerint további intelligenciák is lehetségesek, tehát nem az a lényeg, hogy éppen ez a hét létezik, hanem hogy az emberi pszichés folyamatok mögött több, egymástól relatíve független képességeket meghatározó tényező, belső lényeg, intelligencia állhat. Gardner elképzelése ezzel abba a sorba tartozik a kognitív pszichológiában, amelyben az elme moduláris felfogásával kapcsolatos elméleteke találhatók, így munkássága kapcsolható Jerry Fodor és Noam Chomsky eredményeihez.
Gardner, H. 1985. Frames of mind: The Theory of multiple intelligences. Basic Books, New York., Gardner, H. 1993. Multiple Intelligences: The theory in practice. Basic Books, New York.
Ajánlott feldolgozási mód
1. Osszuk ki a tanulóknak a mellékletben megadott angol nyelvű szöveget. Ez egy az interneten is megtalálható, rendkívül egyszerű teszt, amelynek segítségével képet kaphatunk arról, hogy a Gardner által leírt intelligenciák tekintetében „hogyan állunk”. A kiosztás még jóval a felhasználás előtt történjen meg, hogy a gyerekeknek legyen idejük otthon nyers fordítást készíteni egyrészt az általános szövegről, másrészt a hét részteszt közül kettőről. Ehhez előbb hét csoportot kell alakíttatni a gyerekekkel, s az egy csoportba tartozók ugyanazt a két résztesztet kell, hogy kapják. Nagyon jó megoldás, ha rá tudjuk venni az angoltanárt, hogy a saját munkájában is használja fel ezt a szöveget, és a fordítással a mi tantárgyunk keretében már ne kelljen foglalkozni. De ha ez nem megy, akkor szükség lesz a fordítások egyeztetésére. Erre csoporton belül még tanórán kívül sort kellene keríteni, de a csoportok egyeztetése (hiszen minden részteszt két csoportban szerepel) már tanórán kellene, hogy megtörténjen. A fordítás részfeladattá tételének nem az az oka, hogy nem rendelkezünk fordítással (van fordítás, ezt a mellékletben megadtuk), hanem az, hogy a fordítás során a gyerekek már foglalkozzanak a teszt itemjeinek értelmezésével.
2. A fordítás elkészülte után szükség van az adaptálásra. A teszt felnőtteknek készült és az Egyesült Államokban, tehát lehetnek olyan itemek benne, amik a mi igényeinknek nem felelnek meg. Az adaptálás újabb lehetőséget teremt arra, hogy az egyes részletekről a gyerekek egyeztessenek. Mivel megint két részlettel dolgozik egy csoport, így minden részlethez két csoportnak lesznek javaslatai, ezeket ismét lehet egyeztetni a fordításhoz hasonlóan. Kérjük meg a csoportokat, hogy állapodjanak meg a végleges szövegekben.
3. A fordítások és az adaptáció egyeztetése után készítsük el a teszt azon változatát, amelyben megállapodtunk közösen. A mellékletben mi is adunk egy fordítást, de az adaptációt nem végeztük el. Vagyis itt szövegszerkesztésre, nyomtatásra, sokszorosításra lesz szükség. Ezeket a feladatokat is végezhetik a gyerekek.
4. Osszuk ki a teszteket, és azokat töltsék ki a gyerekek. Minden item esetében igen vagy nem válaszokat kell adni. Nagyon egyszerűen az igen válaszok összeszámlálásával adhatjuk meg egyfajta „mértékét” az adott intelligenciának. A gyerekek egyben végezzék el az összegzést is.
5. A csoportokban folytassuk le a részletesebb elemzést. A csoportoktól azt kérjük, hogy ilyen típusú kérdésekre igyekezzenek válaszokat találni az elemzés során:
- Személyesen kinek okozott meglepetést az eredmény saját magával kapcsolatban? Mire gondolt előtte, miért volt meglepetés az eredmény?
- Az egyes intelligencia-kategóriákban ki válaszolt úgy, hogy a legtöbb, illetve ki úgy, hogy a legkevesebb pontot szerezte? Vajon miért lehet ez, reálisnak tartja-e az illető?
- Melyik intelligencia kategória esetén jönnek ki a legnagyobb pontszámok (pontosabban a csoport tagjai pontszámainak összege melyik kategória esetén a legnagyobb)? Mond-e ez valamit a csoport összetételével kapcsolatban?
- Van-e különbség a fiúk és a lányok között az egyes területek esetén? Ehhez lehet, hogy a csoportoknak egymás közt is kommunikálniuk kell.
- A csoport tagjai mit tudnak mondani a saját „intelligencia-profiljukról”? Miben erősek, miben gyengébbek? Vajon miért éppen ilyen az eloszlás?
- A csoportok tagjai meg tudnak-e fogalmazni a maguk számára valamilyen feladatot, célkitűzést a felmérés eredményeinek fényében?
6. A tanár a csoportok munkája közben gyűjtsön fontos információkat. Ezen információk alapján a csoportmunka után kezdeményezzen osztálymegbeszélést. Az osztály jusson el odáig, hogy magáról a tesztről mondjanak véleményt. Hasznos, vagy sem egy-egy ilyen teszt elkészítése? Milyen célokra lehet felhasználni? Vannak-e többen, akik számára komoly felismerésekhez vezetett, s most majd befolyásolja az életüket, a tanulásukat? Milyen feladatokat lehet megfogalmazni egy ilyen felmérés eredményei alapján?
Eszközök, anyagok
Az eredeti, angol nyelvű szöveg minden tanuló számára, a fordítás és az adaptálás egyeztetése után véglegesített szöveg kinyomtatott, sokszorosított változata minden tanulónak.
Változatok
1. Jeleztük már közben az angol tantárggyal való kapcsolat lehetőségét.
2. Természetesen a fordítás és adaptálás része elhagyható a feladatnak, ekkor azonban az itteni fordítás alapján a pedagógusnak kell elvégeznie az adaptálást.
Kiegészítés
1. A gyerekek kereshetnek az interneten más, hasonló teszteket, olyanokat, amelyek az intelligenciával, a személyiséggel, vagy a tanulási stílusokkal kapcsolatosak, ezeket kipróbálhatják saját magukon, vagy egymáson, az eredményekről lehet készíteni kis beszámolót, amit mindenki kézhez kaphat írásos formában, vagy posztert lehet készíteni róla, egy web-lapon lehet megjeleníteni, stb.
2. Az
intelligencia mérése nem egyszerű pszichometriai
feladat, de talán néhány gyerek szívesen megismerkedne vele. Adjunk a kezükbe
forrásmunkákat ezzel kapcsolatban (pl.: Kun M. és
Szegedi M. 1983. Az intelligencia mérése.
Akadémiai Kiadó, Budapest.)
Értékelés
A munka végeztével elsősorban azt igyekezzünk értékelni, illetve a gyerekekkel értékeltetni, hogy mennyire sikerült az önismeretet javítani az elvégzett munkával. Mondják el ezzel kapcsolatban a tapasztalataikat a gyerekek.
Mellékletek
1. „Learning styles: a multiple intelligences approach” – Az
eredeti, angol nyelvű szöveg.
2. “Tanulási stílusok: a
többszörös intelligencia megközelítés” – A szöveg fordítása.
LEARNING STYLES: A MULTIPLE INTELLIGENCES
APPROACH
Multiple
Intelligence (MI) theory states that there are at least seven different ways of
learning anything, and therefore there are "seven intelligences":
body/kinesthetic, interpersonal, intra-personal, logical/mathematical,
musical/rhythmic, verbal/linguistic and visual/spatial. In addition most all
people have the ability to develop skills in each of the intelligences, and to
learn through them. However, in education we have tended to emphasize two of
"the ways of learning": logical/mathematical and verbal/linguistic.
Attached here are several sheets
that describe the "seven intelligences". At the end is an inventory
that can help you to see where you apply each of the intelligences, and to what
extent. In addition to filling out this inventory, on a separate piece of
paper, please describe the forms of learning/intelligence that you tend to
utilize and/or enjoy most, as well as the forms which you feel you rarely
utilize or have not spent much time developing. Please also comment
specifically on your strengths and weaknesses relating to "interpersonal
learning''.
(Much of this material
is from: Seven Ways of Knowing: Teaching for Multiple Intelligences by
David Lazear. 1991. IRI/Skylight Publishing, Inc.
Body/Kinesthetic Intelligence
This intelligence
is related to physical movement and the knowing/wisdom of the body. Including
the brain's motor cortex, which control bodily motion. Body/kinesthetic
intelligence is awakened through physical movement such as in various sports,
dance, and physical exercises as well as by the expression of oneself through
the body, such as inventing, drama, body language, and creative/interpretive
dance.
Capacities involved: |
--control of "voluntary" movements |
|
--control of "preprogrammed" movements |
|
--expanding awareness through the body |
|
--the mind and body connection |
|
--mimetic abilities |
|
--improved body functioning |
Interpersonal Intelligence
This intelligence
operates primarily through person-to-person relationships and communication.
Interpersonal intelligence is activated by person-to-person encounters in which
such things as effective communication, working together with others for a
common goal, and noticing distinctions among persons are necessary and
important.
Capacities involved: |
--effective verbal/non-verbal communication |
|
--sensitivity to other's moods, temperaments, motivations, and
feelings |
|
--working cooperatively in a group |
|
--ability to discern other's underlying intentions and behavior |
|
--"passing over" into the perspective of another |
|
--creating and maintaining synergy |
Intra-personal Intelligence
This intelligence
relates to inner states of being, self-reflection, metacognition (i.e. thinking
about thinking), and awareness of spiritual realities. Intra-personal
intelligence is awakened when we are in situations that cause introspection and
require knowledge of the internal aspects of the self, such as awareness of our
feelings, thinking processes, self-reflection, and spirituality.
Capacities involved: |
--concentration of the mind |
|
--mindfulness |
|
--metacognition |
|
--awareness and expression of different feelings |
|
--transpersonal sense of the self |
|
--higher-order thinking and reasoning |
Logical/Mathematical
lntelligence
Often called
"scientific thinking," this intelligence deals with inductive and
deductive thinking/reasoning, numbers, and the recognition of abstract
patterns. Logical mathematical intelligence is activated in situations
requiring problem solving or meeting a new challenge as well as situations
requiring pattern discernment and recognition.
Capacities involved: |
--abstract pattern recognition |
|
--inductive reasoning |
|
--deductive reasoning |
|
--discerning relationships & connections |
|
--performing complex calculations |
|
--scientific reasoning |
Musical/Rhythmic Intelligence
This intelligence
is based on the recognition is based on the recognition of tonal patterns,
including various environmental sounds, and on a sensitivity to rhythm and
beats. Musical/rhythmic intelligence is turned on by the resonance or
vibrational effect of music and rhythm on the brain, including such things as
the human voice, sounds from nature, musical instruments, percussion
instruments, and other humanly produced sounds.
Capacities involved: |
--appreciation for the structure of music |
|
--schemes or frames in the mind for hearing music |
|
--sensitivity to sounds |
|
--recognition, creation, and reproduction of melody/rhythm |
|
--sensing characteristic qualities of tone |
Verbal/Linguistic Intelligence
This intelligence,
which is related to words and language both written and spoken, dominates most
Western educational systems. Verbal linguistic intelligence is awakened by the
spoken word, by reading someone's ideas thoughts, or poetry, or by writing
one's own ideas, thoughts, or poetry, as well as by various kinds of humor such
as "plays on words," jokes, and "twists" of the language.
Capacities involved: |
--understanding order & meaning of words |
|
--convincing someone of a course of action |
|
--explaining, teaching, and learning |
|
--humor |
|
--memory & recall |
|
--"meta-linguistic" analysis |
Visual/Spatial Intelligence
This intelligence,
which relies on the sense of sight and being able to visualize an object,
includes the ability to create internal mental images/pictures. Visual/spatial
intelligence is triggered by presenting the mind with and/or creating unusual,
delightful, and colorful designs, patterns, shapes, and pictures, and engaging
in active imagination through such things as visualization guided imagery, and
pretending exercises.
Capacities involved: |
--active imagination |
|
--forming mental images |
|
--finding your way in space |
|
--image manipulations |
|
--graphic representation |
|
--recognizing relationships of objects in space |
|
--accurate perception from different angles |
An MI Inventory for Adults
Check those statements that apply in each intelligence category. Use
these intelligence categories to help you understand the types of intelligence
you possess and your strengths and weaknesses. Space at the end of each
intelligence allow you to write additional information not specifically
referred to in the inventory.
Body/Kinesthetic
Intelligence
I engage in at least one
sport or physical activity on a regular basis. |
|
I like working with my hands
at concrete activities such as sewing, weaving, carving, carpentry, or model
building. |
|
I often like to spend my
free time outdoors. |
|
I need to touch things in
order to learn more about them. |
|
I would describe myself as
well coordinated. |
|
I find it difficult to sit
still for long periods of time. |
|
My best ideas often come to
me when I'm out for a long walk or a jog, or when I'm engaged in some other
kind of physical activity. |
|
I frequently use hand
gestures or other forms of body language when conversing with someone. |
|
I enjoy daredevil amusement
rides or similar thrilling physical experiences. |
|
I need to practice a new
skill rather than simply reading about it or seeing a video that describes
it. |
|
Other Body/Kinesthetic Strengths:
Interpersonal
Intelligence
I'm the sort of person that people come to for advice and counsel at
work or in my neighborhood. |
|
When I have a problem, I'm more likely to seek out another person for
help than attempt to work it out on my own. |
|
I favor social pastimes such as Monopoly or bridge over individual
recreations such as video games and solitaire. |
|
I consider myself a leader (or others have called me that). |
|
I like to get involved in social activities connected with my work,
church, or community. |
|
I prefer group sports like badminton, volleyball, or softball to solo
sports such as swimming and jogging. |
|
I have at least three close friends. |
|
I enjoy the challenge of teaching another person, or groups of people,
what I know how to do. |
|
I feel comfortable in the midst of a crowd. |
|
I would rather spend my evenings at a lively party than stay at home
alone. |
|
Other Interpersonal Strengths:
Intra-personal
Intelligence
I regularly spend time alone
meditating, reflecting, or thinking about important life questions. |
|
I am able to respond to
setbacks with resilience. |
|
I have some important goals
for my life that I think about on a regular basis. |
|
I would prefer to spend a
weekend alone in a cabin in the woods rather than at a fancy resort with lots
of people around. |
|
I keep a personal diary or journal
to record the events of my inner life. |
|
I have attended counseling
sessions or personal growth seminars to learn more about myself. |
|
I have a special hobby or
interest that I keep pretty much to myself. |
|
I have a realistic view of
my strengths and weaknesses (borne out by feedback from other sources). |
|
I consider myself to be
strong willed or independent minded. |
|
I am self-employed or have
at least thought seriously about starting my own business. |
|
Other Intra-personal Strengths:
Logical/Mathematical
Intelligence
I can easily compute numbers
in my head. |
|
I enjoy playing games or
solving brainteasers that require logical thinking. |
|
My mind searches for
patterns, regularities, or logical sequences in things. |
|
I believe that almost
everything has a rational explanation. |
|
I like finding logical flaws
in thing that people say and do at home and work. |
|
Math and/or science were
among my favorite subjects in school. |
|
I like to set up little
"what if" experiments (i.e. "What if I double the amount of
water I give my rosebush each week?") |
|
I'm interested in new
developments in science. |
|
I sometimes think in clear
abstract, wordless, imageless concepts. |
|
I feel more comfortable when
something has been measured, categorized, analyzed, or quantified in some
way. |
|
Other Logical/Mathematical Strengths:
Musical/Rhythmic
Intelligence
I have a pleasant singing
voice. |
|
I frequently listen to music
on the radio, cassette tapes or compact discs. |
|
My life would be poorer if
there were no music in it. |
|
I can easily keep time to a
piece of music with a simple percussion instrument. |
|
If I hear a musical
selection once or twice, I am usually able to sing it back fairly accurately.
|
|
I can tell when a musical
note is off-key. |
|
I play a musical instrument.
|
|
I sometimes catch myself
walking around with a jingle or other tune running through my mind. |
|
I know the tunes to many
different songs or music pieces. |
|
I often make tapping sounds
or sing little melodies while working, studying, or learning something new. |
|
Other Musical/Rhythmic Strengths:
Verbal/Linguistic
Intelligence
Books are very important to
me. |
|
I get more out of listening
to the radio or a spoken-word cassette than I do from television or films. |
|
I enjoy entertaining myself
or others with tongue twisters, nonsense rhymes, or puns. |
|
English, social studies, and
history were easier for me in school than math and science. |
|
My conversation includes
frequent references to things that I've read or heard. |
|
I can hear words in my head
before I read, speak, or write them down. |
|
I enjoy word games like
Scrabble, Boggle, Anagrams, or Password. |
|
Other people sometimes have
to stop and ask me to explain the meaning of the words I use in my writing and
speaking. |
|
When I drive down a freeway,
I pay more attention to the words written on signs than to the scenery. |
|
I've written something
recently that I was particularly proud of or that earned me recognition from
others. |
|
Other Verbal/Linguistic Strengths:
Visual/Spatial
Intelligence
I often see clear visual
images when I close my eyes. |
|
I frequently use a camera or
camcorder to record what I see around me. |
|
I have vivid dreams at
night. |
|
I like to draw or doodle. |
|
I can comfortably imagine
how something might appear if it were looked down upon from directly above in
a bird's-eye view. |
|
I'm sensitive to color. |
|
I enjoy doing jigsaw
puzzles, mazes, and other visual puzzles. |
|
I can generally find my way
around unfamiliar territory. |
|
Geometry was easier for me
than algebra in school. |
|
I prefer looking at reading
material that is heavily illustrated. |
|
Other Visual/Spatial Strengths:
Tanulási stílusok: a többszörös intelligencia megközelítés
A Többszörös Intelligencia Elmélet állítása szerint legalább hét különböző módja van bármi megtanulásának, vagyis „hétféle intelligenciáról” beszélhetünk: testi/kinesztéziás, interperszonális (személyközi), intraperszonális (személyen belüli), logikai/matematikai, zenei/ritmikai, verbális/nyelvi, és látási/téri. Sőt, minden ember rendelkezik azzal a képességgel, hogy minden intelligenciával összefüggésben készségeket fejlesszen ki magában, s azok segítségével tanuljon. Mi azonban eddig csak két „tanulási módot” részesítettünk előnyben, a logikai/matematikait, és a verbális/nyelvit.
A következőkben a hét intelligenciát leíró lapok jönnek. A végén található egy kérdőív, amely abban segít, hogy láthasd, hol használod az intelligenciákat, és milyen mértékben. E kérdőív kitöltéséhez kapcsolódóan, az írás egy elkülönített részében arra kérünk, hogy írd le, mely tanulási/intelligencia típusokat, formákat használod elsősorban, és/vagy melyek használatát élvezed, illetve azokat is, amelyekről úgy érzed, ritkán használod, vagy amelyeknek a kifejlesztésére kevés időt fordítottál. Arra is kérünk, hogy jelezd, mik az erősségeid és a gyengeségeid az „személyközi tanulás” terén. [Ez az együttműködéssel kapcsolatos intelligenciát jelenti, tehát itt elsősorban a kooperatív tanulásról van szó, abban ki mennyire tartja magát intelligensnek, felkészültnek.]
Testi/kinesztéziás intelligencia
Ez az intelligencia a fizikai mozgáshoz és a testtel kapcsolatos tudáshoz/bölcsességhez kötődik. Magába foglalja az agy motoros kérgét [ez az agynak a mozgásokat irányító, magasabb rendű műveleteket végző területe], amely a testi mozgást irányítja. A testi/kinesztéziás intelligencia az olyan fizikai mozgások során játszik szerepet, mint a sportok, a tánc, a fizikai gyakorlatok, illetve akkor, amikor önmagunkat kifejezzük a testünk segítségével, ide tartozhat a dráma, a testnyelv, a kreatív/kifejező tánc.
Az ide tartozó képességek: az akaratlagos mozgás irányítása,
az előzetesen programozott mozgások irányítása,
a tudatosság kiterjesztése a test által,
a test-elme kapcsolat,
utánzási képességek,
fejlett testi működések,
Interperszonális
(személyközi) intelligencia
Ez az intelligencia elsősorban a személy-személy kapcsolatokban [ember-ember kapcsolatokban] és a kommunikáció során működik. A személyközi intelligencia a személyek közötti kölcsönhatásokban aktiválódik, olyanokban, amelyekben a hatékony kommunikáció, a közös célért való együttműködés, és az egyes emberek közti különbségek észrevétele szükségesek és fontosak.
Az ide tartozó képességek: hatékony verbális és nonverbális kommunikáció,
mások hangulatával, temperamentumával, motivációival és érzéseivel kapcsolatos érzékenység,
kooperatív munkavégzés csoportban,
képesség mások meghatározó szándékainak és cselekvéseinek észlelésére,
mások szemszögére való átváltás,
az összhang létrehozása és fenntartása.
Intraperszonális (személyen belüli) intelligencia
Ez az intelligencia az ember belső állapotával, az önreflexióval, a metakognícióval (azaz a gondolkodásról való gondolkodással) és a mentális valóság tudatosságával kapcsolatos. Az intraperszonális intelligencia akkor aktivizálódik, amikor magunk megfigyelését okozó, illetve az én belső tényezőivel kapcsolatos tudást igénylő helyzetbe kerülünk, mint amilyen az érzéseinkkel kapcsolatos tudatosság, a gondolkodási folyamatok, az önreflexió, és a spiritualitás.
Az ide tartozó képességek: az elme [tudat, agy] koncentrációja,
figyelem,
metakogníció,
különböző érzések tudatossága és kifejezése,
az én személyiséget betöltő érzése,
elmélyült gondolkodás, következtetés.
Logikai/matematikai
intelligencia
Gyakran tudományos gondolkodásnak
is nevezik, ez az intelligencia a deduktív és induktív gondolkodással, a
számokkal, s az elvont mintázatok felismerésével kapcsolatos. A
logikai/matematikai intelligencia aktiválódik az olyan helyzetekben, amikor
problémamegoldásra, egy új kihívásnak való megfelelésre, van szükség, illetve
az olyan helyzetekben, amikor mintázatokat kell észrevenni és felismerni.
Az ide tartozó képességek: absztrakt minták felismerése,
induktív következtetés,
deduktív következtetés,
összefüggések és kapcsolatok felismerése,
összetett számítások elvégzése,
tudományos gondolkodás.
Zenei/ritmikai
intelligencia
Ez az intelligencia a különböző környezeti hangok hangzásbeli mintáinak felismerésén, valamint a ritmusokra, ütemekre való érzékenységen alapszik. A zenei/ritmikai intelligencia a zene és a ritmus által az agyra kifejtett rezonancia és vibrációs hatás eredményeként lép működésbe, olyan hangokra, mint az emberi hang, a természet hangjai, a hangszerek hangja, az ütőhangszerek hangja, s más, emberek keltette hangok.
Az ide tartozó képességek: a zene struktúrájának felfogása,
sémák és rendszerek a fejben a zene hallgatásakor,
hangok iránti érzékenység,
dallam/ritmus felismerése, létrehozása, visszaadása,
a hang jellemző minőségének érzékelése.
Verbális/nyelvi intelligencia
Ez a szavakhoz, az írott és beszélt nyelvhez kötődő intelligencia domináns szerepet tölt be a legtöbb nyugati oktatási rendszerben. A verbális/nyelvi intelligenciát ébreszti fel a kimondott szó, a gondolatok vagy versek olvasása, vagy a saját elképzelések, gondolatok, versek leírása, vagy mint a humor fajtái, mint a szójátékok, a viccek, s a nyelv különböző „kifacsarásai”.
Az ide tartozó képességek: a szavak rendjének és jelentésének megértése,
valakinek a meggyőzése egy cselekvéssor szükségességéről,
magyarázat, tanítás, tanulás,
humor,
memória és visszaadás,
„metanyelvi” elemzés [fogalmam sincs, mi az, lehet, hogy a „sorok között olvasás”].
Vizuális/téri intelligencia
Ez az intelligencia, amely a
látásra, valamint a tárgyak vizualizálására [látással való észlelésre]
hagyatkozik, a belső mentális képek létrehozásának képességét foglalja magába.
A vizuális/téri intelligencia működését az agy számára szokatlan, élvezetet
okozó, színes tervek, minták, alakzatok, képek bemutatása, vagy ilyeneknek a
létrehozása válthatja ki, továbbá az aktív képzelet olyan folyamatokban, mint a
vizualizáció által irányított képzelet, [pretending exercises – ezt én sem tudom lefordítani].
Az ide tartozó képességek: aktív képzelet,
mentális képek létrehozása,
a térben megteendő út megtalálása,
kép manipulációja,
grafikus reprezentáció,
tárgyak térbeli kapcsolatainak felismerése,
pontos megfigyelés különböző szögekből.