2. 4. 9. A család, mint támogató rendszer
A családkutatások központi témájává az 1960-as évektől a családi és a pszichológiai egészség viszonya vált. Különösen figyelemre méltó a családnak, mint rendszerként működő közösségnek és e támogató rendszer funkcióinak számbavétele. Ezek a kutatások számunkra, leendő pedagógusok számára igen fontosak, mivel új, szemléletformáló jelentőséggel bírnak. A család „támogató rendszer” jellegű funkciói G. Caplan szerint a következőkben foglalhatók össze.
A család a
világra vonatkozó információk összegyűjtője és terjesztője is. A sikeres
alkalmazkodást nagyban meghatározza, hogy az információkat milyen rendezőelv
szerint szervezzük, és hogyan minősítjük, így a családnak meghatározó szerepe
van abban, hogy a gyermek milyen
értékek, normák kidolgozását viszi véghez, és milyen
képet alakít ki a világról. Ezek ugyanis észrevétlenül is és a család tudatos
hatásain keresztül is a viselkedés iránytűjévé válnak, befolyásolják, hogy az
egyén mire figyel a világ történéseiből, mi az, amit fontosnak tart és mi az,
amit elítél.
Az identitás,
az egyén önértékelésének, énképének is forrása a család. Sajátos kontroll
funkciót is betölt, a családtagok magatartására vonatkozóan visszajelentő,
útmutató feladata van. A családtagok ugyanis véleményt mondanak a másik
cselekedeteiről, gyakran irányítják, befolyásolják egymást. Nagyon fontos
feladata a családnak az is, hogy fokozza
az érzelmi teherbírást. Ettől függ ugyanis, hogy az egyén hogyan vészeli át
életének krízishelyzeteit, hogyan lesz úrrá a legnehezebb időszakokon.
Konstruktívan oldja- e meg az akkor felmerült problémákat, vagy további
problémákat teremt, amelyeken nehezen lesz úrrá. Érzelmi egyensúlyt, pihenést, regenerálódást biztosít és lehetőséget
arra, hogy – a család fokozott érzelmi elfogadása miatt – a családon kívüli
helyzetek feszültségeit lereagálhassák a tagok (természetesen nem szélsőséges
mértékben).
A családnak szerepe van abban is, hogy támogatja a rászoruló családtagokat
felmerülő problémáikban gyakorlati és konkrét segítség nyújtásával. A
családtagok fokozottan figyelnek a családból jövő mindenfajta minősítő
megnyilvánulásra, mert feltételezik, hogy azt segítő szándékkal, érdemi módon
teszik a család tagjai. Egymás tükrében, egymáshoz
viszonyítva értelmezzük, értékeljük magunkat leginkább, ezért a család vonatkozási pontokkal is szolgál. És természetesen
jogi funkcióval bír, valamint fontos funkciója még, hogy a népesség
utánpótlását biztosítja.
A fenti támogató funkciók akkor tudnak
igazán hatékonyan működni, ha a családtagok felelősséget éreznek egymásért,
elfogadják a családi kontrollt, a kapcsolatok kölcsönösségen alapulnak, és a
kommunikáció nyílt. Fontos feltétel még, hogy a generációk között kapcsolatok
épüljenek ki és működjenek, valamint létezzen a mikromiliő
és a tágabb közösség között bizonyos fokú egyetértés, megfelelés. A család
tehát illeszkedjen be környezetébe úgy, hogy közben ne adja fel sajátosságait,
egyediségét sem.
A Caplan által leírt funkciók sajnos nem mindig működnek kielégítően. A család, mint szervezet, mint támogató rendszer időről időre változik, hogy alkalmazkodjék a külső és belső körülményekhez, mégis jellemzője, hogy külső zavaró hatásokra egységfrontot alkot. Nincs két egyforma család, minden családnak megvannak a sajátos jellegzetességei, szabályai, jellemvonásai. Kényes egyensúlyát sok minden könnyen felboríthatja, például betegség, munkanélküliség, új családtag érkezése, vagy valamely családtag elvesztése, a család bomlása, melyekről még a későbbiek során még lesz szó.