6. 1.
A válás és hatása a gyermekekre (Magyar Erzsébet – Busi
Etelka – Hegedűs Judit)
Válás alatt általában azt szokás érteni, ha egy házasságnak véget vet a családjogi bíró. A válás azonban több ennél. Szinte mindig hosszan elhúzódó folyamat, melyben két embernek belsőleg is el kell szabadulnia egymástól, hogy újra nyitottá váljanak önálló életük folytatására. A válás elszakadás is az ember saját múltjától, nem olyan értelemben, hogy elfelejtse, hanem úgy, hogy a megélt eseményeket, megszenvedett tapasztalatként fordíthassa a jövőben saját hasznára. Mindezekhez a történésekhez idő kell, itt csaknem mindig évekről van szó.
A gyerekeknek szintén elszakadást jelent a válás. Elválasztják őket, mégpedig szeretetük tárgyától, amelytől nem akarnak elfordulni, szükségük van rá további fejlődésükhöz. A felnőttek számára a válás életük újjászervezésének kezdete lehet, a gyerekek számára viszont kínzó apa- vagy anyahiány kezdete. A gyerekek a válási krízisben sem képesek és nem is akarnak leválni a másik szülőről.
Annak a gyereknek, aki a különválás után az egyik szülővel él, először is a másik elmenetelét kell tapasztalnia. Pusztán ez a tapasztalat is azt az érzést kelti benne, hogy olykor nyilvánvalóan nem biztos a szülők megmaradása gyerekük mellett. Talán már a vele élő szülő sem egészen biztos pont. Az újabb elszakadástól való félelem készteti a gyereket arra, hogy szinte öntudatlanul átvegye az őt nevelő szülő reakció és érzésmintáit, azért, hogy ne tegye meg a vele maradt szülője is azt, amit egyszer már megtapasztalt, hogy elhagyták.
A gyerekek belsőleg gyakran a régi család helyreállítását akarják, vagy legalábbis azt, hogy zavartalanul hozzáférhessenek a másik szülőhöz. Rossz, ha arra kényszerülnek, hogy mindkét szülő elől elrejtsék a másik iránti érzéseiket. Az elfojtott érzelmek azonban alapanyagát képezik egész sor rendellenességnek és súlyos viselkedészavaroknak is.
A gyerekek érdekében lenne igazán fontos, hogy – amennyiben a válás valóban szükséges – a házasság felbontása utáni konfliktusok kevésbé élesek és rövidebbek legyenek. Az ehhez szükséges szakszerű támogatás nemcsak a szülőkön, hanem elsősorban a gyerekeiken segíthetne.
Judith Wallerstein összefoglalta azokat a pszichológiai feladatokat, melyeket a gyermeknek a válás esetén meg kell oldania annak érdekében, hogy pszichés fejlődése ne károsodjon (Vajda, 1994, 318. p.):
· Elfogadni a házasság felbomlásának tényét.
· Nem elköteleződni a szülői konfliktusokban és feszültségekben, folytatnia kell a mindennapos tevékenységét.
· Feldolgozni a veszteséget.
· Feldolgozni a haragot és az önvádat.
· Elfogadni a válás állandóságának tényét.
· Realisztikus reményekkel kell rendelkeznie a kapcsolatot illetően.
A válás problémájának feldolgozásában a szülők is igen sokat segíthetnek a gyermeknek. Gyakori hibaként említhető a szülői rivalizálás, amelynek különböző módszerei ismertek. Ezek közül érdemes néhányat kiemelni:
· Megfigyelhető, hogy a korábbihoz képest fokozottabban engedékenyebbek, türelmesebbek a szülők. Változatos programszervezéssel, nagyobb időráfordítással igyekeznek „magukhoz kötni” a gyermeket.
· Állandó ajándékozás, korrumpálás anyagi eszközökkel.
· A szülő nem korlátozza, nem tiltja, bünteti a gyermek nem megfelelő viselkedését.
· Amit az egyik szülő követel vagy megtilt, a másik szülő engedi, támogatja.
· Gyakran teljesíthetetlen ígéreteket tesznek a gyermeket.
· Az egyik szülő próbálja a másik szülővel való kapcsolattartást gátolni.
· Minden a másik szülővel szemben tanúsított negatív megnyilvánulást jutalmaz.
· Gyakori módszer a bűntudatkeltés érzelmi zsarolással: „ha elmész apáddal, én egyedül leszek egész nap…”
· Fenyegetés a másik fél választása esetében.
· A már különélő szülő gyermekkel való kapcsolattartásának akadályozása különféle módszerekkel.
Ezek a rivalizálások is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyermek a válás tényét miként éli meg, milyen reakciókat fog „produkálni a gyermek”. Pedagógusként úgy gondoljuk, hogy nagyon fontos ezen reakciók ismerete, hiszen ezek kezelésével esetlegesen megelőzhetjük a probléma elmélyülését.
Megnevezés |
3-5 éves |
6-8 éves |
9-12 éves |
13-18 éves |
gyermek |
||||
Normál
reakciók |
Fokozott
ragaszkodás, rémület, regresszió, elhagyástól való félelem |
Meghatározatlan
szomorúság és harag, vágyakozás a távollevő szülő után, félelem a
visszautasítástól, félelem, hogy bármitől megfosztják, az agresszió
kiélésének zavari |
Intenzív,
meghatározott tárgyra irányuló harag, szégyen, identitás- és
lojalitásproblémák |
Kiábrándultság,
harag, szomorúság, gátlásosság vagy nyugtalanság, saját jövőképével
kapcsolatos aggodalmak, partnerkapcsolati problémák |
Zavarok
az alkalmazkodásban /csak ha a tünetek tartósan fennállnak/ |
Depresszió,
tartós önvádlás, ágybavizelés |
Koncentrációs
zavarok, depresszió |
Romló
iskolai teljesítmény, elszigetelődés és /vagy agresszió a
kortárscsoportokban, depresszió, alacsony önértékelés |
Éretlen
szexuális kapcsolatok, vagy a szexualitás teljes elutasítása, szoros viszony
az egyik szülővel |
Alkalmazkodási
stratégiák |
Fantáziák,
kivetítések, idealizálás |
Tagadás,
kényszeres viselkedés, makacs békítési fantáziák |
Konstruktív
tevékenység, tudatos szövetség az egyik szülővel, érzelmek és gondolatok
tudatos szabályozása |
Visszahúzódás,
érzelmi leválás, felgyorsult érés |
2.
táblázat: A különböző életkorú gyerekek reakciói a válásra (Bognár – Telkes,
1986, 95. p.)