7. 1. A hátrányos helyzetű család és gyermek (Vizelyi Ágnes)

 

A szakirodalomban a hátrányos helyzet fogalma rugalmas, és a konkrét gazdasági-társadalmi helyzethez igazodva, a környezethez alkalmazkodva relatív, változó kategória. Liskó Ilona (1997) megfogalmazásában hátrányos helyzetű gyermekeknek azok tekinthetők, akik itt és most vannak hátrányban, vagyis az adott gyermek, illetve tanuló közösség átlagánál rosszabb családi és társadalmi környezetben, helyzetben élnek.

Papp János a gyerek helyzetére vetítve a következőkben jelöli meg a hátrányos helyzet jellemző megnyilvánulásainak okait:

 

ˇ        A gyermek környezetéből adódó okok miatt hátrányos helyzet: a család hiánya, vagy az ép család hiánya; a deviáns mikrokörnyezet szocializációs ártalmai;

ˇ        A gyermek személyiségéből adódó (pl. helytelen családi nevelés) okok miatt hátrányos helyzetű (deviáns magatartás, tanulási nehézségek, motiválatlanság stb.);

ˇ        Anyagi okok miatt hátrányos helyzetű (kevés jövedelemből él a család, munkanélküliség, sok gyermeket tart el a család, rosszul felszerelt, egészségtelen vagy szűkös lakáskörülmények, vagy a lakás hiánya stb.);

ˇ        Egészségügyi okok miatt hátrányos helyzetű (ez lehet a gyermek vagy bármely családtagjának egészségügyi károsodása);

ˇ        A szülők alacsony iskolai végzettsége.

 

Minden hátrány több szempontból is hátrányos helyzetet jelent, azaz a fenti kategóriák mindegyikébe tartozók besorolhatók a halmozottan hátrányos helyzetű kategóriába. Azonban a halmozottan hátrányos helyzet egyes elemeinek mértéke más gyermekenként. Összességében láthatjuk, hogy a hátrányos helyzet fogalmát, illetve jelenségét a családi helyzetből eredeztethető pszichikus, biológiai és szociális összetevők alapozzák meg.

Ha a közoktatási intézmények minősítik hátrányos helyzetűnek a gyermeket, mindig együtt kell, hogy járjon a segítségadás kötelezettsége, a gyermek kedvezőtlen, többiekhez viszonyított helyzetének enyhítése. Az iskolákban hátrányos helyzetűnek tekintik azt a tanulót, akinek iskolai munkáját, előmenetelét, öröklött, vagy szerzett károsodások, környezeti ártalmak, vagy rossz szociális-családi kapcsolatok akadályozzák. A hátrányos helyzet könnyen vezet iskolai kudarcokhoz, amely pedig ma biztos leszakadást jelent, azaz kiszorulást a társadalomból. A hátrányos helyzet nem kezelése nagyon gyorsan veszélyeztetett helyzetet teremthet a család, a gyermek életében.