1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Az alábbiakban lát egy képet, kérjük, hogy nézze meg, és válaszoljon a kérdésekre!
Pieter Brueghel: Gyermekjátékok
Gyűjtsön olyan műalkotásokat, melyek:
Keressen az otthoni családi fotók között testvérkapcsolatot megmutató képeket! Beszélgessenek róla!
Keressen egy olyan családi fotót, mely a szülő-gyerek viszonyt ábrázolja! Mit fejez ki a kép Ön szerint? Találja meg ennek a párját valamely művészeti alkotásban!
Milyen az idős ember? Gyűjtsön olyan ábrázolásokat, melyek különböző tevékenység közben láttatják őket!
Gondolja át és fogalmazza meg, hogy melyek lehetnek azok a veszteségek, melyeket a különböző paranormatív krízisekben lévő családok megélhetnek. Vegyen figyelembe különböző szempontokat (például a szülők oldaláról, a gyermekek oldaláról, a család egésze oldaláról)! Keressen a különböző veszteségek orvoslására lehetőségeket! Mit gondol, melyik problémát tudná pedagógusként segíteni, hogyan tudna közbenjárni, milyen segítségeket lehetne kapni a különböző intézményektől?
Keressen olyan képeket, melyek Ön szerint jól szimbolizálják a különböző paranormatív krízisben lévő családokat! (A képek akár a természeti vagy a kreált környezetről szóló képek lehetnek, nem feltétlenül csak embereket ábrázoló képek.)
Ha a család támogató funkcióit nem működteti kellőképpen, akkor az iskola hogyan tudja kiegészíteni, pótolni ezeket?
Gondolja át egy gyermek útját születéstől családalapításig! A család fejlődésének különböző szakaszaiban milyen nehézségekkel kell megküzdenie a családnak és mikkel a gyermeknek? Ön hogyan tudna segíteni pedagógusként ennek a fiatalnak a felmerülő kérdésekben, problémákban?
Készítse el saját családjának családfáját!
Találjon ki egy családot, mutassa be a családon belüli szerepeket rajzok, élőszobor segítségével!
Készítsen interjút egy osztályfőnökkel a családdal való kapcsolattartás problémáiról!
Kérjük, hogy olvassa el az alábbi valódi ellenőrzői beírásokat! Miként vélekedik a szülő – pedagógus kapcsolat minőségéről? Mi a véleménye a tanár által beírtakról?
Élőszoborként jelenítsék meg a következő eseményeket, érzelmeket, a csoport többi tagja, találja ki! Féltelek, szeretlek, elegem van belőled, jó lenne, ha velem jönnél.
Miként értelmezi az alábbi szituációt? Szülő gyermekéhez, amikor az beleszól a felnőttek társalgásába: „TE ezt nem tudhatod, túl fiatal vagy hozzá. Majd ha nagy leszel, talán te is megérted.”
Rajzoljon fel egy lapra egy vonalat, amely élete eddigi alakulását ábrázolja, addig a pontig, ahol jelenleg van. Ez a vonal egy lázgörbéhez hasonlatos, amely élete alakulását jellemzi fordulópontjaival, magas és mélypontjaival egyaránt. Nem az objektivitáson van a hangsúly, hanem azon, hogy hogyan érzékeli eddigi fejlődését magánéletébe és hivatásába. A rajzolás után gondolja végig és válaszolja meg a következő kérdéseket:
Az alábbiak versrészlet mit fejez ki?
Ingrid Sjöstrand: Mamának este nincs ideje
„Mamának este nincs ideje a gyerekekre,
és pap, ő is rosszul áll idővel,
és a nővérem,
neki aztán semmi ideje taknyos kölykökre.
A könyvtáros néninek nincs ideje beszélgetni velem,
mert annyian jönnek könyvért.
Csak a részeg, öreg bácsinak
a könyvtár előtt,
annak van ideje beszélgetni
a gyerekekkel.
Még jó, hogy a részeg, öreg bácsira
nincs ideje senkinek se.”
Az alábbiakban egy táblázatot lát, amely az elmúlt néhány év válási statisztikáit látja. Kérjük, elemezze a táblázatot! Mi lehet az oka a számarányok változásainak?
Évszám |
Válások száma |
1995 |
22317 |
1996 |
19882 |
1997 |
22213 |
1998 |
22655 |
1999 |
22417 |
2000 |
20892 |
2001 |
21026 |
2002 |
21833 |
2003 |
21283 |
Olvassa el az alábbi verset! A vers segítségével ismertesse a válás hatását a gyermekre!
Ranschburg Jenő: Mágia
Emlékszem rá, egyszer megvert apu,
mert rossz voltam. Sarokba állított.
Sírtam, s gyűlöltem őt nagyon,
mert közben ásított.
A könnyeimmel köröket rajzoltam fel a falra,
s titkos jelt a körökre,
ne verjen meg többé soha,
és tűnjön el örökre!
Most nincs velünk. Elment
nagyon sok napja már,
s az oviban utálom azt, akit
este az apja vár.
Anyu azt mondja, itthagyott,
de eljön majd, ha véget ér a per.
Csak én tudom, miattam nem jöhet,
hisz én tüntettem el!