Az iskola nevelő-oktató
munkájának legátfogóbb dokumentuma az iskola pedagógiai programja. Pedagógiai
programja minden iskolának van, mégpedig minden iskolának saját pedagógiai
programja. Ezt a pedagógiai programot elsősorban az iskola tanárai készítik el,
de minden esetben megpróbálják figyelembe venni az odajáró tanulók igényeit,
elképzeléseit, illetve a szülők kéréseit. A pedagógiai programnak vannak
kötelező, a közoktatási törvény által előírt elemei. Ezeket minden iskolának,
amikor pedagógiai programot készít, figyelembe kell vennie. Ezek a kötelező
részek elsősorban nem kötelező tartalmakat jelentenek, hanem olyan kötelező
elemeket, amit minden iskolának saját magára nézve értelmezni és átgondolni
kell. A pedagógia programot az iskola nevelőtestületre fogadja el, jelezve
mintegy, hogy ez alapján képzeli el a további működését. Ennek alapján az
iskola fenntartója, szakértői véleményekre alapozva hagyja jóvá.
A pedagógiai programnak része a nevelési program, miszerint az iskola
pedagógusai milyen filozófia, milyen elvek és elképzelések alapján képzelik el
a rájuk bízott tanulók fejlesztését. Egy pedagógiai program fontos értékmérője,
hogy ezek az elvek mennyire konkrét elképzelésekkel egészülnek ki.
Természetesen minden iskola a lehető legtöbb jót szeretné az oda járó
tanulóknak, de ez önmagában még nem elég, hiszen ennek a megvalósításához fel
kell ismerni, hogy az iskolai tanulói milyenek, milyen téren van szükségük
kiemelt fejlesztésre, illetve mi az, amit az iskola tantestülete nyújtani tud
nekik.
A pedagógiai programnak szintén fontos része a helyi tanterv, amiben az
egyes tantárgyak oktatási tartalmának részletes leírását találhatjuk. Itt
jelenik meg az, hogy az iskola egy bizonyos évfolyamon, milyen tantárgyakat
milyen óraszámban tanít, illetve ténylegesen mi tartozik a tananyagban.
Természetesen ettől még nem lesz két egyforma tanóra, de az azonos szaktárgyat
tanító pedagógusnak ez egy részletes iránymutatás, hogy mikor, kinek pontosan
mit kell tanítani és mi az, ami a továbblépéshez szükséges. A helyi tantervben
találjuk azt is, hogy milyen módon zajlik a tanított ismeretek ellenőrzés,
számonkérése.
Habár az iskolába járó gyerekek
évről-évre változnak, a pedagógiai programot csak ennél ritkábban gondolják át,
fogalmazzák meg újra, hiszen az általános célok az évről-évre változó tanulói
igényekhez képest nem módosulnak jelentős mértékben. Ha nem lenne pedagógia
programja az iskola, mint intézmény talán akkor is működne, de nagy lenne a
bizonytalanság, és biztos, hogy nem lenne eredményes a hétköznapi munka. A
pedagógiai programban megfogalmazott közös célt fontos, hogy mindenki ismerje,
megértse és igyekezzen annak megfelelően cselekedni. A pedagógiai programot
joga van megismerni a szülőknek, hiszen ezen keresztül
is képet kaphatnak arról, hogy pontosan milyen nevelő-oktató munka folyik az
iskolában.