Az iskola, mint szervezet
mindennapi működésének rendjét az iskolai Szervezeti és Működési Szabályzat
(SZMSZ) is nagymértékben meghatározza. Ez a dokumentum az intézményi működést,
a belső viszonyokat és a külső kapcsolatokat írja le. Az intézmény vezetője, az
iskola igazgatója készíti el, majd terjeszti jóváhagyásra a nevelőtestület elé.
A nevelőtestületnek döntési jog van ennek a szabályzatnak a módosításában,
vagyis a tanárok javaslatokat tehetnek és dönthetnek az iskola belső életének a
szabályairól. Az iskolában működő iskolaszék, illetve diákönkormányzat
egyetértési joggal rendelkezik, de a praktikus gyakorlat szerint az igazgató az
elkészítés során már konzultál ezekkel a belső csoportokkal. A pedagógiai
programhoz hasonlóan, a helyi szinten, vagyis az iskolában már mindenki által
elfogadott dokumentumot végül az intézmény fenntartója hagyja jóvá. Ez a
szabályzat is nyilvános, az iskola tanulói, tanárai és dolgozói, illetve a szülők
bármikor megtekinthetik. A törvényi előírás szerint az iskolának a weblapján,
illetve annak hiányában, az iskolában megszokott módon
nyilvánossá kell tenni.
A Szervezeti és Működési Szabályzat általában a következő nagyobb
kérdéskörökben rendelkezik:
ˇ
az oktatási intézmény vezetői és
azok feladatköre,
ˇ
az iskola belső közösségei és
azok működése,
ˇ
az intézmény képzési rendje,
ˇ
a tanórai és a tanórán kívüli
foglalkozások,
ˇ
a tanulók távolmaradásának és
mulasztásainak rendje,
ˇ
fegyelmi és kártérítési
kötelezettsége,
ˇ
a pedagógiai munka
ellenőrzésének belő folyamata,
ˇ
szülői szervezetek,
ˇ
a tanulók és dolgozók
jutalmazásának formái, az előmenetel feltételei,
ˇ
rendkívüli események esetén
szükséges teendők,
ˇ
a tanulók egészségügyi és a
szociális felügyelete,
ˇ
a munkavédelmi előírások,
ˇ
az iskola hagyományai, a
hagyományápolás és az ünnepségek rendje,
ˇ
az iskola külső kapcsolatai,
ˇ
a nyilvánosság felé történő
megjelenés formái