2. 3. Szereprendszer az iskola belső világában

 

2. 3. 1. Az iskola vezetését meghatározó szerepek

 

Az iskola formális vezetése a közoktatási intézmény mindennapi működését, de rövid és hosszabb távú céljait is meghatározó pedagógusokból áll. Az iskolavezetés felelőssége az iskola, mint intézmény közös célokért, meghatározott rendben való működtetése.

 

1. Az igazgató. A közoktatási intézmény vezetője, aki „felelős az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, a takarékos gazdálkodásért, gyakorolja a munkáltatói jogokat, és dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály vagy kollektív szerződés (közalkalmazotti szabályzat) nem utal más hatáskörébe. A nevelési-oktatási intézmény vezetője felel továbbá a pedagógiai munkáért, az intézmény ellenőrzési, mérési, értékelési és minőségirányítási programjának működéséért, a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért, a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért, a tanuló- és gyermekbaleset megelőzéséért, a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért. ” (1993. évi közoktatási törvény, 54. § A közoktatási intézmény vezetője)

Ahogy azt a törvényi előírásban olvashatjuk, az iskola igazgatója egy személyben felelős az intézmény szervezeti és szakmai működésért. Az általa betöltött szerephez megfogalmazott feladatok többségét nem saját maga, hanem a pedagógus kollégáival kooperálva végzi el, de minden esetben felelősséggel tartozik az intézményben folyó összes munkafolyamatért. Az előírt feladatai közül bizonyos feladatokat helyetteseinek delegálhat, vagyis azok egy részét másokra átruházhatja. A munkáltatói jogok gyakorlása alapján döntési joga van az iskolában tanító tanárok és az iskola nem pedagógus dolgozóinak a munkakörbe való felvételéről és az esetleg elbocsátásról.

A közoktatási törvény szerint a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének feladatkörébe tartozik az iskola teljes szakmai tevékenységének irányítása, az abban való aktív részvétel, különösen:

 

·          a nevelőtestület vezetése;

·          a nevelő és oktató munka irányítása és ellenőrzése;

·          a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítése, végrehajtásuk szakszerű megszervezése és ellenőrzése;

·          a rendelkezésre álló költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása;

·          az iskolaszékkel, a munkavállalói érdekképviseleti szervekkel és a diákönkormányzatokkal, illetve szülői szervezetekkel (közösségekkel) való együttműködés;

·          a nemzeti és iskolai ünnepek munkarendhez igazodó, méltó megszervezése;

·          a gyermek- és ifjúságvédelmi munka irányítása;

·          a tanuló- és gyermekbaleset megelőzésével kapcsolatos tevékenység irányítása.

 

Az igazgató az iskola vezetésével járó feladatai mellett az iskola aktív tanára, de a közoktatási törvény szabályozása alapján pedagógus kollégáihoz képest kevesebb a hetente kötelező tanítási óraszáma. Mivel az iskola vezetőjére igen nagy felelősség hárul, ezért az alkalmazásának szabályozása is körültekintő. Az igazgatónak a tanári feladatokhoz szükséges feltételeken túl intézményvezetői szakképzettség, legalább 5 éves szakmai gyakorlat szükséges. Az igazgató kiválasztása nyilvános pályázat útját történik, a kinevezése egy meghatározott időszakra szól.

 

2. Az igazgatóhelyettesek. Az intézmény szervezeti életében vagy általános jelleggel, vagy egy-egy speciális feladatra helyettesíthetik az intézmény vezetőjét, az igazgatót. A közoktatási törvény előírása szerint az igazgatóhelyettesek alkalmazása függhet a tanulói létszámtól is, vagyis bizonyos létszámon felül kötelező az intézmény vezetőjének helyettest alkalmaznia. Az iskolákban az igazgatóhelyettesek számának és feladatkörüknek a meghatározása egyedi, amiről minden iskola esetében a saját Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezik.

Nagyobb intézmények esetén megszokott dolog, hogy nem egy, hanem több igazgatóhelyettes is segíti az intézmény vezetőjének a munkáját. Gyakori feladatkörök pl. az általános igazgatóhelyettes, az operatív igazgatóhelyettes, a tanulmányi igazgatóhelyettes, a gazdasági igazgatóhelyettes, stb. Az igazgató helyetteseink pontos feladatleírásában megjelennek bizonyos ellenőrzési jogosultságok, pl. az iskola tanárainak rendszeres szakmai ellenőrzése. Az igazgatóhelyettesek munkáját minden esetben az igazgató ellenőrzi és felügyeli. Az igazgatóhelyettesek megbízása határozott időre szól, általában az igazgató megbízásával párhuzamosan.