Az iskola formális vezetése a
közoktatási intézmény mindennapi működését, de rövid és hosszabb távú céljait
is meghatározó pedagógusokból áll. Az iskolavezetés felelőssége az iskola, mint
intézmény közös célokért, meghatározott rendben való működtetése.
1. Az igazgató. A közoktatási intézmény vezetője, aki „felelős az intézmény szakszerű és
törvényes működéséért, a takarékos gazdálkodásért, gyakorolja a munkáltatói
jogokat, és dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben,
amelyet jogszabály vagy kollektív szerződés (közalkalmazotti szabályzat) nem
utal más hatáskörébe. A nevelési-oktatási intézmény vezetője felel továbbá a
pedagógiai munkáért, az intézmény ellenőrzési, mérési, értékelési és
minőségirányítási programjának működéséért, a gyermek- és ifjúságvédelmi
feladatok megszervezéséért és ellátásáért, a nevelő és oktató munka egészséges
és biztonságos feltételeinek megteremtéséért, a tanuló- és gyermekbaleset
megelőzéséért, a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának
megszervezéséért. ” (1993. évi közoktatási törvény, 54. § A
közoktatási intézmény vezetője)
Ahogy azt a törvényi előírásban olvashatjuk, az iskola igazgatója egy
személyben felelős az intézmény szervezeti és szakmai működésért. Az általa
betöltött szerephez megfogalmazott feladatok többségét nem saját maga, hanem a
pedagógus kollégáival kooperálva végzi el, de minden esetben felelősséggel
tartozik az intézményben folyó összes munkafolyamatért. Az előírt feladatai
közül bizonyos feladatokat helyetteseinek delegálhat, vagyis azok egy részét
másokra átruházhatja. A munkáltatói jogok gyakorlása alapján döntési joga van
az iskolában tanító tanárok és az iskola nem pedagógus dolgozóinak a munkakörbe
való felvételéről és az esetleg elbocsátásról.
A közoktatási törvény szerint a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének
feladatkörébe tartozik az iskola teljes szakmai tevékenységének irányítása, az
abban való aktív részvétel, különösen:
·
a nevelőtestület vezetése;
·
a nevelő és oktató munka
irányítása és ellenőrzése;
·
a nevelőtestület jogkörébe
tartozó döntések előkészítése, végrehajtásuk szakszerű megszervezése és
ellenőrzése;
·
a rendelkezésre álló
költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges
személyi és tárgyi feltételek biztosítása;
·
az iskolaszékkel, a
munkavállalói érdekképviseleti szervekkel és a diákönkormányzatokkal, illetve
szülői szervezetekkel (közösségekkel) való együttműködés;
·
a nemzeti és iskolai ünnepek
munkarendhez igazodó, méltó megszervezése;
·
a gyermek- és ifjúságvédelmi
munka irányítása;
·
a tanuló- és gyermekbaleset
megelőzésével kapcsolatos tevékenység irányítása.
Az igazgató az iskola vezetésével járó feladatai mellett az iskola aktív
tanára, de a közoktatási törvény szabályozása alapján pedagógus kollégáihoz
képest kevesebb a hetente kötelező tanítási óraszáma. Mivel az iskola
vezetőjére igen nagy felelősség hárul, ezért az alkalmazásának szabályozása is
körültekintő. Az igazgatónak a tanári feladatokhoz szükséges feltételeken túl
intézményvezetői szakképzettség, legalább 5 éves szakmai gyakorlat szükséges.
Az igazgató kiválasztása nyilvános pályázat útját történik, a kinevezése egy
meghatározott időszakra szól.
2. Az igazgatóhelyettesek. Az intézmény szervezeti életében vagy általános jelleggel, vagy egy-egy
speciális feladatra helyettesíthetik az intézmény vezetőjét, az igazgatót. A
közoktatási törvény előírása szerint az igazgatóhelyettesek alkalmazása függhet
a tanulói létszámtól is, vagyis bizonyos létszámon felül kötelező az intézmény
vezetőjének helyettest alkalmaznia. Az iskolákban az igazgatóhelyettesek
számának és feladatkörüknek a meghatározása egyedi, amiről minden iskola esetében
a saját Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezik.
Nagyobb intézmények esetén
megszokott dolog, hogy nem egy, hanem több igazgatóhelyettes is segíti az
intézmény vezetőjének a munkáját. Gyakori feladatkörök
pl. az általános igazgatóhelyettes, az operatív igazgatóhelyettes, a tanulmányi
igazgatóhelyettes, a gazdasági igazgatóhelyettes, stb. Az igazgató
helyetteseink pontos feladatleírásában megjelennek bizonyos ellenőrzési
jogosultságok, pl. az iskola tanárainak rendszeres szakmai ellenőrzése. Az igazgatóhelyettesek
munkáját minden esetben az igazgató ellenőrzi és felügyeli. Az
igazgatóhelyettesek megbízása határozott időre szól, általában az igazgató
megbízásával párhuzamosan.