Az iskolában dolgozó pedagógusok
közül egy-egy osztállyal kapcsolatos nevelési-oktatási feladatokat ellátó
tanár. Az iskola belső világában talán az egyik legsokoldalúbb, az egyik leginkább
összetett szerep, ami mindenesetben szokatlan kreativitást igényel a
pedagógusoktól. Nem egyszer komoly ellentmondások is kísérik az osztályfőnök
munkáját, ami körbeírható ugyan, de biztosak lehetünk benne, hogy minden
osztály esetében más és más. Az osztályfőnöknek az osztályával kapcsolatos
feladatait legegyszerűbben belső és külső jellegű feladatokra lehet felosztani.
A belső feladatok közé tartozik elsősorban a tanulók megismerése, a
tanulóközösség megismerése, és egyéni, illetve a közösségre irányuló fejlesztő
tevékenység. Az osztályfőnök az a pedagógus, aki az iskolát egy személyben is
képviseli a tanuló felé, illetve aki szükség esetén a tanulót is képviseli az
iskola, a többi pedagógus felé. Az osztályfőnök nem csak szervezi az osztály életét,
hanem tudatosan alakítja azt. Az osztályfőnöki óra segítségével, illetve a
szerepéből adódóan felvállalt tanórán kívüli és sok esetben iskolán kívüli
programokkal tantárgy- és nem egy esetben iskola-független nevelési-oktatási
helyzeteket teremt, hogy a tanulók fejlődését elősegítse.
Az osztályfőnök külső feladatai szerint egyrészt az iskolán belüli világ
felé, másrészt az iskolát befogadó társadalmi környezet felé képviseli a
gyerekeket. A tanulókat és a tanulóközösséget képviseli az iskolán, a tantestületen
belül, ugyanakkor a társadalmi környezet jelenségeit közvetíti a tanulók felé.
Előbbi esetben például egy osztályozó értekezleten a tanulók személyes
megismerése alapján tanácsaival segíti a megfelelő döntéseket, utóbb említett helyzetben pedig a társadalmi aktualitásokat, vagy a valós
élethelyzeteket állítja az osztály figyelmének középpontjába például egy
drog-prevenciós foglalkozás keretei között.
Az osztályfőnöki szerep tanárok
közötti megítélése kettős. Optimális esetben a tanulókkal kialakított
elmélyült, személyes jellegű kapcsolat a szerep pozitív, míg a rengeteg,
sokszor adminisztratív pluszfeladat pedig a szerep
negatív oldalát jeleníti meg. Az osztályfőnökök egy fontos „hidat” képeznek az
osztály iskolai és iskolán kívüli életében. Egy pedagógus egyszerre csak egy
osztály osztályfőnöke szokott lenni, határozott időre, az igazgató megbízása és
a sok esetben a tantestület egyetértése alapján.