2. 3. 2. Speciális tanári szerep: az osztályfőnök

 

Az iskolában dolgozó pedagógusok közül egy-egy osztállyal kapcsolatos nevelési-oktatási feladatokat ellátó tanár. Az iskola belső világában talán az egyik legsokoldalúbb, az egyik leginkább összetett szerep, ami mindenesetben szokatlan kreativitást igényel a pedagógusoktól. Nem egyszer komoly ellentmondások is kísérik az osztályfőnök munkáját, ami körbeírható ugyan, de biztosak lehetünk benne, hogy minden osztály esetében más és más. Az osztályfőnöknek az osztályával kapcsolatos feladatait legegyszerűbben belső és külső jellegű feladatokra lehet felosztani.

A belső feladatok közé tartozik elsősorban a tanulók megismerése, a tanulóközösség megismerése, és egyéni, illetve a közösségre irányuló fejlesztő tevékenység. Az osztályfőnök az a pedagógus, aki az iskolát egy személyben is képviseli a tanuló felé, illetve aki szükség esetén a tanulót is képviseli az iskola, a többi pedagógus felé. Az osztályfőnök nem csak szervezi az osztály életét, hanem tudatosan alakítja azt. Az osztályfőnöki óra segítségével, illetve a szerepéből adódóan felvállalt tanórán kívüli és sok esetben iskolán kívüli programokkal tantárgy- és nem egy esetben iskola-független nevelési-oktatási helyzeteket teremt, hogy a tanulók fejlődését elősegítse.

Az osztályfőnök külső feladatai szerint egyrészt az iskolán belüli világ felé, másrészt az iskolát befogadó társadalmi környezet felé képviseli a gyerekeket. A tanulókat és a tanulóközösséget képviseli az iskolán, a tantestületen belül, ugyanakkor a társadalmi környezet jelenségeit közvetíti a tanulók felé. Előbbi esetben például egy osztályozó értekezleten a tanulók személyes megismerése alapján tanácsaival segíti a megfelelő döntéseket, utóbb említett helyzetben pedig a társadalmi aktualitásokat, vagy a valós élethelyzeteket állítja az osztály figyelmének középpontjába például egy drog-prevenciós foglalkozás keretei között.

Az osztályfőnöki szerep tanárok közötti megítélése kettős. Optimális esetben a tanulókkal kialakított elmélyült, személyes jellegű kapcsolat a szerep pozitív, míg a rengeteg, sokszor adminisztratív pluszfeladat pedig a szerep negatív oldalát jeleníti meg. Az osztályfőnökök egy fontos „hidat” képeznek az osztály iskolai és iskolán kívüli életében. Egy pedagógus egyszerre csak egy osztály osztályfőnöke szokott lenni, határozott időre, az igazgató megbízása és a sok esetben a tantestület egyetértése alapján.