Az iskola céljainak
megvalósításért, az iskola belső világában megjelenő feladatok megoldásán nem csak
szaktanárok dolgoznak. Az iskola összetett belső rendszerében fontos feladatot
kapnak más szakemberek is, habár a közfelfogás egy iskola dolgozói között
leggyakrabban a tanárokat és ritkább esetben az iskola, mint infrastruktúra működtetését biztosító dolgozókat említi. (Lásd még az 5.
fejezetet.) Az intézmény hétköznapjaiban a tanárokkal kooperálva, bizonyos
speciális nevelési-oktatási feladatokat velük megosztva dolgoznak pedagógus és
nem pedagógus kollégák:
ˇ
gyermek- és ifjúságvédelmi
felelős
ˇ
iskolapszichológus
ˇ
fejlesztő pedagógus
ˇ
szociális munkás
ˇ
szociálpedagógus
ˇ
könyvtáros asszisztens
ˇ
szabadidő-szervező
ˇ
pedagógiai asszisztens
ˇ
oktatástechnikus
Az egyes szerepeket sok esetben az iskolában
egyébként szaktanári munkát is végző tanár látja el (pl. fejlesztő pedagógus),
illetve vannak olyan tevékenységi körök, amelyek esetében több iskola ugyanazt
a személyt foglalkoztatja (pl. iskolapszichológus). Ebben a helyzet a feladatot
végző személy nincs mindig jelen, de szerepkörének leírása alapján az iskola minden
tanulója, tanára és bizonyos esetekben a szülők is tudják, hogy milyen ügyekben
és mikor kereshetik meg. Bizonyos szerepköröknek megfelelő feladatokat a
közoktatási törvény szabályoz, de számos olyan munkakör akad, amit iskolai
szinten, az iskola vezetősége határoz meg.
Habár az egyes szerepek komplex
feladatokat jelentenek, de szinte mindegyik esetében megfigyelhető, hogy a
pedagógus munkáját, vagy az iskola működtetését segítő, illetve társadalmi
feladatokat az iskolában megvalósító feladatkörökről van szó. Ezek a szerepek
az eredményes, a tanulók fejlesztését szem előtt tartó működéshez nagymértékben
hozzájárulhatnak, de sok iskola, elsősorban anyagi korlátok miatt nem tud élni a ehetőségekkel.