2. 3. 3. Speciális végzettségű, vagy speciális feladatot ellátó szakemberek az iskolában

 

Az iskola céljainak megvalósításért, az iskola belső világában megjelenő feladatok megoldásán nem csak szaktanárok dolgoznak. Az iskola összetett belső rendszerében fontos feladatot kapnak más szakemberek is, habár a közfelfogás egy iskola dolgozói között leggyakrabban a tanárokat és ritkább esetben az iskola, mint infrastruktúra működtetését biztosító dolgozókat említi. (Lásd még az 5. fejezetet.) Az intézmény hétköznapjaiban a tanárokkal kooperálva, bizonyos speciális nevelési-oktatási feladatokat velük megosztva dolgoznak pedagógus és nem pedagógus kollégák:

 

ˇ          gyermek- és ifjúságvédelmi felelős

ˇ          iskolapszichológus

ˇ          fejlesztő pedagógus

ˇ          szociális munkás

ˇ          szociálpedagógus

ˇ          könyvtáros asszisztens

ˇ          szabadidő-szervező

ˇ          pedagógiai asszisztens

ˇ          oktatástechnikus

 

Az egyes szerepeket sok esetben az iskolában egyébként szaktanári munkát is végző tanár látja el (pl. fejlesztő pedagógus), illetve vannak olyan tevékenységi körök, amelyek esetében több iskola ugyanazt a személyt foglalkoztatja (pl. iskolapszichológus). Ebben a helyzet a feladatot végző személy nincs mindig jelen, de szerepkörének leírása alapján az iskola minden tanulója, tanára és bizonyos esetekben a szülők is tudják, hogy milyen ügyekben és mikor kereshetik meg. Bizonyos szerepköröknek megfelelő feladatokat a közoktatási törvény szabályoz, de számos olyan munkakör akad, amit iskolai szinten, az iskola vezetősége határoz meg.

Habár az egyes szerepek komplex feladatokat jelentenek, de szinte mindegyik esetében megfigyelhető, hogy a pedagógus munkáját, vagy az iskola működtetését segítő, illetve társadalmi feladatokat az iskolában megvalósító feladatkörökről van szó. Ezek a szerepek az eredményes, a tanulók fejlesztését szem előtt tartó működéshez nagymértékben hozzájárulhatnak, de sok iskola, elsősorban anyagi korlátok miatt nem tud élni a ehetőségekkel.