A pedagógusok egy iskolai tanári
közösségében egyszerre több szerepet, feladatkört is elláthatnak. A
korábbiakban már találkoztunk az iskola vezetésének szerepköreivel, most áttekintjük
azt, hogy a vezetői szerepet nem vállaló szaktanárok milyen állanód vagy
ideiglenes csoportokat, kisebb közösségeket alkotnak.
1. A nevelőtestület. Az iskolában tanító pedagógusok közössége, az iskola nevelési és oktatási
ügyeinek legfontosabb tanácskozó és döntéshozó közössége. A nevelőtestületnek
minden pedagógus a tagja, de ebbe a közösségbe tartozik minden olyan szakember,
aki felsőfokú végzettséggel rendelkezik és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segíti. A tanácskozó jelleg egy állandó fórumot
jelent, ami rendszeresen, illetve szükség szerint ülésezik. A pedagógusok itt
hozzászólhatnak az iskolát, a tanulók nevelését és oktatását érintő ügyekhez,
javaslatokat fogalmazhatnak meg, érvelhetnek és vitatkozhatnak. A döntéshozó
szerepkör a tanácskozáson túl azt is jelenti, hogy a nevelőtestület szabályokat
alkothat az iskolával, a tanulók nevelésével és oktatásával kapcsolatos
ügyekben. A nevelőtestület döntési jogkörébe tartozik (közoktatási törvény, 57.
§ (1)):
ˇ
a nevelési, illetve a pedagógiai
program és módosításának elfogadása;
ˇ
a szervezeti és működési
szabályzat és módosításának elfogadása;
ˇ
a nevelési-oktatási intézmény
éves munkatervének elkészítése;
ˇ
a nevelési-oktatási intézmény
munkáját átfogó elemzések, értékelések, beszámolók elfogadása;
ˇ
a nevelőtestület képviseletében
eljáró pedagógus kiválasztása;
ˇ
a házirend elfogadása;
ˇ
a tanulók magasabb évfolyamba
lépésének megállapítása;
ˇ
a tanulók fegyelmi ügyeiben való
döntés, a tanulók osztályozóvizsgára bocsátása;
ˇ
az intézményvezetői, intézményegység-vezetői
pályázathoz készített vezetési programmal összefüggő szakmai vélemény
kialakítása;
ˇ
jogszabályban meghatározott más
ügyek.
A nevelőtestület formálisan a nevelőtestületi értekezleteken, az
osztályozó értekezleteken, illetve rendszeresített esetmegbeszéléseken
gyakorolja tanácskozó és ez előző két esetben döntési jogkörét. A
nevelőtestület tagjai természetesen nem csak formális keretek között
egyeztetnek egymással, hiszen mint minden emberi közösségben, állandó vagy
ideiglenes csoportok alakulnak ki. Ezeknek az informális szerveződéseknek
sokszor komoly hatása van a formális tanácskozások döntéseire, illetve a
döntéseket előkészítő munkafolyamatokra.
2. A szakmai munkaközösség. Az azonos szaktárgyakat, vagy egy műveltségi területhez tartozó tantárgyakat
tanító pedagógusok csoportja, akik elsősorban azért kooperálnak, hogy a
szaktárgy tanításában egymást módszertani tanácsokkal, ötletekkel,
óralátogatásokkal, vagy akár szükség esetén helyettesítéssel segítség. A
szakmai munkaközösség szaktárgyi, vagy műveltségterületi alapon szerveződik,
aminek az már említett pozitív szerepe mellett vannak komolyabb hiányosságai
is. A szakmai munkaközösséget úgy is meghatározhatnánk, hogy azoknak a
tanároknak az összessége, akik szinte biztosan nem tanítják ugyanazt a
gyereket. Egy osztályt általában egy szaktanár tanítja az adott tantárgyat,
vagyis egy szakmai munkaközösségben nincs még egy olyan tanár, aki ugyanazt a
gyereket tanítaná. Kivételt képez ez alól, hogy ha a szakmai munkaközösség
műveltségterület szerint szerveződik és az adott osztályt tanító pedagógus csak
az egyik szaktárgyát tanítja a tanulóknak. A szakmai
munkaközösségben tehát szó esik egy-egy szaktárgy vagy műveltségterület
tanításának kérdéséről, de egy-egy tanuló nevelési-oktatási feladataival
kapcsolatban a tanárok nem tudnak tanácskozni. Szakmai munkaközösségek gyakran
szerveződnek iskolák között is, vagyis akár több különböző iskolában ugyanazt a
szaktárgyat, vagy műveltségterülete tanító tanárokból.
3. Az osztály tanító tanárok
munkaközössége. A szakmai munkaközösségek
működésének hiányosságait kiküszöbölő tanári csoport, ami egy adott osztály,
illetve a tanulók fejlesztésével, nevelési-oktatási feladataival kapcsolatban
szerveződik. A közoktatási törvény nem rendelkezik erről a tanári szerveződésről,
de a pedagógusok körében egyre gyakoribb, hiszen egy-egy osztályt sokan
tanítanak és az osztályfőnök rendkívül összetett szerepében megjelenő, az
osztállyal kapcsolatos koordinációt a személyes egyeztetés, főleg ha
rendszeres, sokkal hatékonyabban helyettesítheti. Az osztályozó értekezleteken
kívül a félévente akár többször megismételt rövid megbeszélések, amelyek
sokszor esetmegbeszéléseket is jelentnek nagyon jó hatással van a nevelő-oktató
munkára. A tanárok más kollégáik tapasztalatai alapján sok új információt
szereznek a tanulókkal kapcsolatban, egy-egy gyerek fejlődését nem csak a saját
szaktárgyuk és az esetleges személyes kapcsolatok alapján tudják követni.