2. 5. Működő szerepek – működő közösségek az iskola belső életében

 

Az iskolában dolgozó pedagógusok feladatköréből, az intézmény belő világában megjelenített szerepköréből adódik, hogy számos olyan rendszeres munkaértekezlet szerveződik, ahol a szerepeknek megfelelő feladatokról egyeztetnek az érintettek. A tantestületi értekezlet a nevelőtestület tanácskozási és döntéshozatali fóruma, az osztályozó értekezlet a tanulók félév végi és év végi teljesítményét minősítő speciális nevelőtestületi értekezlet. Ide sorolhatjuk még a szakmai munkaközösségek és az egy osztályt tanító tanári munkaközösségek egyeztetéseit is.

Az iskola belső világában a pedagógusok egymás közötti kapcsolattartásán túl fontos szerepkör az iskola klientúrájával, vagyis a tanulókkal, a szülőkkel, illetve a fenntartóval való egyeztetés.

 

1. Az iskolaszék. „Az iskolában a nevelő és oktató munka segítése, a nevelőtestület, a szülők és a tanulók, az intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében érdekelt más szervezetek együttműködésének előmozdítására iskolaszék alakulhat. Az iskolaszékbe a szülők, a nevelőtestület, az iskolai diákönkormányzat azonos számú képviselőt küldhet” (közoktatási törvény, 60. § (1)). Az iskolaszék egy érdekegyeztető fórum, ahol az iskola minden érintett résztvevője képviselve lehet. Létrehozását kezdeményezheti a szülők közössége, a nevelőtestület, a diákönkormányzat. Minden esetben létre kell hozni, hogy ha a felsoroltak közül két érdekképviselet kezdeményezi a megalakítását. „Az iskolaszék részt vesz a tanulók jogainak érvényesítésével, kötelezettségeinek teljesítésével összefüggésben a nevelési-oktatási intézmény által hozott döntések, intézkedések ellen benyújtott kérelmek elbírálásában. Az iskolaszék egyetértési jogot gyakorol:

 

·          jogszabályban meghatározott kérdésekben a szervezeti és működési szabályzat elfogadásakor;

·          a házirend elfogadásakor;

·          a vállalkozás alapján folyó oktatás és az azzal összefüggő szolgáltatás igénybevétele feltételeinek meghatározásakor.

 

Az iskolaszék véleményt nyilváníthat a nevelési-oktatási intézmény működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben. (közoktatási törvény, 61. § (1)(2)(3)) Az iskolaszék, mint iskolán belüli érdekképviseleti csoport jól mutatja, hogy az iskola minden szereplője közvetetten érintett lehet a saját magát, vagy az iskola teljes közösségét érintő kérdések megvitatásban, véleményezésében és sok esetben döntésében.

 

2. A szülői értekezlet. Egy-egy osztályban tanuló gyerekek szüleinek az érdekegyeztető és a szervezési kérdéseket, illetve feladatokat megbeszélő fóruma. Általában félévente 2-3 alkalommal kerül megrendezésre, ami az iskolai tapasztalatok szerint kevésnek mondható. A pedagógus legfontosabb feladata a szülők tájékoztatása az iskolával kapcsolatos történésekről, az osztállyal kapcsolatos terveiről, elképzeléseiről. Interaktív fórum, ahol a szülőknek is lehetősége van kérdezni, az elhangzottakat véleményezni, vagy megvitatni, esetleg újabb kérdéseket napirendre tűzni. A leggyakoribb témák a tanulók általános értékelése, a tervezett programok, a tanulók iskolai kötelezettségei, tanári és a tanulói munkák véleményezése. A nevelőtestület számára fontos, hogy az iskolában tanuló gyerekek nevelési-oktatási feladataival, a fejlesztés terveivel, illetve az iskola hétköznapi eseményeivel kapcsolatban egyeztessenek a szülőkkel, mert ez alapvető feltétele a hatékony munkának.

 

3. A szülői szervezetek. Az iskolába járó tanulók szülei önszerveződő módon hozhatnak létre közösségeket. Ezek a közösségek nem feltétlenül egy osztályba járó tanulók szüleiből állnak, hanem akár több osztály tanulóinak szülei alakíthatnak ilyen csoportot. A szülői szervezet: „figyelemmel kíséri a gyermeki, tanulói jogok érvényesülését, a pedagógiai munka eredményességét. Megállapításairól tájékoztatja a nevelőtestületet és a fenntartót. A gyermekek, tanulók nagyobb csoportját érintő bármely kérdésben tájékoztatást kérhet a nevelési-oktatási intézmény vezetőjétől, az e körbe tartozó ügyek tárgyalásakor képviselője tanácskozási joggal részt vehet a nevelőtestület értekezletein. ” (közoktatási törvény, 59. § (5)) A szülői szervezet alakítása nem kötelező, de számos iskola esetében a szülők felismerik, hogy egymással kooperálva a gyermekeik érdekében az iskola nevelőtestülete, vagy vezetője felé hivatalosan is közvetíthetik elképzeléseiket, igényeiket.