Az iskolában dolgozó pedagógusok
feladatköréből, az intézmény belő világában megjelenített szerepköréből
adódik, hogy számos olyan rendszeres munkaértekezlet szerveződik, ahol a
szerepeknek megfelelő feladatokról egyeztetnek az érintettek. A tantestületi
értekezlet a nevelőtestület tanácskozási és döntéshozatali fóruma, az
osztályozó értekezlet a tanulók félév végi és év végi teljesítményét minősítő
speciális nevelőtestületi értekezlet. Ide sorolhatjuk még a szakmai
munkaközösségek és az egy osztályt tanító tanári munkaközösségek egyeztetéseit
is.
Az iskola belső világában a pedagógusok egymás közötti kapcsolattartásán
túl fontos szerepkör az iskola klientúrájával, vagyis a tanulókkal, a
szülőkkel, illetve a fenntartóval való egyeztetés.
1. Az iskolaszék. „Az iskolában a nevelő és oktató munka segítése, a nevelőtestület, a
szülők és a tanulók, az intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében
érdekelt más szervezetek együttműködésének előmozdítására iskolaszék alakulhat.
Az iskolaszékbe a szülők, a nevelőtestület, az iskolai diákönkormányzat azonos
számú képviselőt küldhet” (közoktatási törvény, 60. § (1)). Az iskolaszék egy
érdekegyeztető fórum, ahol az iskola minden érintett résztvevője képviselve
lehet. Létrehozását kezdeményezheti a szülők közössége, a nevelőtestület, a
diákönkormányzat. Minden esetben létre kell hozni, hogy ha a felsoroltak közül
két érdekképviselet kezdeményezi a megalakítását. „Az iskolaszék részt vesz a
tanulók jogainak érvényesítésével, kötelezettségeinek teljesítésével
összefüggésben a nevelési-oktatási intézmény által hozott döntések,
intézkedések ellen benyújtott kérelmek elbírálásában. Az iskolaszék egyetértési
jogot gyakorol:
·
jogszabályban meghatározott
kérdésekben a szervezeti és működési szabályzat elfogadásakor;
·
a házirend elfogadásakor;
·
a vállalkozás alapján folyó
oktatás és az azzal összefüggő szolgáltatás igénybevétele feltételeinek
meghatározásakor.
Az iskolaszék véleményt nyilváníthat a nevelési-oktatási intézmény
működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben. (közoktatási törvény, 61. §
(1)(2)(3)) Az iskolaszék, mint iskolán belüli érdekképviseleti csoport jól mutatja,
hogy az iskola minden szereplője közvetetten érintett lehet a saját magát, vagy
az iskola teljes közösségét érintő kérdések megvitatásban, véleményezésében és
sok esetben döntésében.
2. A szülői értekezlet. Egy-egy osztályban tanuló gyerekek szüleinek az érdekegyeztető és a
szervezési kérdéseket, illetve feladatokat megbeszélő fóruma. Általában
félévente 2-3 alkalommal kerül megrendezésre, ami az iskolai tapasztalatok
szerint kevésnek mondható. A pedagógus legfontosabb feladata a szülők
tájékoztatása az iskolával kapcsolatos történésekről, az osztállyal kapcsolatos
terveiről, elképzeléseiről. Interaktív fórum, ahol a szülőknek is lehetősége
van kérdezni, az elhangzottakat véleményezni, vagy megvitatni, esetleg újabb
kérdéseket napirendre tűzni. A leggyakoribb témák a tanulók általános
értékelése, a tervezett programok, a tanulók iskolai kötelezettségei, tanári és
a tanulói munkák véleményezése. A nevelőtestület számára fontos, hogy az
iskolában tanuló gyerekek nevelési-oktatási feladataival, a fejlesztés
terveivel, illetve az iskola hétköznapi eseményeivel kapcsolatban egyeztessenek
a szülőkkel, mert ez alapvető feltétele a hatékony munkának.
3. A szülői szervezetek. Az iskolába járó tanulók szülei önszerveződő módon hozhatnak létre közösségeket. Ezek a közösségek nem feltétlenül egy osztályba járó tanulók szüleiből állnak, hanem akár több osztály tanulóinak szülei alakíthatnak ilyen csoportot. A szülői szervezet: „figyelemmel kíséri a gyermeki, tanulói jogok érvényesülését, a pedagógiai munka eredményességét. Megállapításairól tájékoztatja a nevelőtestületet és a fenntartót. A gyermekek, tanulók nagyobb csoportját érintő bármely kérdésben tájékoztatást kérhet a nevelési-oktatási intézmény vezetőjétől, az e körbe tartozó ügyek tárgyalásakor képviselője tanácskozási joggal részt vehet a nevelőtestület értekezletein. ” (közoktatási törvény, 59. § (5)) A szülői szervezet alakítása nem kötelező, de számos iskola esetében a szülők felismerik, hogy egymással kooperálva a gyermekeik érdekében az iskola nevelőtestülete, vagy vezetője felé hivatalosan is közvetíthetik elképzeléseiket, igényeiket.