2. 6. Informális szerepek az iskola belső világában

 

A pedagógusok többszörösen összetett formális kapcsolatrendszerét, amit a szerepek és a feladatok, illetve a közös cél érdekében létrejött munkamegosztás, a kölcsönös felelősségi viszony határoznak meg, még tovább árnyalja az informális szerepek rendszere. A pedagógusok, mint egy emberi közösség tagjai természetesen érzelmi hatásaik alatt is állnak és akár a szerepekkel járó feladatok elvégzésekor, akár csak a szervezeti életnek bizonyos értelemben passzív részeseként nem mindig racionális véleménnyel, attitűdökkel is rendelkeznek. Az informális szerepek kialakulásának forrása az egyén, aki pedagógusként pl. szimpatizál, más esetekben pedig rivalizál az azonos szaktárgyat tanító kollégáival. Informális kapcsolatrendszerét meghatározza az életkora és ezzel párhuzamosa a pályán eltöltött idő, vagy akár az is, hogy kivel van közös asztala egy kisebb tantestületi szobában. A szervezeti élet által teremtett helyzeteken túl, a személyiségéből adódóan is bizonyos kollégákkal szimpatizál, másokat pedig akár ellenszenvesnek is tarthat. Az informális szereprendszert meghatározó tényező az is, hogy a pedagógus saját magát miként definiálja a nevelőtestületben.

Az informális szereprendszer nagyon komoly hatással van a formális szerepek keretei között megoldott feladatokra, az egyén vagy akár a teljes csoport, vagyis a nevelőtestület teljes tevékenységére. Pl. azonos normák mentén, kölcsönös szimpátia alapján kooperálva dolgozó pedagógusok a kitűzött célok felé segíthetik a teljes nevelőtestületet, ugyanakkor az intézményhez érzelmileg nem kötődő, a közös célokat csak korlátoknak értelmező, saját szerepüket is nehezen vagy tévesen definiálók csoportja jelentős mértékben hátráltathatja a szakmai közösség és ezen keresztül egy egész intézmény munkájának a sikerét.  (Lásd a szervezeti kultúrával foglalkozó 4. fejezetet.)

Egy jól működő nevelőtestületi közösségben a pedagógusok kötődnek egymáshoz és az intézményhez, szakmai és társadalmi biztonságot találnak maguknak. Azt érzik, hogy tartoznak valahova, ahol a pedagógus társak és a gyerekek is igénylik a munkájukat, jelentőséget tulajdonítanak a személyüknek és a ennek alapján lehetőséget kapnak a személyes elképzeléseik, önmaguk megvalósítására. A pedagógus számár a formális szereprendszeren túl szükséges az informális elismerés, bizonyos mértékű önállság, de szükség esetén rendszereses vagy akár nagymértékű támogatás, segítség.