2. 6. 1. Jellemző viselkedési formák

 

Egy-egy pedagógusnak nagyon fontos szerepe van a nevelőtestület és más szakmai közösségek kapcsolatrendszerének a szervezésében. A többiek bizalmát élvező emberként kezdeményezők, igyekeznek megoldani a személyes konfliktusokat, szinte minden nevelőtestületi taggal kölcsönösen jó viszonyt ápolnak. Általában nyitottak, saját magukat a közösségrét is élő embernek tartják, akinek fontos, hogy ne csak saját magának, vagy egyes embereknek, hanem a teljes közösségnek jó legyen.

Más pedagógusok a személyes kapcsolathoz képest sokkal inkább a feladatok, a szerepből adódó kötelességek elvégzését tekintik a fő feladatuknak. Sok esetben önként vállalnak munkát, azt minden esetben a lehetőségeikhez képest nagyon jól el is végzik. Számukra is fontos az intézmény munkájának sikere, de ehhez leginkább a megfelelően elvégzett feladataikkal járulnak hozzá.

Vannak olyan pedagógusok is, akik némi nárcizmussal az iskolát a saját személyiségük kifejezésére alkalmas terepnek tartják, ahol megvalósíthatják önmagukat. Természetesen hozzájárulnak az intézmény eredményes munkájához, de ezt inkább a saját magukról alkotott pozitív kép erősítése miatt teszik.