1. feladat
Válasszon ki két pedagógiai programot és hasonlítsa össze őket az alábbi
szempontok szerint:
ˇ
nevelés célkitűzések, azok
megvalósításához megfogalmazott tevékenységek
ˇ
az iskola belső
közösségfejlesztő tevékenysége
ˇ
tanórán kívüli tevékenységek
ˇ
a szülők, pedagógusok és tanulók
együttműködésének lehetőségei
2. feladat
Válasszon ki két Szervezeti és Működési Szabályzatot, hasonlítsa őket
össze az alábbi szempontok szerint:
ˇ
az iskolavezetés belső
munkamegosztása
ˇ
a tanári munka jutalmazása,
előmenetel
ˇ
a pedagógiai munka belső
ellenőrzése
ˇ
fegyelmi eljárásrendszer
3. feladat
Válasszon ki két iskolai házirendet és hasonlítsa őket össze az alábbi
szempontok szerint:
ˇ
tanulók jogai
ˇ
tanulók kötelességei
ˇ
tanulóközösségek jogai
ˇ
fegyelmi eljárásrendszer
ˇ
a pedagógusok jogai és
kötelességei
4. feladat
Készítsen rövid interjút az iskolavezetés tagjaival! Az iskola belső
működését meghatározó dokumentumok (Pedagógiai Program, Szervezeti és Működési
Szabályzat, Házirend) alapján állítson össze egy kb. 8-10 kérdésből álló
strukturált interjút, amelyben az iskolavezetés tagjait kérdezi a saját
mindennapi tevékenységükről, feladataikról, a nehézségekről.
5. feladat
Szervezzen találkozót egy iskola diákönkormányzatának tisztségviselőivel,
ahol egy fókuszcsoportos beszélgetés keretei között kérdezze meg őket a tanulói
közösségek iskolán belüli tevékenységének mindennapjairól! Az interjúra való
felkészülésben kérje a diákkormányzat működését koordináló tanár segítségét,
illetve tanulmányozza át a tanulói közösségek működését meghatározó
dokumentumokat.
6. feladat
Keresse meg egy iskola osztályfőnöki munkaközösségének tagjait és a
kooperációra nyitott tanárokkal szervezzen fókuszcsoportos beszélgetést. Az
iskola belső működését meghatározó dokumentumok (Pedagógiai Program, Szervezeti
és Működési Szabályzat, Házirend) alapján összegezze az osztályfőnöki szerepből
adódó belső iskolai feladatokat és ezek hétköznapi formáiról beszélgessen az
osztályfőnökökkel.
7. feladat
Látogasson el egy iskolába és a belső működést meghatározó dokumentumok
segítségével, illetve az iskolatitkár és az iskolavezetés közreműködésével
gyűjtse össze, hogy milyen speciális végzettségű (nem csak pedagógus, vagy nem
pedagógus) szakemberek dolgoznak az iskolában. A lehetőségek szerint keresse
meg ezeket a dolgozókat és rövid, kb. 5-10 perces beszélgetésben kérje meg
őket, hogy foglalják össze mindennapi tevékenységük legfontosabb céljait és
rendszeres napi feladataikat.
8. feladat
Egyeztessen időpontot egy iskola vezetőségével és vegyen részt egy
nevelőtestületi értekezleten. Készítsen megfigyelési jegyzőkönyvet a fontosabb
témákról, vázolja fel a megbeszélés témaköreit. Az értekezlet emlékeztetője
alapján kezdeményezzen beszélgetést az iskolavezetés egy-egy tagjával, illetve
2-3 pedagógussal arról, hogy a megfigyelt értekezlet és a korábbi értekezletek
tematikája milyen eltérést mutat.
9. feladat
Keresse fel a tanult szaktárgyának, vagy egy szabadon választott
szaktárgynak megfelelő szakmai munkaközösség vezetőjét és időpont-egyeztetés
alapján vegyen részt a soron következő megbeszélésen. A megbeszélés előtt
tanulmányozza át az iskola Pedagógiai Programját és Helyi Tantervét, különös
tekintettel a szaktárgyi munkaközösség tevékenységéhez kapcsolódó részekre.
Kérdezze meg a munkaközösség tagjait, hogy a helyi tanterv készítésénél milyen
célokat tartottak szem előtt, illetve a hétköznapi megvalósítás során milyen
módon veszik figyelembe az általuk leírtakat. Tanulmányozza a munkaközösség
éves szakmai tervének elemeit, illetve lehetőség szerint a korábbi évek
dokumentumait is. Írjon egy rövid összefoglalót a szakmai tervek alakulásának
folyamatáról!