3. 5. Kommunikációs hibák

 

Az emberek a hozzájuk jutott információt nem csupán annak tartalma szerint értékelik, de figyelembe veszik azt is, hogy az honnan származik. Ha a kommunikáció forrása egyszer elveszti a hitelét, akkor nem lehet az információközlésnek továbbítására eredményesen felhasználni mindaddig, amíg valamilyen módon meg nem változtatjuk a róla kialakult általános képet. A szervezet tagjainak tehát nagyon oda kell figyelniük, hogy állításaikat ne cáfolják meg, ne kockáztassák mindazt, hogy a partnerek, vagy munkatársak egyes megalapozatlan közléseik miatt, idővel más közléseiket is elutasítsák.

 

Gyakori hibák a beszélő részéről:

ˇ          Nem rendezi gondolatait, mielőtt beszél.

ˇ          Pontatlanul fejezi ki magát.

ˇ          Megkísérel egy kijelentésében túl sok információt kifejezni, így az átfogó megértés a partner számára nehézzé válik. A hatékonyság a rövidséggel növekszik.

ˇ          Tovább beszél a kelleténél, anélkül, hogy felbecsülné partnere befogadóképességét.

ˇ          Félreérti az előtte szóló mondanivalójának bizonyos pontjait és ezért nem arra válaszol: a párbeszéd nem halad előre.

 

Gyakori hibák a fogadó részéről:

ˇ          Nincs osztatlan figyelme.

ˇ          A válaszára gondol és azt próbálja összeállítani, ahelyett, hogy figyelmesen hallgatna partnerére.

ˇ          Hajlamos arra, hogy részleteket halljon meg, és esetleg ezekbe merüljön el, ahelyett, hogy a lényeges közléseket fogná fel.

ˇ          Tovább gondolja a beszélő gondolatait, mást kódol, mint amit a partner mondott.

 

Gyakori tapasztalat, hogy a megértés és a megértettség semmi esetre sem olyan önmagától értetődő jelenség, mint ahogy azt gyakran feltételezik