1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
1.
feladat
Csoportos,
vagy páros megbeszélés alapján idézzék fel: volt –e nagyon jó, illetve nagyon
rossz élményük egy iskolai kommunikációs helyzet kapcsán?
2.
feladat
A CD
mellékletben található Kommunikációs stílus kérdőív kitöltése alapján
készítsenek stratégiát a hatékonyabb kommunikáció elérése céljából!
3.
feladat
Fogalmazzunk
ellenőrző könyvet! Adott pedagógiai céllal fogalmazzunk dicsérőt, intőt!
4.
feladat
Tanulmányozzák
a CD mellékletben található kommunikációs hálózatokat ismertető ábrát!
Melyik
jellemző az iskolai szervezetre? Helyettesítse be a szereplőket az ábrán!
Hogyan
lehetne másként (pl. ábraszerűen) megjeleníteni az iskola kommunikációs
hálózatát?
5.
feladat
Páros
munkában gondolják át a Johary ablak működését különböző kommunikációs helyzetekben.
( baráti, párkapcsolati, kollegiális, tanári…)
Játsszon
el a csoport számára egy bemutatkozást, mintha az első tanórán állna a
tanulókkal szemben, majd elemezzék a bemutatkozás nyílt, vak és rejtett
területeit.
6.
feladat
Szituációs
játék keretében játsszanak el két kommunikációs helyzetet, melyben egyenrangú,
illetve egyenlőtlen a partnerek viszonya. (például: nem teljesítette határidőre
az osztálynapló kitöltését)
7.
feladat
Formálja
meg rosszalló mondanivalóját egy szülővel, egy tanulóval és az igazgatójával
folytatott párbeszédben.
8.
feladat
Gyűjtse
össze a csoport a pedagógus szerep legfontosabb társadalmi elvárásait és
rangsorolja azokat.
Minden csoport egy képviselője alkosson újabb csoportot, amely
a többiek előtt vitát folytat a rangsorokról. Az új csoport nyilvánosan jusson
konszenzusra egy közös rangsor tekintetében!
9.
feladat
Idézzük
fel egyik kedvenc tanárunkat és fogalmazzuk meg: mi jellemezte a
kommunikációját!
Megtehetjük
ezt a legkevésbé kedvelt tanárunkkal kapcsolatban is.
10.
feladat
Óralátogatás
alkalmával elemezzék a látott kommunikációs helyzeteket, jellemzőiket:
·
Melyek voltak a gyerekek non-verbális üzenetei?
·
Melyek voltak a tanár non-verbális üzenetei?
·
Értelmezik-e a felek az üzeneteket? Reagálnak-e azokra?
11.
feladat
Gyűjtsük
össze: mi minden akadályozhatja egy üzenet pontos dekódolását? Hozzunk iskolai
példákat a hibás értelmezésre!
12.
feladat
Intézménylátogatás
során tárjuk fel az iskola kommunikációs hálózatát. A vizsgálódás érdekében
készítsünk interjút, vagy kérdőívet!
13.
feladat
A CD
mellékletben található diagnosztikus eszközök felhasználásával tárja fel egy
intézmény ( lehet kisebb, nagyobb pedagógiai intézmény: óvoda, iskola, Nevelési
Tanácsadó, Pedagógiai Szolgáltató) szervezeti jellemzőit, a működés erős és
fejlesztendő pontjait. Csoportban elemezzenek egy-egy tipikus problémát és
fogalmazzanak meg fejlesztési javaslatokat:
·
szervezeti légkör teszt
·
szervezeti kultúra teszt
·
motivációs légkör teszt
14.
feladat
A CD mellékletben
található eszközök segítségével egy csoportban lezajló vita kapcsán
megfigyelőként azonosítsák a csoporttagok kommunikációs stílusát, a vita
szereplőit, majd beszéljék meg az vitában résztvevők és a megfigyelők
tapasztalatait.
·
szerepek a szervezetben
·
a csapat szereplői
·
a csoporttagok kommunikációjának típusai
15.
feladat
A CD
mellékletben található eszközök segítségével gondolja át kommunikációjának
jellemzőit, majd páros interjú keretében kérjen visszacsatolást egy
csoporttársa tapasztalatairól.
·
kommunikációs stílus kérdőív
kommunikációs hatékonyság ellenőrző lap