4. 3. Az iskolák szervezeti kultúrájának leírása, elemzése

 

Az iskolák szervezeti kultúrájának megismeréséhez a fent bemutatott modellek alapján is lehet vizsgálati szempontokat kialakítani a közvetlenül nem és a közvetlenül érzékelhető jelekhez kapcsolódóan. Ezeknek a rendszerét vázoljuk fel a következőkben (: BeareCaldwellMillikan, 1998):

 

Láthatatlan konceptuális alapok

Értékek; az iskola filozófiája; ideológia

 

Konceptuális, illetve verbális megnyilvánulások:

Az iskola szándékai és célkitűzései

A pedagógiai program, az iskolai tanterv

Az iskolán belüli kommunikáció

Hasonlatok, amit a szervezet tagjai használnak kommunikációjukban (jelképes beszéd)

Iskolai történetek, elbeszélések (pozitív, negatív tartalmúak)

Az intézmény „hősei” (vezetők, tanárok, tanulók, szülők, fenntartók, stb.)

Az intézményi struktúrák (alá-, fölé- és mellérendeltségek, stb.)

 

Viselkedésbeli megnyilvánulások

Iskolai, osztály, csoport szintű rituálék

Ünnepek és szertartások

Nevelés, oktatás és tanulás

A működés részletei

Szabályok és előírások, jutalmazás, büntetés

Lelki és közösségi támogatás

Az iskola, a szülők, a helyi közösségek együttműködésének formái

 

Vizuális/ materiális megnyilvánulások, jelképszerűség

Létesítmény és felszerelések

Nevezetes eseményeket idéző tárgyak és emlékek

Emblémák és jelmondatok

Iskolai formaruha

 

Ezek az elemek sokféleképpen összefonódnak, s különböző intenzitással változnak az egyes iskolákban.

A fentiek elmélyültebb értelmezéséhez érdemes visszatérni kiadványunk többi fejezetének  feldolgozása után.