5. Segítők segítése (Hegedűs Judit)
Az iskola belső
világának működéséhez elengedhetetlen, hogy a benne dolgozók és az ott tanuló
gyermekek segítséget kapjanak olyan szakemberektől, akik egyrészt az iskolán
belül, másrészt az iskolai kereteken kívül, de a nevelési-oktatási folyamat
működését segítik elő. Talán nem is gondolunk bele, hogy milyen fontos lehet
egy-egy pszichológus, szociális munkás segítő tevékenysége az iskolán belüli
folyamatok alakulására, vagy a pedagógiai intézetek, a különféle alapítványok
hogyan járulhatnak hozzá az iskolai élet fejlődéséhez. Ebben a fejezetben
kiindulópontunk az lesz, hogy nem mindegy, hogy a nevelésben-oktatásban érdekeltek miként élik meg az iskolában
zajló folyamatokat, éppen ezért hasznos áttekinteni azoknak a személyeknek,
intézményeknek, szervezeteknek a működését, amelyek támogatják egyrészt a
gyermekek és a pedagógusok megfelelő mentálhigiénés állapotát; másrészt
elősegítik az iskola demokratikus légkörét; harmadrészt
pedig a pedagógusoknak szakmai tanácsot adnak a nevelői-oktatói munka
végzéséhez.