„De honnan meríthető
elegendő kedv, erő és tudás ehhez az életet formáló hivatáshoz? Hogyan
lehetséges az oktatási-nevelési céloknak folyamatosan, magas szinten megfelelni?
A szaktudást naprakészen tartani és az iskola világának viharaiban helytállni?”
- gyakran merül fel ez a kérdés a pedagógusi munkával kapcsolatban. Ugyanakkor
a másik oldalról sem szabad elfeledkezni, a diákok túlterhelése, a folyamatos
megfelelési kényszer komoly problémaként merül fel ennél a csoportnál is. Nem
véletlen, hogy egyre határozottabb igényként fogalmazódik meg a pedagógusok és
a gyermekek mentálhigiénés állapotának gondozása, amely az iskola belső
világának sajátos területeként jelenik meg napjainkban.
A mentálhigiéné egyre gyakrabban
használt fogalom a pedagógiai közéletben is, azonban meghatározása nem egyszerű
feladat. A köztudatban a mentálhigiénét azonosítják a lelki egészséggel,
azonban fontos kiemelni, hogy ez a fogalom nemcsak egyszerűen a pszichés megbetegedések és magatartászavarok kezelését jelenti, hanem
azoknak a megelőzését, a lelki értékek, a kapcsolati kultúra fejlesztését is.
Az iskola sokféle módon tud hozzájárulni a mentálhigiénés szemlélet,
kultúra alakulásához. Leginkább azzal, ha olyan belső világot, olyan belső
viszonyokat teremt, amelyek alkalmasak annak az együttélési kultúrának az
elsajátítására, gyakorlására, amelynek középpontjába a másik ember tisztelete
kerül. Az iskolán belül mind a gyerekek, mind pedig a
pedagógusok lelki egészséggondozása
elengedhetetlen feladat, hiszen mind a két csoportot számos olyan tényező,
hatás éri, melyek felgyorsíthatják a kiégés, a lelki elfáradás veszélyét. Ilyen
tényezők és hatások például a diákok részéről a már említett túlzott
leterheltség, a teljesítési kényszer, az idő nem megfelelő beosztása, a
diáktársakkal vagy tanárokkal való megoldatlan konfliktusok vagy akár az
iskolán belül elszenvedett agresszió, melyről még a későbbiek során lesz szó. A
pedagógusok mentálhigiénés állapotát kedvezőtlenül befolyásolhatják – mint
minden emberrel foglalkozó szakmában, itt is – a pszichés terhelés, az iskolán
belüli szervezeti, személyek közötti konfliktusok, a munkájára utaló közvetlen
visszajelzés hiánya, a nagy felelősség stb. Ezen jelenségeknek tudatos kezelése
elengedhetetlen, ebben nyújthatnak segítséget a különféle segítő szolgálatok,
szervezetek, akiknek tevékenységével részletesebben is fogunk foglalkozni.
Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a pedagógiai mentálhigiéné egyaránt
jelenti az iskolai munkában jelen lévő, megoldandó lelki egészségvédelmet, a
mentális egészség fenntartását szolgáló értékek közvetítését, az ezt elősegítő
magatartás, szokásrendszer kialakítását, a pedagógus munka lelki
egészségvédelmét. A mentálhigiénés szemlélet érvényesülése azt jelenti, hogy
egy olyan iskolai élettérről beszélhetünk, ahol segítik az ott élők lelki
egészségének védelmét, megtanítják arra mind a pedagógusokat, mind a
gyerekeket, hogy miként védjék saját lelki egészségüket. Ennek érdekében
azonban számos feladat körvonalazódik az iskolák és benne élők előtt. A
következőkben ezeket a feladatokat nézzük át (Buda, 2002):
·
Az emberi személyiség
fejlődésének elősegítése, önismeret fejlesztése;
·
Az esetleges zavarok (például
családi ártalmak, iskolai ártalmak) megszüntetésének segítése;
·
Az emberi kapcsolatok
kulturáltságának fokozása;
·
A kiscsoportokon (osztályok,
tantestületek), szervezeten belüli kommunikációs és interakciós viszonyok
humanizálása;
·
A segítés, a tolerancia
gyakorlatának kialakítása.
Láthatjuk, hogy a mentálhigiéné a különféle ágazatok komplex együttműködését jelenti, amihez
elengedhetetlenül szükséges a megfelelő kommunikáció. (Lásd a 2. és
a 3. fejezetet.) A fent megfogalmazott feladatok
ellátásában a politika, a vallás, a közösség, a család, a kulturális,
közoktatási intézmények éppen úgy részt vesznek, mint az egészségügyi, segítő
és szakmai szolgáltatók. A következőkben elsősorban a közoktatási intézmények
szemszögéből vizsgáljuk meg a pedagógiai mentálhigiéné megvalósításának
lehetőségeit, feladatait, a benne részt vevő személyek szerepét.
[1] Schüttler
Tamás: A pedagógiai mentálhigiéné mint a nevelés új
értelmezési kerete. A fejezet az alábbi cikk felhasználásával készült:
http://www.
oki. hu/oldal. php?tipus=cikk&kod=2001-05-np-schuttler-pedagogiai
Letöltve: 2006. július 7.