Nemcsak a diákokat
segítő intézményekről kell szót ejteni, hanem a pedagógusok szakmai tevék
A pedagógiai szakmai szolgáltatások
körébe számos feladat tartozik, ezek közül emelünk ki néhányat a közoktatási
törvény (36. §) és a 10/1994. MKM (7. , 8. , 9. , 10. ,
§) rendelet segítségével:
ˇ
Pedagógiai értékelés: pl. mérési rendszer
működtetése; feladatbankok és mérőeszközök fejlesztése, hozzáférhetőségük
biztosítása; a nevelési-oktatási intézmények belső értékelési rendszerét segítő
tanácsadás, intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetése és
terjesztése stb.
ˇ
Szaktanácsadás: pedagógiai programok, helyi
tantervek, házirendek és más dokumentumok elemzése, elkészítésének és
alkalmazásának segítése; a pedagógiai fejlesztő tevék
ˇ
Pedagógiai tájékoztatás: pedagógiai szakkönyvtár
működtetése; iskolai, kollégiumi könyvtárak tevék
ˇ
Igazgatási, pedagógiai szolgáltatás: nevelési és
pedagógiai programok elkészítésében és bevezetésében való közreműködés;
ˇ
A pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítése,
szervezése: tanácskozások, pedagógiai napok, szakmai fórumok
szervezése; továbbképzések szervezése; szakmai pályázatok kiírása, kutatások
indítása és azokban való részvétel.
ˇ
Tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezése, összehangolása
ˇ
Tanuló tájékoztató, tanácsadó szolgálat: információk
közvetítése a tanulók és diákönkormányzatok részére; diákjogi tanácsadás.
Különbséget kell tenni a szakmai szolgáltatás és a szakszolgáltatás
között. Fentebb láthattuk, hogy a szakmai szolgáltatás milyen tevék
ˇ
a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás: a sajátos nevelési igényű gyermekek korai fejlesztése és a szülők részére
tanácsadás.
ˇ
fejlesztő felkészítés: azok a gyermekek részesülnek
fejlesztő felkészítésben, akik sajátos nevelési igényük miatt nem tudják
teljesíteni tankötelezettségüket.
ˇ
tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevék
ˇ
nevelési tanácsadás: feladata a beilleszkedési,
tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek problémáinak feltárása,
szakvélemény készítése, rehabilitációs célú foglalkoztatás szervezése; iskolaalkalmassági teszt felvétele és kiértékelése.
ˇ
logopédiai ellátás: ezen ellátás keretein belül
a beszédindítási és beszédhibákat, a nyelvi-kommunikációs zavarokat javítják, a
dyslexia megelőzésére és gyógyítására törekednek.
ˇ
továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás
ˇ
konduktív pedagógiai ellátás során a központi
idegrendszeri sérültek fejlesztése és gondozása történik.
ˇ
gyógytestnevelés: a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési
foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi szűrővizsgálat gyógy- vagy
könnyített testnevelésre utalja.
Láthatjuk, hogy míg a pedagógiai szakmai szolgáltatás
inkább a pedagógusok részére az általános pedagógiai tevék
A pedagógiai és szakértői szolgáltatások iránt növekvő
igény magával hozta azt, hogy nem állami szolgáltatók és tanácsadó
vállalkozások elkezdték működésüket. Ezek közül érdemes megemlíteni a 2001-ben
megalakult Független Pedagógiai Intézet tanácsadással (például jogi és
gazdasági tanácsadás), szakértői munkával (például pedagógiai program
felülvizsgálata, minőségfejlesztési terv készítése, szervezetfejlesztés),
pályázatsegítő szolgáltatásokkal, akkreditált továbbképzésekkel, kiadványokkal
segíti a pedagógusok munkáját.