Az Oktatási
Minisztérium felügyelete alá tartozó háttérintézmények közül több olyan van,
melyek tevékenységükkel nagymértékben hozzájárulhatnak a pedagógusok mindennapi
pedagógiai munkájához.
Ezek közül is kiemelkedik az Országos
Közoktatási Intézet, melyet a rendszerváltást követően, 1990-ben
alapítottak. Már ekkor elvárásként fogalmazódott meg az intézettel szembe, hogy
segítse a pluralizálódó magyar közoktatás modernizálását. Ennek érdekében olyan
kutatási és fejlesztési tevékenységet végez, amely a közoktatás eredményességét
célozza meg, azaz a tanulás és tanítás minőségének javítását, az oktatás
innovatívitását, a modern európai oktatási környezetbe való beilleszkedést. Az
Országos Közoktatási Intézet által meghatározott feladatok között olyan
kutatási és fejlesztési tevékenységet hangsúlyoz, amely a közoktatással
kapcsolatos döntések szakmai megalapozását is elősegíti, illetve az iskoláskor
előtti, alap- és középfokú nevelés-oktatás és az élethosszig tartó tanulás
fejlődését támogatja. Külön kutatói tevékenységet jelent a sajátos nevelési
igényű, hátrányos helyzetű, roma kisebbséghez tartozó tanulókkal kapcsolatos
fejlesztő kutatások, melyek gyakran fejlesztő programok kidolgozásával
társulnak. Az egyes tantárgyak és műveltségi területek helyzetét feltáró
kutatások is készülnek, melyek eredményeképpen programokat dolgoznak ki a
tantárgyak oktatásának elősegítésére. Mindezen tevékenységeket nem a világtól
elzártan végzik, hanem folyamatos továbbképzéseikkel, konferenciáikkal,
valamint lap- és könyvkiadói tevékenységükkel és internetes honlapjukkal (www.oki.hu) az érdeklődők számára
elérhetővé teszik munkájuk eredményeit. A nyitás külföld irányában is
megtörtént, az intézet ugyanis prioritásként kezeli a nemzetközi
kapcsolatrendszer fejlesztését.
Az Oktatási Minisztérium – abból a
célból, hogy támogassa a pedagógus-továbbképzés minőségének folyamatos
javítását, ezzel együtt megteremtse a pedagógus továbbképzési rendszer
intézményi hátterét, és hozzájáruljon az ezzel összefüggő állami feladatellátás
feltételeinek jobbításához – létrehozott egy közhasznú társaságot „SuliNova”
Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. néven (www.sulinova.hu). Az intézménynek igen
széleskörű tevékenysége van, melyek közül csupán néhány területet emelnénk ki:
·
Segíti a határon túli magyar
tannyelvű iskolák szakmai tevékenységét.
·
Megszervezi és lebonyolítja a
hazai és nemzetközi teljesítményvizsgálatokat.
·
A közoktatáshoz kapcsolódó
fejlesztési és oktatási programokat dolgoz ki.
·
A pedagógus továbbképzés
engedélyezési eljárásának lebonyolítása, a továbbképzésekkel kapcsolatos
ellenőrzési feladatok ellátása.
·
Továbbképzéseket szervez.
·
Tankönyvvé nyilvánítási
eljárás lebonyolítása, tankönyvjegyzék elkészítése.
·
Pedagógiai értékelési
módszertani szolgáltatást nyújt.
·
Nyilvános pályázati eljárások
és döntések előkészítése.
·
A Nemzeti Fejlesztési Tervhez
kapcsolódó tartalmi fejlesztések kidolgozása és segítése.
·
Segíti a nemzeti, etnikai
kisebbségi óvodai nevelést, iskolai nevelést és oktatást, diákotthoni nevelést.
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és
Múzeum (OPKM) a neveléstudomány és a közoktatás magyarországi információs,
neveléstörténeti és kulturális központja, amely gyűjti és hozzáférhetővé teszi
a neveléstudomány szakirodalmi információit. Az iskolakönyvtárak és a
pedagógiai szakkönyvtárak munkáját is támogatja egyrészt gyűjteményeivel,
szolgáltatásaival, valamint múzeumi és kiadói tevékenységével. Az Országos
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum nemcsak könyvtári feladatokat lát el, hanem
pedagógiai szakmúzeumként is működik, illetve gyűjti a taneszközöket is[1].
Ezen intézmények áttekintését követően néhány alapítványt emelnénk ki,
melyek segítséget nyújthatnak a pedagógiai munkához. A Fogyatékos Gyermekekért Közalapítványt (www.fgyk.hu) 1997-ben a Magyar
Köztársaság Kormánya hozta létre annak érdekében, hogy elősegítsék a testi,
érzékszervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos gyermekek és tanulók
személyiségének kibontakoztatását, szellemi és fizikai tehetségének és
képességeinek kifejlesztését, ezáltal esélyegyenlőségük növelését. Az alapító
okiratban meghatározott cél szerinti tevékenységeiknek 3 fő iránya van:
egyrészt pedagógiai szak- és szakmai szolgáltatás, másrészt támogatás nyújtása
pályázati úton, harmadrészt szülői gondozói tanfolyamok költségeinek
megtérítése.
Hatékony segítséget kaphatnak a pedagógusok az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületétől, melynek alapító
közgyűlése 2000 októberében fogadta el az alapító okiratot és a szervezet
bejegyzése 2001 áprilisában történt meg. Az Egyesület céljai között a
következők szerepelnek (www.osztalyfonok.hu):
·
az iskolai nevelőmunkát
érintő gyakorlati és elméleti kérdésekkel történő foglalkozás;
·
az osztályfőnöki
tevékenységgel kapcsolatos projektek kezdeményezése, kísérleti kipróbálása,
tapasztalatainak közzététele;
·
folyamatos információcsere az
osztályfőnöki tevékenységgel kapcsolatos elméleti, gyakorlati kérdésekről a
pedagógiai szaksajtó (kiemelten az Új Pedagógiai Szemle) valamint az Internet
útján;
·
a hazai és nemzetközi
tudományos kutatások, pedagógiai kísérletek eredményeinek a gyakorlat
szempontjából történő elemzése és a hasznosítható tapasztalatok hozzáférhetővé
tétele;
·
regionális, illetve országos
tanácskozások, konferenciák rendszeres szervezése;
·
az osztályfőnöki munkát
érintő továbbképzési és nevelési programok, projektek szakmai minősítése;
·
folyamatos együttműködés a
nevelési, valamint pedagógusképzésért és továbbképzésért felelős
intézményekkel, civil pedagógiai szakmai szervezetekkel, valamint a
társtudományok képviselőivel;
·
nemzetközi kapcsolatfelvétel,
kapcsolattartás és tapasztalatcsere.
A Diákközéletért Alapítvány (www.diakjog.hu) céljai között
szerepel, hogy segítséget nyújtson a diákoknak az iskolai és iskolán kívüli
közéletben való részvételhez; támogassa a diákközélet megteremtését és
élénkítését célozó iskolai, helyi és országos szintű
kezdeményezéseket; folyamatosan harcoljon azért, hogy a diákság szerepe
növekedjék, hogy saját ügyeit maga intézhesse; küzdjön a diákélet feltételeinek
biztosításáért. Az alapítványnak joga van arra, hogy ösztöndíjakat és
támogatásokat folyósítson a fentebb megfogalmazott célok teljesítése érdekében.
A Kompánia Alapítvány (www.kompania.hu) az 1989-ben
alakult első magyarországi kortárssegítő csoport, a későbbi Tini Lánc
Alapítvány bázisán jött létre 1997-ben. Már 1990 óta folyamatosan foglalkoznak
kortárssegítők felkészítésével, ifjúsági segítők szakmai támogatásával, a
módszertan fejlesztésével, valamint ifjúsági egészségvédelmi feladatokkal.
Hangsúlyos szerepet kap az iskolával kapcsolatban az iskolai
egészségfejlesztési-drogmegelőzési programok fejlesztése és alkalmazása,
valamint a kortárssegítés.
Csupán néhány intézményt, szervezetet emeltünk ki, de reméljük, hogy
érzékelhetővé vált, hogy a pedagógusoknak vannak lehetőségeik arra, hogy
szakmai segítséget kérjenek pedagógiai intézetektől, szakmai szolgáltatóktól,
különféle egyesületektől, szervezetektől.