1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
1. feladat
Az alábbiakban egy pedagógus vallomásából olvashat részleteket. Gyűjtse
össze az óvodapedagógus mentálhigiénés állapotának jellemzőit! Milyen
segítségnyújtási lehetőséget tudna ajánlani a pedagógusnak? Hogyan lehetett
volna megelőzni a probléma kialakulását?
„Egykor
Fáklyaként lobogva
Forrásként buzogva
Önmaguk hamvasztva
Szivárványszínű pedagógusok
És most
Örökké loholva
Több pénzért zokogva
Száz csikket hamvasztva
Terepszínű pedagógusok”
Egy óvodapedagógus önvallomása
Azt a
beszélgetést kettőnk közt nem felejtem el. Katalizátor volt abban a folyamatban
és azokban a történésekben, amelyek ahhoz vezettek, hogy felmondjam állásomat,
otthagyjam azt a pályát, amelyet szívvel-lélekkel szerettem és műveltem
évtizedeken át. Aztán az elmúlt év tavaszán egyszer csak megkérdezte: - miért
mondod olyan gyakran, hogy „nem érdekel”? Döbbenten néztem. Nem
értettem, miről beszél. Aztán egyszer két kisfiú összekapott valamin az
udvaron, egyikük sírva jött hozzám segítséget kérni. „Nem érdekel, oldjátok
meg” - mondtam. A szavak azonnal visszhangozni kezdtek a fejemben. „Nem
érdekel, nem érdekel” - ismételgettem magamban. Tudatosan figyelni kezdtem
magamra. Aztán ebédnél egy kislány kiöntötte a levest a terítőre. Pityeregve
jött mutatni a leveses szoknyáját. „Nem érdekel, öltözz át” mondtam, de
már meg is bántam. Kikísértem az öltözőbe, átöltöztettem, megnyugtattam.
Zaklatottan
mentem haza műszak után. Hát mégis igaz volna? Ezt mondanám olyan gyakran, hogy
fiatal kolléganőm is észreveszi? Úristen! Mivé lesz a tekintélyem előtte? Talán
már másoknak is elmondta, hogyan beszélek a gyerekekkel? Miért nem szólt
régebben? És mióta tart ez már nálam? Nem tudtam visszaemlékezni. Szégyelltem
magam. Rosszkedvemet családom is észrevette. Tudták, mennyire szeretem az
óvodát, a gyerekeket, a szakmámat. Gyakran hoztam haza a problémáimat,
beszámoltam nevelési sikereimről, kudarcaimról, tépelődéseimről,
pozitív-negatív élményeimről gyerekekkel, szülőkkel, kollégáimmal kapcsolatban.
Fontosnak tartottam mindig, hogy este kibeszéljem magamból a nap történéseit,
függetlenül attól, hogy férjem kíváncsi-e rá, fáradt-e hallgatni éppen.
… A
változást a munkámban az utóbbi 5-6 év jelentette. Ekkorra már a rendszerváltozás
után kialakult egy újfajta szülői réteg a maga egzisztenciális, mentális
problémáival, a lakóközösségeken, munkaerőpiacon belüli szegregáltságával, az
értékrendek szétválásával; az óvodát inkább gyerekmegőrzőnek és
szülőhelyettesítőnek tekintő hozzáállással, a különféle, kulturális,
műveltségbeli és szociális különbségeket hordozó – többnyire csonka –
családokkal.
… Nem
értettem tehát, miért nem tudok megbirkózni az új helyzetekkel, szülőkkel, a
szakma elvárásaival. Magamat okoltam esetleges kudarcaimért, a szülők
számonkéréséért. Nem tudtam elfogadni, hogy a szülők szándékosan nézetnek
horrorfilmet gyermekükkel „hadd tanulja meg, milyen az élet”. Nem tudtam
elfogadni, hogy sok gyereknek egyetlen játéka a kardozás, az agresszív játékok.
Egyik fiatal kolléganőm elmagyarázta: ” ezek a gyerekek itt vezetik le az
otthon felgyülemlett feszültségeiket, ezért én megengedem nekik a kardozást,
itt legalább figyelek rájuk és kijátszhatják sérelmeiket. ”
Ekkor
értettem meg, hogy egyedül maradtam, megöregedtem, engem már „túlhaladott a
történelem”. Gyakran annyira elfáradtam, hogy a délelőtti műszak után
hazamentem és aludtam 1-2 órát. Nemsokára a pszichoszomatikus tünetek is
megjelentek. Az állandó fáradtság-érzés mellett a megemelkedet vércukor-és
koleszterinszint, az évente előforduló felső-légúti megbetegedések. Mivel a
nevelési év közben nem lehetett szabadságot kivenni, a betegállományba
menekültem. Ezt már utólag gondolom így, hiszen valódi betegségek voltak azok,
amelyekkel otthon maradtam. Ilyenkor volt, hogy naphosszat csak feküdtem,
pihentem, még olvasni, tévézni, zenét hallgatni sem volt kedvem. Rengeteget
aludtam. Azelőtt aktívan vetettem bele magam a szakmába. Látogatókat fogadtam
csoportomban belföldről és külföldről egyaránt, konferenciákon szekciókat
vezettem, oktatófilm-készítésében vettem részt, az ország több óvodájában
tartottam előadást óvodai programunkról, amelyben dolgoztam, publikáltam,
élveztem, hogy átadhatom szakmai tudásomat. Aztán, kb. két évvel ezelőtt már
éreztem, nem akarom ezt tovább. Kértem vezetőmet, ne bízzon rám több szakmai
munkát. A gyerekekkel még elvagyok.
Mindeközben
szégyelltem magam saját magam előtt, kolléganőim előtt. Kívülről néztem a
többiek lelkesedését, de már nem érdekelt. Ez sem érdekelt. Szükségem lett volna
egy kis biztatásra, elismerésre. Tudom, mert ez régebben is mindig szárnyakat
adott. De akkor rám tört a feleslegesség érzése. A „már nem vagyok jó semmire”
biztos tudata. Családom, barátaim megértettek, mellém álltak, de segíteni ők
sem tudtak. Illetve igen. Férjemmel megbeszéltük, hogy felmondok és abbahagyom
a munkát egy időre. Ennek lehetőségét ő teremtette meg számomra. Most jó
itthon, nem unatkozom. Rengeteget olvasok, rendezem régi írásaimat, sportolni
járok, élvezem magam körül a nyugalmat, csendet. Van időm gondolkodni is. Az
okokon, a miérteken.
Forrás: http://www.
lelkititkaink. hu/kieges. html
2.
feladat
Gyűjtse össze az iskolapszichológus
feladatkörét egy iskolapszichológussal készített interjú segítségével!
3.
feladat
Vizsgáljon meg egy pedagógiai
programot! Emelje ki belőle a gyermekvédelemre vonatkozó leírásokat,
feladatokat!
4.
feladat
Készítsen interjút egy iskolai
gyermek- és ifjúságvédelmi felelőssel munkájáról, annak nehézségeiről!
5.
feladat
Vegyen részt egy prevenciós
programon! Készítsen erről jegyzőkönyvet, és tapasztalatait felhasználva
készítsen vázlatot egy prevenciós foglalkozásról!
6.
feladat
Nézze meg az interneten 10-15
diákönkormányzat honlapját! Vizsgálja meg, hogy milyen hasonlóságok, illetve
különbségek vannak működésükben!
7.
feladat
Gyűjtse össze egy pedagógiai intézet
tevékenységi körét, válasszon ki ebből egy területet, és mutassa be ezt a
tevékenységi kört!
8.
feladat
Gyűjtsön olyan alapítványok,
szervezetek elérhetőségét, melyek Ön szerint segíthetik a pedagógusok tevékenységét.
Készítsen ezekről tájékoztató anyagot, posztert!
9.
feladat
Keressen fel önkéntes
kortárssegítőket, készítsen velük interjút tevékenységükről!