1.3. A gyermekkultúra kialakulása

 

Ez a rövid fejezet a gyermekszabadidő kérdéseit, jelenségeit a klasszikus értelemben vett gyermekkultúra összefüggéseiben villantja fel – a művészetekkel szoros kapcsolatot tartó világát az iskolán kívüli, olykor az iskolával érintkező intézményrendszerben.

A XIX. század végére a modernizáció, a polgárosodás rendre beszivárgott a gyerekvilágba. Már nemcsak az iskola volt a „magaskultúra” közvetítésének helyszíne és alkalma. Jelképesen mondva: a gerendára a féltve őrzött családi biblia, a kalendárium és az ábécéskönyv mellé új kötetek kerültek. Flóri könyvét (az első magyar gyerekkönyvet, Bezerédj Amália munkáját) még csak az udvarházakban olvasgatták, de a XX. század elejére a középosztály is hozzáférhetett a gyereksajtó darabjaihoz, a felnőtteknek szóló lapok utolsó lapjain megjelentek a gyerekrovatok. Benedek Elek tollából 1896-ban megjelent a Magyar mese és mondavilág, Móra, Móricz gyermekirodalmi munkássága megindul, megszületik a gyermeksajtó, 1909-ben Bartók Béla kiadta a Gyermekeknek című zongoradarab-fűzérét, 1919-ben már négy gyerekmozit állítanak fel a magyar fővárosban, a 20-as években megszületik a világ első gyerekszínháza (a polgárháború viszonyai közt vergődő Szovjet-Oroszországban), megszületik a Lego-játék, a porcelánbabák gyártói jelennek meg a piacon, s a fiatal rajzoló, Walt Disney megteremti Mikiegér halhatatlan figuráját is, gyermekek műfajává válik a bábszínház. (A felsorolást folytathatnánk. Sajátos változatokat produkált e körben a nyugati fejlődés, illetve a létező szocializmus is, külön elemzést érdemel a gyermekkultúra sajátos magyar útja.)

A fejlődő gazdaság és kereskedelem mindenesetre felismeri, hogy a gyerek fontos vásárló, hogy a gyermeknek „üzenni kell” és lehet, hogy olyan szükségletek támadtak a városiasodó, polgárosodó világban, melyekre érdemes odafigyelni.