2. Egy lehetséges rendszer a jelenségvilág leírására (Trencsényi László)

 

Ebben a fejezetben felsoroljuk azokat a szervezeti formákat, melyek egy modern, posztmodern társadalomban a nevelés feladataiból való részesedésre hivatottak. Megpróbálunk rendszert is alkotni ezen elemekből. Viszonylag kevés szó fog esni az un. „természet adta közösségekben” lezajló pedagógiai történésekről. A családról más fejezetek szólnak, a klasszikus (informális) kortárscsoport világát másutt mutatjuk be, a nevelésben számon tartott /cél/tudatosságot (tervszerűséget) nélkülöző un. szocializációs ágensekről más kötet szól. E kötet szemléletmódjában újszerű, hogy ez utóbbiak körében számon tartott helyszínekről és lehetőségekről onnan kiemelve esik szó, felfogásunkban a nevelésszociológiai kézikönyvekhez képest tágabb, szélesebb az a kör, melyben a nevelés tudatossága és szervezettsége azonosítható – persze az iskoláétól sokszor eltérő tudatosság és szervezettség ez!