Ebben a fejezetben felsoroljuk
azokat a szervezeti formákat, melyek egy modern, posztmodern társadalomban a
nevelés feladataiból való részesedésre hivatottak. Megpróbálunk rendszert is
alkotni ezen elemekből. Viszonylag kevés szó fog esni az un. „természet adta
közösségekben” lezajló pedagógiai történésekről. A családról más fejezetek szólnak, a klasszikus (informális) kortárscsoport világát másutt mutatjuk
be, a nevelésben számon tartott /cél/tudatosságot (tervszerűséget) nélkülöző
un. szocializációs ágensekről más kötet
szól. E kötet szemléletmódjában újszerű, hogy ez utóbbiak körében számon
tartott helyszínekről és lehetőségekről onnan kiemelve esik szó, felfogásunkban
a nevelésszociológiai kézikönyvekhez képest tágabb, szélesebb az a kör, melyben
a nevelés tudatossága és szervezettsége azonosítható – persze az iskoláétól
sokszor eltérő tudatosság és szervezettség ez!