2.2.2. Napközi otthon (Heimann Ilona)

 

A napközi otthonok rendeltetésük szerint ellátják és gondozzák a gyermekeket, otthont nyújtanak számukra, kiegészítik és pótolják a család nevelő-gondozó munkáját a tanuláson kívüli időben. Az ellátással, gondozással együtt a napközi otthoni nevelés feladatkörébe tartozik a gyermek fejlődésének elősegítése, harmonikus, kiegyensúlyozott fejlesztése.

A tanítási órákat követő nevelői munka kialakításában hangsúlyt kapnak: a gyerekek szocializációs deficitjének pótlása; a művelődési hátránnyal érkező tanulók esélyeinek növelése, a felzárkózás elősegítése; a gyermekek személyiségének sokoldalú fejlesztése.

A gyermekek életrendje a napköziben a napi tanulás és a szabad idő köré szerveződik.

A napközi otthonok életében fontos a gyermekek egyéni tanulásának irányítása, a tanulási idő hatékony felhasználása. Ez teszi lehetővé, hogy a gyerekek ne a könyvük fölött görnyedjenek egész délután, hanem maradjon idejük más tevékenységek, mint például a játékra, sportolásra, hobbyra, kutatómunkára, múzeumlátogatásra, stb. A művelődési hátránnyal érkező gyerekek sok esetben alacsony önértékeléssel érkeznek az iskolába, ez tovább rontja teljesítményüket. Az ismeretek hiánya, a tanulási nehézségek forrása lehet az iskolai kudarcoknak. Sikerélményekhez csak úgy juttathatók ezek a gyerekek, ha elsajátítják az eredményes önálló tanulás módszereit. A tanulási nehézségekkel küszködő gyerekek számára külön korrekció, egyéni fejlesztő programok biztosítják a fejlődést. A változatos szabadidős programok, a nem kötelező tevékenységek ( pl. dramatikus játékok, bábozás, kísérletezés, kutató munka ) felkeltik és tartóssá teszik érdeklődésüket, így játszva juthatnak ismeretekhez. A napközi otthoni szabadidős foglalkozások a kirándulások, játékok, az együttes élmények a kellemes időtöltés mellett az egymáshoz tartozás mélységét is erősítik

Az iskolarendszer átalakulásával csökkent a napközis ellátást igénylők köre, illetve kialakultak más, alternatív ellátások is.