2.2.3 Iskolaotthon, tanulószoba, klubnapközi (Heimann Ilona)

 

Az iskolaotthon az egésznapos nevelés alsó tagozatos gyerekek körében elterjedt formája, melyben a tanítási óra és a tanórán kívüli tevékenységek összefüggő rendszert alkotnak. Az iskolaotthonos osztályokban a tanítási órák és az órákra való felkészülés / önálló tanulás/, valamint a különböző szabad idős tevékenységek egész napon át váltakoznak. Az iskolában, különösen az egy osztályban tanító pedagógusok közötti szoros szakmai együttműködés alapfeltétele ennek az oktató-nevelő munkának. A 60-as évektől kezdve először csak kísérleti jelleggel, majd egyre több hazai iskolában jelent meg ez a forma. Napjainkban számuk csökkenőben van.

A tanulószoba az egész napjukat iskolában töltő felsőbb osztályba járó tanulók tanórán kívüli tevékenységi formája. E foglalkozások közvetlenül a tanórákhoz kapcsolódnak, mintegy 3 órás tanulási időt foglalnak magukba. Biztosítja a felügyeletre, segítségre szoruló tanulóknak a tanítási órákra való felkészülést, a szakszerű tanári segítséget. A tanulószobai foglalkozások célja, hogy a tanulók eljussanak az önálló tanulás szintjére.

A klubrendszerben működtetett tanulószobákban a tanórákra való felkészítés idejére a tanulók a tanulásban elért teljesítményük és attitűdjei alapján alkotnak csoportokat. Így önálló, ellenőrzött, illetve intenzív tanári segítségre szoruló csoportokban tanulnak. (A klubnapközik legjobb példáiban e csoportokba sorolásról maguk a gyerekek döntenek – fejlődő önismerettel és gyarapodó egymás iránti felelősséggel. ) A tanulócsoport-beosztások rugalmasan követik a tanulók teljesítményének változását. A klubrendszerben működő tanulószobai foglalkozás a szabadidős tevékenységek széles körét foglalja magában. A tanórai felkészülés mellett jelen vannak a klubok színes szabadidős tevékenységei, mint például zenehallgatás, hobby-csoportok, önképzést segítő foglalkozások, szakkörök, sportkörök.

Az egésznapos iskolai ellátási formák közül tapasztalatok szerint a klubnapközi nyújtja a legtöbbet a 10-16 éves tanulók számára szabadidős kultúrájuk kialakítása és megalapozása terén, mert: szervezeti keretei nyitottak, ezáltal az egésznapos nevelést nem igénylő tanulókat is befogadja a klubba, a szabadidőben az általuk választott tevékenységekben, programokban vehetnek részt, a klubok önkormányzata biztosítja a demokratikus vezetést és irányítást. Az így kialakítható oldott légkör biztosítja az önmegvalósítás lehetőségét.

Zárjuk e fejezetet Ferge Zsuzsának, a gyermekszegénység ellen fellépő köztiszteletben álló szociológusnak korai, de szakmánk szempontjából is jelentős munkájából vett, máig aktuális, reményt keltő gondolattal: „Az egésznapos iskola megfelelő pedagógiai irányítással nagymértékben fejleszti az öntevékenységet, a segítőkész, felelősségre nevelő kollektív szellemet. A mainál több játékosságot, természetességet, emberi kapcsolatot vihet az iskolai életbe.” (Ferge, 1976)