2.2.4. A táborozás (Heimann Ilona)

 

Nehéz lenne eldönteni, hogy a táborozásról igazán melyik „keretben” szóljunk. Hiszen akad iskola, amelyik ragaszkodik e hagyományhoz (némelyik kifejezetten a tanév eleji közösségszervezéshez köti, lásd a „gólyatáborok” szokásait, sőt ma már óvodák is próbálkoznak ilyen programmal a nagycsoportosok körében. A tradicionális mozgalmak, gyerekszervezetek – cserkészek, úttörők – ma is a táborozás élenjárói. Végül: a tábor mint szolgáltatás, ma a gyerekellátó „piacnak” is komoly, jövedelmező része. Ezért helyeztük el a tábori problematikát könyvüknek erre a helyére.

A tábor egyik jelentése szerint egyfajta katonai alakulat, merev szabályokkal, előírásokkal, melyeknek betartása minden résztvevőre nézve kötelező. A tábor más vonatkozásban pedig szabadban való együttlakást, az iskolai oktatást követő szünidei időtöltést jelenti. Bizonyára a táborozás elsődleges jelentése következményeként a tábori életre még ma is jellemző a szabályozottság, a közös célok és elvárások megfogalmazása. Mások – éppen a családtól külön töltött éjszakák izgalmára, az igazi táborozásnak feltételteremtő feladatrendszerére utalva – azt hangsúlyozzák, hogy a táborban a legfontosabb, hogy a gyerekek, kamaszok, ifjak – ideiglenesen – saját világukat teremtik meg, kipróbálják: milyen lenne az ő világuk.

A neveléstörténet, az iskolatörténet leírásaiban, dokumentumaiban olvashatunk arról, milyen nagy jelentősséggel bírtak a tanítványok formálásában, a nevelési célok elérésében századokon keresztül egyházak és civil kezdeményezések által szervezett szünidei táborok. Érdemes számba venni, miért is hatékony nevelési eszköz a táborozás, mit adhat a táborlakónak? Ezek közül néhány:

 

·          testi, szellemi és érzelmi felfrissülést,

·          önfeledt kikapcsolódást, játékot,

·           közösségi, emberi kapcsolatok alakulását,

·          önismeretet,

·          élményszerű, felfedező tanulást.

 

A szünidei táborok legváltozatosabb formáit az ifjúsági szervezetek mint például a cserkészet, az úttörőmozgalom alakították ki. Közös vonásuk a játékosság, a romantikus tevékenységi formák kedvelése, a test edzése, a természeti körülmények közötti, a természet közeli életmód. A tábori élet tartalmát, formáját és rendjét, a szimbólumok rendszerét a mozgalom céljai és követelményei határozták meg.

Napjainkban is jelentős szerepet töltenek be a táborok a gyermekek, a fiatalok szabadidejének hasznos és kultúrált eltöltésében. Az utóbbi időben, különösen a rendszerváltást követően a gyermek táboroztatásában nagyfokú átalakulásnak lehetünk tanúi. Sok funkciót átvett a tábortól az un. erdei iskola, amely a tanítás kihelyezése eredeti, természetes környezetbe. Ma már nemcsak az erdőben, de falusi miliőben is szerveznek – komplex tanítási folyamattal – erdei iskolát, sőt újabban – a Pál utcai fiúk egykori csatái színhelyén – nagyvárosi „erdei iskola” is működik, a vidéki gyerekeket a metropolis világába beavatandó.

A nyolcvanas évek közepétől szaporodtak a különböző forrásokból finanszírozott nyári táborok. A tábori élet szervezésében az iskolák, az egyházak, az ifjúsági szervezetek mellett egyre több eltérő profilú társadalmi szervezet, intézmény veszi ki részét. Számtalan formája alakult ki az évek során, melyek célul tűzik ki többek között az életmód és életvitel javítását, a családi szocializáció korrigálását, az élmény- és új ismeretszerzést, más kultúrákkal való találkozást.

Néhány tábortípus a közelmúltból és a jelenből:

 

·          Napközis tábor az iskolák szervezésében működő, gyermekfelügyeletet és kultúrált szabadidős tevékenységet is magába foglaló sajátos táborozási forma. Szabadidős kínálatukban az utóbbi években már megjelennek a speciális programok, mint pl. nyelvtanulás, sport, kézművesség. Ezek a táborok fél vagy egész napon át működnek, de kialakult heti bentlakásos formájuk is.

·          Szaktáborok egyik formája egy-egy speciális terület, tevékenység fejlesztésére vállalkozik /pl. anyanyelv, idegen nyelv, sport, énekkar, hangszeres zene, önismeret, művészeti ágak, színjátszás, olvasótábor, tánc, környezetvédelem, szaktárgyi ismeretek gazdagítása, stb./ másrészt komplex tevékenységet fog át. E táborok komplexitása azt jelenti, hogy lehetőség nyílik az adott szakterület átfogó megismerésére, ez például egy népművészi táborban jelentheti a néptánc, a kézművesség, a népi játékok, népi szokások együttes elsajátítását a táborozás alatt. Ide tartoznak a komplex közművelődési, honismereti táborok, kincskereső klubok.

·          Tehetséggondozó táborok nem csupán egy-egy speciális tehetségterület gondozását célozzák meg, de vállalkoznak a rejtett tehetségek felfedezésére. Ezen utóbbi tábortípus az un gazdagító /enrichment/ tehetségfejlesztő stratégia szerves része.

·          A szünidei foglalkozások egyik sajátos formája a nyári üdültetés, amely kötetlenebb mint a táborozás, viszont szabályozottabb a családi üdülésnél.

 

Pedagógia-pszichológiai kutatások valamint a tapasztalat azt támasztják alá, a táborozás akkor tölti be rendeltetését, céljainak megvalósítását, ha elegendő idő áll rendelkezésére. A javasolt és ideálisnak tartott időtartam három hét.

A legendás - XX. század középi - palócföldi, bánki nyaralások, az un. Pipecland megteremtője, a jeles pszichológus Leveleki Eszter „Nyugodtan tegezz!” (összeállította: Farkas Endre, Bp. 1992.) című könyvben választ adott arra, hogyan lehet felejthetetlenné tenni a nyarat? Hogyan válhat az ember közösségben egyéniséggé? Hogyan lehet felszínre hozni a tehetséget? Mottóként az egykori táborlakó Fischer Iván visszaemlékezése:” Eszter néni valóban zseniális karmester lehetett, mert mi nagyszerűen játszottunk, éltük a magunk világát, megvalósítottuk az ötleteinket és nem éreztük azt, hogy felügyel ránk, képes volt olyan légkört létrehozni, amelyben a „zenészek” tehetsége, kreativitása kivirágzik.” (Farkas, 1992)