Intézménynek nevezzük tehát azt a
szervezetet (terek, személyek, ellátások rendszerét), melynek alapítása,
működtetése, fenntartása alapvetően állami (olykor önkormányzati) feladat, a
közigazgatásnak komoly felelőssége van a működtetésben, előírásaival szabályozza
a „bent tartózkodás” normáit, olykor kötelezi az igénybevevő klienst az
intézmény rendszeres látogatására, meghatározhatja az érvényesülő célokat,
tartalmakat is. Felelősségét az állami költségvetésben meghatározott normatív
támogatással is gyakorolja.
A gyermekorvosi rendelő az egyik olyan
helyszín, ahol a kisgyermek – nem kifejezetten őszinte érdeklődésből – először
találkozik a felnőtt társadalom közintézményeivel, a segítő szervezetekkel. Nem
mellékes, hogy kisgyermekként milyen érzések alakulnak ki benne az idegen
„fehér köpenyes” segítőkkel szemben. Az elmúlt évtizedekben ezen a területen
változás figyelhető meg. Az alternatív pedagógiai gyakorlatot folytató
közoktatási intézményekhez hasonlóan a gyermekorvosi rendelőkben is kezdenek a
gyermeki szükségletekre, sajátosságokra nagyobb figyelmet fordítani. Ez azt
jelenti, hogy a rendelő berendezésekor gyermeki méretekhez igazodó bútorokat
használnak, a falakra, az ablakokra gyermeki szorongást oldandó színes ábrákat,
ismert figurák rajzait helyezik el, és a várakozási idő hasznosabb eltöltésére
játékokat helyeznek el. Ez a szemlélet még csak kialakulóban van, pedig a
gyermekkori pozitív orvos-beteg kapcsolat nagy hatással lehet a később
életvezetésre, az egyén személyes egészségvédelmére.
A
gyermekorvosi rendelők egy másik úton is hatni szeretnének a felnövekvő
generációra, hiszen egyre tudatosabban és aktívabban vállalnak szerepet a
település egészségügyi prevenciójában. A gyermekorvosok és védőnők hosszú idő
óta vesznek részt iskolai felvilágosító kampányok szervezésében, de az utóbbi
időben egyre gyakrabban maguk a gyermekorvosi rendelők a helyszínei
egészségnevelésről szóló előadásoknak és vetélkedőknek. Ennek egy példája
olvasható egy dél- alföldi kisváros újságjában: „A
Vöröskereszt a környező települések iskoláinak részvételével vetélkedőt szervezett
csecsemőgondozásból és elsősegélynyújtásból. A versenyek célja, hogy
tanfolyamszerűen az iskolák tanulói olyan ismeretanyaghoz jussanak, amely az
egészségügyi kultúráltságuk színvonalát emeli. A négy település általános
iskolájának egy-egy csapata mérte össze tudását. A vetélkedő helyszíne a
Gyermekorvosi rendelő és a Mentőállomás volt. Nekünk öröm volt a jól
felkészített gyerekekkel találkozni és látni érdeklődésüket, amely nem csak a
versenyt szolgálja. Bízunk abban, hogy még sok-sok évig lesznek olyan
felkészítő tanárok és védőnők, akik lelkesedésükkel ösztönzik a gyerekek ilyen
irányú érdeklődését is. Minden segítőnknek és a résztvevőknek ezúton köszönjük
meg a közreműködésüket” -olvashattuk
a Mórahalmi Körkép-ben 2000-ben.