2.4. Intézmények (Trencsényi László)

 

Intézménynek nevezzük tehát azt a szervezetet (terek, személyek, ellátások rendszerét), melynek alapítása, működtetése, fenntartása alapvetően állami (olykor önkormányzati) feladat, a közigazgatásnak komoly felelőssége van a működtetésben, előírásaival szabályozza a „bent tartózkodás” normáit, olykor kötelezi az igénybevevő klienst az intézmény rendszeres látogatására, meghatározhatja az érvényesülő célokat, tartalmakat is. Felelősségét az állami költségvetésben meghatározott normatív támogatással is gyakorolja.

 

2.4.1. Gyermekorvosi rendelő (Lénárd Sándor)

 

A gyermekorvosi rendelő az egyik olyan helyszín, ahol a kisgyermek – nem kifejezetten őszinte érdeklődésből – először találkozik a felnőtt társadalom közintézményeivel, a segítő szervezetekkel. Nem mellékes, hogy kisgyermekként milyen érzések alakulnak ki benne az idegen „fehér köpenyes” segítőkkel szemben. Az elmúlt évtizedekben ezen a területen változás figyelhető meg. Az alternatív pedagógiai gyakorlatot folytató közoktatási intézményekhez hasonlóan a gyermekorvosi rendelőkben is kezdenek a gyermeki szükségletekre, sajátosságokra nagyobb figyelmet fordítani. Ez azt jelenti, hogy a rendelő berendezésekor gyermeki méretekhez igazodó bútorokat használnak, a falakra, az ablakokra gyermeki szorongást oldandó színes ábrákat, ismert figurák rajzait helyezik el, és a várakozási idő hasznosabb eltöltésére játékokat helyeznek el. Ez a szemlélet még csak kialakulóban van, pedig a gyermekkori pozitív orvos-beteg kapcsolat nagy hatással lehet a később életvezetésre, az egyén személyes egészségvédelmére.

A gyermekorvosi rendelők egy másik úton is hatni szeretnének a felnövekvő generációra, hiszen egyre tudatosabban és aktívabban vállalnak szerepet a település egészségügyi prevenciójában. A gyermekorvosok és védőnők hosszú idő óta vesznek részt iskolai felvilágosító kampányok szervezésében, de az utóbbi időben egyre gyakrabban maguk a gyermekorvosi rendelők a helyszínei egészségnevelésről szóló előadásoknak és vetélkedőknek. Ennek egy példája olvasható egy dél- alföldi kisváros újságjában: „A Vöröskereszt a környező települések iskoláinak részvételével vetélkedőt szervezett csecsemőgondozásból és elsősegélynyújtásból. A versenyek célja, hogy tanfolyamszerűen az iskolák tanulói olyan ismeretanyaghoz jussanak, amely az egészségügyi kultúráltságuk színvonalát emeli. A négy település általános iskolájának egy-egy csapata mérte össze tudását. A vetélkedő helyszíne a Gyermekorvosi rendelő és a Mentőállomás volt. Nekünk öröm volt a jól felkészített gyerekekkel találkozni és látni érdeklődésüket, amely nem csak a versenyt szolgálja. Bízunk abban, hogy még sok-sok évig lesznek olyan felkészítő tanárok és védőnők, akik lelkesedésükkel ösztönzik a gyerekek ilyen irányú érdeklődését is. Minden segítőnknek és a résztvevőknek ezúton köszönjük meg a közreműködésüket” -olvashattuk a Mórahalmi Körkép-ben 2000-ben.