2.4.10. Fiatalkorúak börtöne (Hegedűs Judit – Heimann Ilona)

 

A Büntetőtörvénykönyv 1995-ös módosításával a törvényalkotó - A Gyermek jogairól szóló Egyezményben foglaltakkal összhangban - kijelentette, hogy szabadságelvonás a fiatalkorúakkal szemben csak legvégső szankcióként szabható ki. Nagyon fontos tisztában lenni, hogy az ítélethozatalkor nem az elbíráláskori, hanem az elkövetéskori életkor számít. Ha fiatalkorúként – például 16 évesen – elkövetett bűncselekmény miatt 18. életévét betöltött személy áll a bíróság előtt, az ítélethozatal során fiatalkorúnak számít.

Ha a fiatalkorú kiemelkedő tárgyi súlyú bűncselekményt követ el (például élet elleni, nemi erkölcs elleni, vagyon elleni bűncselekmények), vagy a korábban alkalmazott intézkedések, büntetések, pártfogói felügyelet nem vezettek eredményre, akkor kerülhet sor a szabadságelvonással járó büntetés kiszabására. A fiatalkorúakra kiszabható szabadságvesztés legrövidebb időtartama egy hónap. Maximum időtartamot is meghatározott a Btk., mely szerint a bűncselekmény elkövetésekor a 16. életévet be nem töltött fiatal esetében 15 évet jelent.

A szabadságvesztés letöltésének színtere fiatalkorúak esetében a számukra fenntartott fiatalkorúak büntetés-végrehajtási intézete. A fiatalkorúak esetében a szabadságvesztés végrehajtásának két fokozata van: a fiatalkorúak börtöne és a fiatalkorúak fogháza, utóbbi enyhébb fokozatot jelenti.

A büntetés-végrehajtási intézetben fogva tartott fiatalkorúak szociális körülményei, családi hátterük rendezetlen, döntő hányaduk nem fejezte be alapfokú tanulmányait sem, szakképesítéssel töredékük rendelkezik. Ebből kiindulva a fiatalkorúak büntetés-végrehajtási intézetei törekednek a fogvatartottak oktatására és szakképzésére. A tanulmányok folytatását azzal is próbálják támogatni, hogy az iskolai oktatásban való részvétel foglalkoztatásnak számít, amiért a tanulók mindegyike ösztöndíjban részesül. A társadalmi beilleszkedést segítendő olyan szakképzéseket (például szobafestő-mázoló, kerékpárszerelő stb.) nyújtanak, amelyek több lehetőséget adnak a munkaerőpiacon történő elhelyezkedésre. Azok a fiatalkorúak dolgoznak általában az intézmény területén, akik nem vesznek részt oktatásban. Mivel a munkahiány az intézményekben is éreztette a hatását, így előfordul, hogy a fiatalok egy része semmilyen tevékenységben nem vesz részt.

Általánosan megfigyelhető probléma, hogy a fogvatartottak jelentős százaléka sajátos nevelési igényű, értelmileg akadályozott, vagy személyiségzavarban szenvedő fiatal, akik különleges bánásmódot és sokrétű - gyógypedagógiai, pszichológiai és orvosi - segítséget igényelnek. Ezek biztosítására minden intézmény több-kevesebb sikerrel törekszik.

A börtön mindennapjait, működésüket, az egyetemes normákat kívülről jövő szabályrendszeren keresztül piramis elvű irányítás jellemzi, olyan „totális” intézmény a büntetés végrehajtására szakosodott olyan intézmény, amely teljesen uralma alatt tartja a fogvatartottat, minden élettevékenységét irányítja és ellenőrzi.

Ruzsonyi Péter, a börtönviszonyok kérlelhetetlen reformere, a pedagógiai szempontok érvényesítője így foglalja össze külföldi tapasztalatai alapján álláspontját: „A büntető igazságszolgáltatás egészének viszonyulása a fiatalkorú bűnelkövetőkhöz alapvetően meghatározza az intézetben kialakított nevelés egész rendszerét. Az alapelvek a következők: a fiatalkorúakat felelősség terheli a tetteikért; a fiatalkorúaknak vannak olyan speciális szükségletei és problémái, amelyekkel külön foglalkozni kell; a társadalmat meg kell védeni a bűnözéstől; a fiatalkorúakat ugyanazok a jogok illetik meg, amelyek az állampolgárok számára biztosítottak. A korrekciós tevékenység célját a fenti elvek szem előtt tartásával fogamazták: ’életképes alternatívák felajánlásával szétzúzni a fiatalkorú bűnelkövetők destruktív jellegű magatartási megnyilvánulásait.’ A beavatkozás eredményessége érdekében a programokat úgy szervezik, hogy találkozzon valamennyi fiatalkorú egyéni szükségletével. Ezek megállapítása érdekében megvizsgálják a fogvatartottak viselkedésének, magatartásának hátterében felfedezhető sajátosságokat, rendszerbe foglalják az eredményeket és meghatározzák az egyes jellemzőkből adódó feladatokat.” (Ruzsonyi, 2003)