2.4.12. ÁMK – általános művelődési központ, többcélú intézmény (Trencsényi László)

 

Mint arról már szóltunk, nyugat-európai minták nyomán a XX: század utolsó harmadában hazánkban is létrejöttek – részben helyi igazgatási döntésekkel, részben új, célszerű (pontosabban: un. többcélú) terek, épületek létesítésével a Nevelési Centrum, Közösségi Iskola változatai. A „permanens művelődés” volt a korszellem hatásos jelszava ebben az időben, korai változata a „lifelong learning” mottónak. Olyan közintézmények képe jelent meg művelődésszervezők, építészek, társadalomszervezők, közösségfejlesztők szemében, melyekben helyreáll a kultúra hagyományos egysége. Óvoda, iskola, kollégium, könyvtár, művelődési ház – olykor sporttelep, krízisotthon, bölcsőde, más intézmények is társulnak az intézményi rendszerbe, integrációba. Hatékony épület- és eszközkihasználás, az emberek életútját, személyes szükségleteit végigkísérő, egymásra épülő szolgáltatások, a szolgáltatások központi szereplőjeként tételezett család jelentik az ÁMK-ideológia fő érveit. Hazánkban csaknem 300 településen (aprófaluban, középvárosban, nagyvárosban-lakótelepen) működik így a helyi kulturális alapellátás, tucatnyira tehető a különleges célokra speciálisan elgondolt épületrendszer. Számukra a törvény integrált „pedagógiai-művelődési program” készítését írja elő. Az ÁMK-sok szakmai egyesületbe, az ÁMK-k Országos Egyesületébe tömörülnek, szakmai érdekvédelmet civil módra biztosítanak maguknak.

Idézzük Vészi Jánost, az ÁMK-szakirodalom klasszikusát a 70-es évekből: „Az alfa a lakosságé egész éven át, reggeltől estig. HA kollégiumot és szállót is magába foglal, éjszaka is. Mindenkié. Valamennyi társadalmi rétegé és nemzedéké. Az óvodásé, a tanulóé csakúgy, mint a fiatalé, a felnőtté, öregé. A tudás különféle célokból más-más mélységekben és intenzitással szerezhető meg itt. Kötelező éppúgy lehet, mint önkéntes. Irányulhat az általános oktatás anyagára és szakterületekre. Lehet képző vagy továbbképző jellegű, de lehet szórakoztató is. Szolgálhatja a felfrissülést, a pihenést… Parkról, sport- és játszóterekről, pályákról, uszodáról, fórumokról és ebben a római értelemben vett csarnokokról, társasági és intim társalgókról, zsibongókról, változtatható célokra alkalmas oktató és klubhelyiségekről, auditóriumról, büféről és étteremről, ruhatárakról és fürdőhelyiségekről, műhelyekről, gyakorlóhelyekről, testedző terekről, öltözőkről, többfunkciós nagyterekről, hangversenyről, színpad- és filmtechnikáról, szálláshelyekről van itt szó… A műveltség Vidám-parkja volna-ez? Lehet.”  (Vészi 1980)