A művelési ház, művelődési
központ nem régi intézmény a kultúraközvetítés történetében. Hiszen a történeti
időben a nagy közösségi épületekben a kultusszal a kultúra mindennapi
„fogyasztása” is együttjárt, a templomtér vásártér is
volt, a piac terén megjelentek az elhivatott vagy ügyes csepűrágók, próféták,
árusok és térítők. A falusi társadalomban a nagygazda háza egy-egy tollfosztó,
tengerihántás, fonó idejére a művelődés terévé változott. A modernitás
teremtette ezt az intézményt is. Egyik oldalról a műveltséghez hozzájutni
kívánó gazdák, mesteremberek, iparosok (mily szépen írta a XX. század elején
Juhász Gyula a Munkásotthon homlokára
Szegeden). Aztán az államok próbálták kiszolgálni ezt a szükségletet, egyúttal
a maguk ideológiája felé hajlítani a közösségeket. Így született meg a
szocialista rendszerekben a mindmáig egyedülálló szinte teljes
intézményhálózat: a kultúrházaké. A népművelés eszméje a demokratikus
pillanatokban szabad művelődéssé, majd közművelődéssé szelidült.
Mire a köz teljesen szabadon gyakorolhatta művelődési tevék
Ahogyan
Vitányi Iván, a jeles művelődéskutató írta Vitairat a
mai magyar művelődésről című kötetében: „a művelődési otthonok, klubok, amatőr
mozgalmak, a két intézményrendszer - élő és intézményes kultúra - metszőpontján
helyezkednek el mint a mozgalmi jellegű kulturális
tevékenység intézményesülései s még szélesebbe, mint a közösségi élet
központjai.” (Vitányi,
1983)