2.4.15. Könyvtár (Trencsényi László)

 

Van egy híres tudományos-fantasztikus film. A címe: Fahrenheit 451. Ez a papír gyulladási hője. A negatív utópiában az egyéniségeket üldöző hatalom betiltotta a könyveket (volt ilyen – ne feledjük – a valódi történelemben is). A tűzoltók fordított feladatot kapnak: ha valahol könyvet látnak, felgyújtják. S valahol egy szigeten azok az emberek élnek, akik nem tudnak élni a könyvek üzenete nélkül: ki-ki megtanul egy híres regényt, s az öreg adja át fiának a szöveg tudását. A rabszolgatartó társadalmakban is voltak ilyen „élő könyvtárak”. „Jöjjön elő Iliász!” – szólt a művelt gazda s az e néven illetett szolga felmondta az eposzt.

Aztán sorra emelkedtek a híres könyvtárak, agyagtáblák, papirusztekercsek, fóliánsok, kódexek tároló helyei. Gutenberg találmánya révén juthatott el a műveltség a szélesebb tömegekhez. A XIX. század története pedig az olvasókörök idejéről szól a parasztgazdák körében, a munkások világában is. Nem véletlen, hogy az európai hírű és léptékű fővárosi közkönyvtári hálózat alapítója, Szabó Ervin a szociáldemokrata mozgalomnak volt jeles személyisége.

A gyerekkönyvtárakban a műveltséghez vezető utakat kedves emberi szó, olykor fizikai értelemben is számontartott „melegedő” kíséri. Megannyi interaktív forma, valamikor az író-olvasó találkozóknak is fontos helyszíne. A könyvtári gyűjtemények segítik a sok forrású tanulást, hozzáférhetőek a drága albumok, a folyóiratok sokasága. A szabad művelődés fontos színtere ez.

Manapság többet beszélnek a „forrásközpontokról”. Hiszen ma már nem csak hagyományos könyvek, kötetek vannak a polcon, hanglemezek, magnetofonszalagok után itt az interaktív média, az internet is. Mindez együtt reprezentálja a gyerekeknek a tudás forrásait.

Idézzük fel Kamarás István gondolatait: A nevelés értelmező szótárunk szerint a szellemi és erkölcsi fejlődés tudatos irányítása, a számomra legelfogadhatóbb tudományos meghatározása szerint pe­dig a társadalmi beilleszkedés. a társadalmi lényeg. a társadalmi értékek elsajá­tításának (vagyis a szocializációnak) célszerű folyamata. Az ilyen értelemben vett nevelés csak megfelelő kódrendszerben történő tudásátadás mellett valósulhat meg. Csak nagy nehézségek között történhet meg a társadalomba való beillesz­kedés, ha az új tudás nem a létező monopóliumok gyengítőjévé, hanem magán­tulajdonná válik. Iskolarendszerünk ma még nem alapozza következetesen isme­retátadó tevékenységét arra az elvre, hogy a tudás és a nem tudás. a zártság és a nyitottság dialektikus egysége, ahol nincsen merev válaszfal a hivatalos isko­lai és a mindennapi tudás között. Ebben a tekintetben a tantervi és egyéb megkötöttségektől mentes könyvtárak tájékoztató-nevelő munkája jobban megköze­lítheti ezt az eszményt. Az iskolában még nagyon sok esetben nem ismerik el a könyvön, elsősorban a tankönyvön kívüli tudást. A könyvtár mint az emberiség kérdéseire adott válaszkísérletek gazdag gyűjteménye, éppen a könyvbálványok. a tankönyvvé merevedett tudás versenyképes vetélytársa lehet, de csak akkor, ha tudatosan vállalja az értékelő. kritikai és nevelő tevékenységet, mert csak így jöhet mozgásba roppant nagy helyzeti energiája.

Ha ilyen koordinátarendszerben szemléljük a nevelést, egyszerűen lehetetlen szembeállítani a tájékoztatással azon egyszerű oknál fogva, mivel az is ugyan­ebben a rendszerben foglal helyet. Igaza van {annak, aki azt mondja}: a tájékoztatás nem fedi el a nevelőmunkát. A fordítottjától sem kell tartani, mert ez a két fogalom egy dimenzióban foglal helyet. Úgy érzem, igazán szükségtelen tovább érvelni, ami­kor a meggyőző példák sorát lehetne idézni. Először is nézzük meg, kiket tájékoz­tatunk a közművelődési könyvtárakban elsősorban! A tanulókat. Nem azért ne­veljük őket "egy kicsit" tájékoztatás közben, mert ez munkatervi feladatunk, hanem mert ez a dolog természetéből adódik. Mindennél meggyőzőbb {egy kolléga} példája: a tájékoztatás tulajdonképpen kollektív munka. Nem azért mert az olvasó és könyvtáros dialógusáról van szó, hanem azért is, mert fontos mozzanata az együtt keresés. (Kamarás, 2005)