2.4.16. Színház (Trencsényi László)

 

„Már a régi görögök is” – szól a mondás. S bizony így van, az athéni demokrácia ismerte fel, s állami szinten alkalmazta a színházlátogatást, mint az emberformálás, az „ember megtisztításának”, katarzisának eszközét. (Vannak feltételezések arról is, hogy a szatírjátékok tánckaraiba meghívott iskolások sem egyszerűen statiszták voltak, hanem polgárrá nevelésük része volt ez a szereplés.) Persze a természeti népek ünnepi rítusai, rituális ünnepei a maguk összhatásában szintén a színházi élmény előképei voltak. Aztán a középkori vásárok, passiójátékok „társadalompedagógiai” célja is nyilvánvaló volt. Újra csak nem elhanyagolható dolog: nagyon korai és tartós hagyomány, hogy a diákok léptek színpadra közösségük, helyi társadalmuk, pártfogójuk csodálatára. (Comenius is említi a „schola ludust”, a jezsuiták és a pálosok egészen tökélyre vitték az „iskoladráma” műfaját.)

A polgári társadalom egyre elegánsabb épületekkel vette körül a színjátékokat, az ekhós szekéren járó vándorszínészek hazánkban is kőszínházakba költöztek Kialakult a színházi kultúra viselkedési normáival, műfajaival. Egyre inkább indokolttá vált a korosztályok szétválasztása. A világ első gyermekszínháza a húszas évek forrongó Szovjet-Oroszországában jött létre. Hazánkban sokszor változott a felfogás: önálló gyerekszínház avagy színházak gyerekelőadásai szolgálják-e alkalmasabban az új nemzedékek nevelését. Gyakori vita tárgya: jók-e az un. ifjúsági előadások, ahol csak szervezett tanulócsoportok töltik meg a nézőteret – olykor sok kamaszos idétlenséggel, vagy maradjon ez a családok feladata. Tény: a hetvenes években volt a magyar művelődéstörténetben néhány olyan esztendő, amikor minden fővárosi gyerek legalább egyszer eljutott színházba.

A legifjabbak bábszínházba járnak, kihasználva a bábjáték különleges hatásmechanizmusát, az örökifjak pedig cirkuszba, ahol a test és a szellem különös képességű művészei mutatják be hajmeresztő, kacagtató mutatványaikat, szinte a gravitáció, a vadállatoktól való félelem legyőzésének mintáit mutatva, a bohócok pedig ironikus tréfáikkal segítenek abban, hogy álmainkból visszatérjünk a földre..

A modern világ a gyermekek színházának új formáját hozta előtérbe: a gyerekszínjátékot. A szerepeiket próbáló gyermekek, kamaszok igen szívesen vesznek részt e játékokban. A gyermekszínjáték dramaturgiája más, mint a felnőttek színházáé – nem csoda, hogy ebből kinőtt a reformpedagógiák fontos ága: a drámapedagógia, forrásvidéke szerint angolosan mondva: a child drama vagy aktív dráma.

Hogy is írta az első „színházesztéta”, Arisztotelész Poétikájában? A tragédia nem pusztán egy teljes cselekménynek az hanem félelmes és szánalmat keltő eseményeké, s ezeket az érzelmeket inkább váltja ki, ha az események a várakozás ellenére, de egymásból következőleg történnek. (Arisztotelész, 2000) Ennek bizony nem csupán színházi, hanem akár óravezetési, tanítás-dramaturgiai értelme is van.