2.4.18. Koncertterem (Trencsényi László)

 

Mesélő muzsika! Legendás sorozat a Zeneakadémián, ahol legendás műsorközlők interpretálták a műveket! A hazai zeneéletben, ahol a mértékadó nagy Mester arról nyilatkozott, hogy fontosabb az, „ki lesz a falusi iskola énektanára, mint hogy ki az Operaház igazgatója”, különösen fontos ügy a zenei nevelés, s fontos, hogy a zeneéletnek aktív részese legyen a fiatal nemzedék, vagy ahogy az emlegetett Mester, Kodály jövendölte, az „Éneklő ifjúság”.

Bebizonyosodik, hogy a zenét aktívan használó közösségekben gazdag nemzedék jut el a zene fontos üzeneteiig, ezért fontos az amatőr zeneélet. Világhírű kórusaink, ha iskolában működnek is, messze túllépik az iskola szűk kereteit.

De ilyen fontos a hangversenyélet is. Nagy zeneszerzők alkottak gyerekeknek, fiataloknak Leopold Mozarttól Ránki Györgyig. Operát, versenyművet, szimfóniát. Kakaó-koncertet ad a hírneves Fesztiválzenekar is.

Idézetünkben Kokas Klárára, az eredeti művészetpedagógusra hivatkozunk: A koncepció a gyermekben az emberi személyiség egészé­nek formálásához választott elveket adja meg. Magában fog­lalja a mindennapos éneklést (fiziológiai és szellemi hatásá­nak együttesével), a népdal, a folklór, a hagyomány, a jó zene, az értékes irodalom, költészet szeretetét, azaz a művé­szetek ízlés- és életvitel-formáló szerepét, de még széleseb­ben saját példájával is alátámasztva a rendszeres munka­képesség-gondozást megfelelő mozgásformákkal, az anya­nyelv körültekintő és gondos ápolását, az ízlés formálásával az önálló ítéletalkotást és folyamatos tanulással önmagunk tökéletesítésének állandó igényét és belső fegyelmét. Kodály a zenei neveléshez koncepciót adott és művek soro­zatát a megvalósításhoz. Inspirációt adott, valamint figyel­met, kritikát és segítséget kortársaknak, követőknek. Nem módszert írt le, hanem elgondolásokat és műveket. A mód­szert a tanítványok és követők dolgozták és dolgozzák ki, és talán éppen ez adja a sok színes szálból font szőttes varázsát. (Kokas, 1972)