2.4.6. Gyermekjóléti szolgálat (Rapos Nóra)

 

A gyermekjóléti szolgálatok működésének és szerepének megértéséhez két nagyon fontos gondolatmenetet kell végigjárnunk, melynek kapcsolódási pontjai értelmezhetik e nagyon fiatal intézmény megalakításának okait. Egyrészt beszélnünk kell a gyermekvédelem általános alakulásról, másról ehhez kapcsolódva az intézményrendszer átalakulásról. Ezek mögött azonban minden esetben a társadalmi igényeket és a jellegzetes gyermekszemléletet keressük.

A gyermekvédelem tartalmi bővülése, egyáltalán modern szakmai felfogása leginkább ennek állami felelősség alá vonása óta követhető, ami hazánkban 1901-ben jelent meg a Széll Kálmán-féle törvényben. Az árvák és elhagyottak támogatása mellett ekkor kerül a figyelem középpontjába az elhanyagolás, de leginkább a gyermekhalálozás elleni küzdelem, s emellett már e korai időkben is szerepet kap - mai szóval élve – a deviáns viselkedés megelőzése, amely alapja az erkölcsi elhagyottság: "akit nevelésének elhanyagolása vagy környezetének káros behatása erkölcsi romlás veszélyének teszi ki, vagy aki az előbb megjelölt okból vagy hajlamai következtében züllésnek indult”.

A második világháborút követően az erkölcsi elhagyatottság helyébe lép a mai fülnek ismerősebb fogalom: a veszélyeztetettség. A fogalomváltás tartalmi és eszközbeli bővülést is takar. Különösen ez utóbbi érdekes, hisz itt bukkanunk először nyomára az állami gondozásba vételen túl az egyéb óvó–védő intézkedéseknek. Mindezek mellett a törvénybe foglalt szabályozás, a gyermekvédelmi rendszer még sokáig hivatalközpontú: a gyámhatóság intézkedik a felmerülő problémák esetén. A család–gyermek–állam különállása olvasható ki a veszélyezettségről szóló 1974-es megfogalmazásból is: "a szülő a kiskorú gondozása, oktatása, nevelése, tartása, testi, értelmi és erkölcsi fejlődésének elősegítése, valamint személyi és vagyoni érdekeinek védelme iránti kötelezettségeinek teljesítése valamilyen körülménynél fogva olyan mértékben eredménytelennek bizonyul, hogy a kiskorú helyes irányú fejlődését környezetében bármilyen ok károsan befolyásolja, vagy azt gátolja".

Igazi változás a rendszerváltoztatáshoz kötődően figyelhető meg. Egyrészt az önkormányzati rendszer kialakulás magával hozta a gyermekvédelmi ellátás megszületését és annak helyi szintre kerülést, az állami gyámhatósági funkciótól való elválását. Ezzel együtt – bár ez jóval hosszabb időt vett igénybe – a hatósági feladat elvégzése helyet ezek az új intézmények egyre inkább szolgáltatást és ellátást igyekeztek nyújtani. Mivel a gyermekjóléti szolgálatok 1997 után, a Gyermekvédelmi Törvény bevezetését követően jöttek létre, addig e feladatkörök az akkor hagyományosan működő családsegítő szolgálatokon belül kerültek ellátásra. Mivel az új szakterület nem rendelkezett kidolgozott elméleti és módszertani ismeretekkel, a gyermekjóléti szolgálatok dolgozói eredeti képzettségük (főként pedagógus, védőnő) és addigi (főként családsegítős) tapasztalataik alapján alkalmazták azokat az ismereteket, amelyeket a szociális munka alapjaiból elsajátítottak.

Felvetődik a kérdés, miért van szükség gyermekjóléti szolgálatokra, ha működik/működött a családsegítés rendszere. A kérdés nem csupán hazai, hisz az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése már 1993-ban döntést hozott egy, a gyermekeket szolgáló stratégia kialakítására, s ez alapján fogadta el határozatát a gyermekek érdekét szolgáló európai stratégiáról. Ebben a dokumentumban, de más, a témával foglalkozó meghatározó szakmai fórumokon is megerősödött az az álláspont, hogy a gyermekkor önálló társadalmi kategória, s így nem elégséges csupán más csoporthoz való kontextusban értelmezni, még akkor sem, ha a családdal való szerves függősége megkérdőjelezhetetlen. Emellett átalakul a társadalom kötelességéről formált kép is, eszerint a társadalom feladata az, hogy megossza a gyermeknevelés felelősségét a szülőkkel és a rokonsági hálózattal, és hogy pénzt, szakmai támogatást és szociális infrastruktúrát bocsásson rendelkezésre, s ebben a civil szférának is szerepet szán. Ez a paradigmaváltás eredményezte azt az elvi alapvetést, ami a ma működő gyermekjóléti szolgálatok alapjait adhatja. Ilyen alapelv például a gyermek önálló jogi státusza, a szülői felelősség és kötelesség megerősítése mellett a támogatás nyújtása, a legkisebb kényszer elve, a közreműködésként és nem hatósági feladatként értelmezett ellátás.

Ennek értelmében a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait négy csoportra osztjuk:

 

a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése,

a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése,

a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése,

a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése.

 

Ahogy a téma szakembere, Szőllősi Gábor találóan összegzi: a lezajlott változás a következő csomópontokban ragadható meg: „a) az állam, a szülők és a gyermek közötti hármas viszony elemeinek újrarendezése b) a gyermekvédelemhez sorolt helyzetek körének kiterjesztése, illetve c) a gyermekvédelem hagyományos megoldásainak új, szolgáltatás formájában megjelenő megoldásokkal való részbeni felváltása……A család egészére irányuló politikák nem biztosítják ab ovo minden családtag problémájának megfelelő kezelését, ezért - ezekkel összhangban - szükség van a gyermekekre irányuló gyermekkorpolitikára, illetve a gyermekek speciális csoportjára irányuló gyermekvédelmi politikára is. A gyermekjóléti szolgáltatás a gyermekekre irányuló speciális politikák egyik fontos eszköze.” (Szőlősi, 2002)