2.5.1. Gyermekmegőrző (Rapos Nóra)

 

Minden gyerek tudja, még a legkisebb is, hogy rossznak lenni sokkal mulatságosabb, mint jónak lenni” emlékezünk a jeles gyermekíró, Janikovszky Éva 1965-ben először megjelent híres „mesekönyvének” kezdőmondatára. („Ha én felnőtt volnék). S a szülők talán épp ezért, s természetesen alapvető gondozási és nevelő funkcióik tudatában, biztosítani igyekeznek gyermekeik ellátását. A tradicionális családi keretek közt ez ritkán felmerülő kérdés volt. A nők munkaerő–piaci aktivitásának növekedése azonban már a XX. század közepére megteremtette azokat az államilag fenntartott intézményeket, az óvodákat, bölcsődéket, napközi otthonokat, amelyek a munkaidő teljes hosszára szakmailag átgondolt, fejlesztő közeget biztosítottak és biztosítanak a kisgyermekek számára. A gyermekmegőrzés döntően nem ennek az igénynek a kielégítésre szolgál, bár a gyermekfelügyelők, baby-sitterek, au-pairek természetesen ilyen feladatokat is vállalnak. Mégis inkább az esetleges, ritkább alkalmak ellátása az, amit a gyermekmegőrzés jelent.

Érdemes talán két külön irányból is megvizsgálni a gyermekek felügyeletét ellátó „intézményeket” az érintettek, a gyermekek szemszögéből. Hazai viszonyok közt a kilencvenes évek hozták meg az amerikai filmekből már jóval korábban megismert baby-sitterek számának növekedését. Amikor egy kisgyermekhez gyermekfelügyeletet hívnak szülei, akkor amellett, hogy egy még számára új felnőttet kell megismerni, általában a biztonságot adó saját környezetében maradhat. S bár bizonyára nagy feladat egy új felnőtt elfogadása és befogadás a gyermek számára, de ezt nagyban segíti az, hogy ennek az új felnőttnek csak egyetlen gyerekre, vagy testvérpárra kell figyelni.

A gyermekmegőrzők épp ezeken a pontokon különböznek alapvetően a fent írtaktól. Ez egy új helyszín, igaz, új játékok és lehetőség terepe is egyben. Mindemellett a kortárs kapcsolatok alakulásának modern kori terepe is. A bevásárlóközpontok és üzletközpontok is kínálnak ilyen szolgáltatásokat a gyermekkel érkező családoknak. Ilyen estben a gyermekek a vásárlás idejét külön töltik szüleiktől és a spontán összejövő gyerekek általában a felkínált játékok és eszközök mentén lazán szerveződnek egymáshoz, vagy magányosan ismerkednek az új környezettel. A gyermekmegőrzők közt találunk olyanokat is, ahol nem a szülők valamely elfoglaltságának idejére kívánják a gyermekek felügyeletét megoldani, hanem kimondottan azzal a céllal szerveződnek, hogy a kicsiknek ingerekben gazdag környezetet biztosítva közös játékteret kínáljanak. A magukat gyakran játszóháznak nevező intézmények több alkalmat teremtenek a szülök bekacsolódására, vagyis a család közös játékának is színterévé válnak. A játékok mellett szervezett programokat is kínálnak, vagy tudatosan animálják az összesereglett gyerekeket. Mindeközben alkalmat adnak arra, hogy a közel azonos korú gyermekek szülei is találkozhassanak, tapasztalatok és gondolatokat cserélhessenek, tanácsot kérhessenek egymástól.