2.5.3. Tanfolyamok (nyelviskola, gépjárművezetői iskola, tánciskola) (Heimann Ilona)

 

A tanfolyami keretekben történő oktatás egy sajátos képzési forma, mely az iskolai rendszeren kívül kínál tanulási lehetőséget. A tanfolyamok tematikájára, szervezésére és lebonyolítására a művelődéspolitika, a munkaerő-piaci változók és gazdasági tendenciák egyaránt hatnak. Rövidebb vagy hosszabb távú, sajátos tematikával és képzési céllal bíró tanfolyamokat intézmények, közhasznú társaságok, magánvállalkozók egyaránt szervezhetnek.

A hetvenes évek elejétől nyilvánvalóvá vált, hogy az iskolák – főleg a középiskolák- nem képesek azokat az igényeket kielégíteni, amelyeket bizonyos tanulók/szülők/ támasztanak az oktatással szemben. Az igények egyrészt az iskolai tananyagra vonatkoztak, annak elmélyítésére és bővítésére, másrészt olyan ismeretek megszerzésére irányultak, amit az iskola nem tudott szolgáltatni. A tényfeltáró tudományos vizsgálatok kimutatták hogy a gimnáziumokban a magánszektor, a ”második iskola” uralta /és ezt részben teszi mai is/ a nyelvoktatást, a szakmai tanfolyamokat, a korrepetálást, a felvételi előkészítőket, míg a külső intézmények a művészeti-, sport tevékenységeket. Egymástól is jelentősen eltérő tartalmú és jellegű oktatási formákat mutató tanfolyamok jellegzetességei a tanfolyamok céljaiban, tartalmában, szervezési módjaiban, módszereiben és szolgáltatás típusaiban egyaránt megjelennek.

Célok:

 

·          ismeretek kiegészítése, továbbfejlesztése,

·          feladatok ellátására előkészítés, felkészítés,

·          új szakismeret nyújtása,

·          szakismeret megújítása, bővítése,

·          átképzés más szakmára.

 

Tartalom:

 

·          A tanfolyamok szerveződhetnek államilag elismert szakképesítések megszerzésére, ill. bármilyen ismeret átadására, valamint készségek kialakítására, ezért tartami szempontból változatos képet mutatnak / tánctanfolyamtól a nyelvtanfolyamokon keresztül szakképzett dajkaképzésig stb./.

·          A tanfolyamok tartalmát a tanfolyamot indító szervezetek, intézmények, cégek indítási szándékai ill. a felhasználók igényei, a megrendelők elvárásai alakítják és formálják. Ez kihatással van a tanfolyamok oktatási időtartamára, intenzitására. /15 órás tanfolyami oktatástól akár a több hónapon/éven/ át tartó tanításig./

 

Szervezési módok:

 

·          intenzív tanfolyami oktatás /folyamatos és rendszeres tanulás a hét több napján/

·          tömbösített óraszervezés / heti, vagy havi egy-egy alkalommal/,

·          távoktatás.

 

Módszerek:

 

·          előadás,

·          tréning,

·          kooperációs technikák,

·          szakmai gyakorlat, terepgyakorlat, stb.

 

Az ismeretszerzés mellett a tanfolyami foglalkozások szocializációs hatása, motiváló és pályaorientáló szerepe sem elhanyagolható. Az életen át tartó tanulás stratégiájában a tanfolyami tanulás jóformán életformává válik.

Bernd Weidenmann, a lipcsei egyetem professzora, a jóhírű német népfőiskolai mozgalom jeles alakja „Sikeres tanfolyamok és szemináriumok” című, hazánkban is közismert módszertani munkáját így kezdi: „ A tanfolyamok és szemináriumok résztvevői ma igényesebbek, mint valaha: különösen hatékonyan akarnak tanulni; a mindennapokban közvetlenül hasznosítható dolgokat akarják megtanulni; a tanulás során élményekre vágynak; mint személyiség, mint egyén is fejlődni akarnak.” (Weidermann, 1995)