2.5.4. Uszoda, tornacsarnok, edzőterem, fitness klub, body-terem (Lénárd Sándor)

 

A rendszeres sporttevékenység (mozgásgazdag életmód) folytatása bizonyítottan hozzájárul az egészségesebb életvezetés kialakulásához, lehetőséget ad a rekreációra, segít a szabadidő hasznos eltöltésében, így a harmonikus személyiségfejlődés tekintetében is fontos szereppel bírhat. A testi és szellemi fogyatékosok számára segíti az egyénben rejlő adottságok feltárását, a rehabilitációt, a beilleszkedést és a szolidaritás érvényesülését. Kutatások azt is kimutatták, hogy a mozgás-gazdag életmódot folytatók, a testgyakorlás következtében, szellemileg fel tudnak frissülni, fogékonnyá válnak új ismeretek befogadására. Emellett sok esetben teherbírásuk is megnövekszik. A tanulók általános fizikai teherbíró képessége gyenge közepes, ugyanez vonatkozik az izomerő erő-állóképességre is. A testnevelésórán kívül nem sportol a fiúk 63, a lányok 70 %-a, és a nem sportoló fiatalok több mint fele kevesebb, mint két órát mozog hetente.

A fogyasztói társadalmakban szembesültek először azzal a ténnyel, hogy a felnőtt lakosság jelentős súlyfelesleggel él, és gyermekeik követik ezt az életmódot. Számos állam vezetői zöld utat engedtek életmód reformok elindulásának, és a szabadidő hasznosabb és egészségesebb eltöltésére serkentő kampányok sora indult el. A média által erőteljesen közvetített kép nagy hatással bír. Valaha a kifejezetten kerek vagy dús idomú hölgyek számítottak ideális nőnek, aztán jött Twiggy, a gyufaszál-vékony modell, és új divatot teremtett. A divat és a szépségipar számára jó üzletet jelent, hogy - főként a gyengébbik nem képviselői - az ideális test kifaragott mását kergetik. Mára vesztett jelentőségéből az ideális testsúly, a lényeg a jó kondíció. A cél az a test, amelyben az ember igazán jól érzi magát!

A magyar lakosság mozgásszegény életmódot folytató többsége mellett a fiatalok közül egyre többen heti rendszerességgel járnak valamilyen sportklubba, edzőterembe vagy uszodába mozogni. Motivációjuk hátterében az egészséges életmód mellett a kortárscsoporti elvárások, a média által közvetített ideálkép, és egyfajta közösséghez tartozás élménye húzódhat meg. Az edzőtermek, öltözők világa sajátos hangulattal bír, hiszen egészen különböző életkorú, végzettségű, társadalmi hátterű egyének kerülnek kapcsolatba egymással. A sportolás, mozgás és a felkészülődés alatt zajló beszélgetések témája a résztvevők heterogenitása miatt szerteágazó, de általában egy modern életérzést közvetítő kultúra köré szerveződik. Így a kívánatos testfelépítés és kondíció mellett az aktuálisan elismert divat elemei jelenhetnek meg (öltözet, illatszerek, étrend), mely egy sajátos kapcsolati rendszert alakít ki. A közösség érzését az adja, hogy egy térben hasonló tevékenységeket végzünk, de az edzettség elérése ellenére a cél egyéni marad. Ezért ez egy olyan modern csoportnak tekinthető, ahol a tagok megélhetik a valahova tartozás élményét, de nem kötődnek olyan szorosan egymáshoz, hogy a csoportba való belépés vagy kilépés annak átalakulásához, vagy megszűnéséhez vezetne.

 Az eszközök, szokások, divatok, emberideálok változnak. Mégis máig érvényesen fejezi ki - minden szatirikus-irónikus túlzásával - az egészséges test, a sportos életmód eszményét a francia reneszánsz író, Rabelais mohó, mindent bekebelező óráiáskirályfia, Gargantua:...Azután kimenének palotájából, egy ifju Touraine-i nemes úrral, nevezet szerént Gymnastes lovászmesterrel, aki is a lovagi művészetre tanította.

Ruhát váltván tehát felült egy harci paripára, tömzsire, vagy arabsra, ber­berre vagy könnyűre, százszor is nyakába vetette a kantárt, levegőbe ugratta, vagy árkot, palánkot ugratott át vélle, körbe forgatta jobbra is, balra is. Aztán nem lán­dzsát tört, mert a legnagyobb bohóság a világon azt mondani: tíz lándzsát törtem, - hiszen azt egy ács is meg tudja tenni, - hanem dicsérendő érdem az, ha valaki egyetlen lándzsával ellenségeinek tíz lándzsáját törte pozdorjává. Hegyes, ke­mény, merev lándzsájával bedöntött egy kaput, átdöfött egy vértet, kifordított gyökeréből egy fát, feltűzött egy gyűrűt, felvillázott egy teljes fegyverzetet, pán­célt, vaskesztyűt. Cselekvé pedig mindezeket tetőtől talpig vasban.

Maga mutogatásában a ló hátán, a lónak csettintve ugratásában senki külömb nem vala nála. A ferrarai ló-ugrató majom vala hozzá képest. Különös­képpen értett ahhoz, hogy gyorsan általszökjék egyik lóról a másikra, földet nem érintve lábával (az ilyeneket nevezik levegőben váltott lovaknak); és mindkét ol­dalról, kezében lándzsát fogva, kengyel nélkül szökkent a lóra; és kantár nélkül kénye-kedve szerént járatá a lovat. Mert ilyen dolgok tartatnak a katonai tudo­mányra.

Más napokon meg csatabárddal gyakorlá magát, amit is olly ügyesen rá­zott, olly keményen markolt, olly hajlékonyan forgatott, hogy a harcban minden környülállások között a fegyvereknek mestere Iehetett volna.

Aztán felragadta a kopját, csapdosott a kétkezi pallossal, forgatta a szablyát, a fringiát, spanyol kardot, dákost; tört vértezve vagy vértezetIen, pajzzsal vagy karjára tekert köpenyeggel, avvagy kerek pajzsocskával.

Űzte a szarvast, őzet, medvét, dámvadat, vaddisznót, nyulat, fogolyt, fá­cánt, túzokot.

Nagy labdát ütött a magasba öklével, rúgott el lábával. Birkózott, futott, ugrott - de nem három lépésre ugrott egyet, hanem féllábon, nem is német módra ugrált (mert Gymnastes ugy mondá, hogy ilyen ugrások mit sem érnek a háború­ban), hanem egy ugrással átrepült árkon, sövényen; hat lépést felszaladt egy falon és így mászott fel lándzsa-magasságban lévő ablakig.

Úszott mély vízbe, hasmánt, hanyatt, oldalvást, egész testtel, csak lábbal, félkézzel a levegőben, abban könyvet fogva, átúszta a Szajna folyót úgy, hogy meg sem áztatta; köpenyét fogával húzta, miként Julius Caesar. Félkézzel bélendíté magát egy hajóba, onnét esmég fejest vízbeugrik, kiméri a víznek mélyét, kerüli a sziklákat, leszáll a mélységekbe és örvényekbe. Aztán fordítja, kormányozza, ve­zeti a hajót, gyorsan, lassan víz mentin, ár ellen; zsilip előtt visszafogja, fél kezé­vel irányítja, a másik nagy evezővel hadakozik; vitorlát feszít, kötélen árbocra má­szik, fut a vitorlarudakon, megigazítja az iránytűt, a vitorlákat szél ellen állítja, keményen fogja a kormányt. (Rabelais, 1954)