A rendszeres sporttevék
A fogyasztói
társadalmakban szembesültek először azzal a ténnyel, hogy a felnőtt lakosság
jelentős súlyfelesleggel él, és gyermekeik követik ezt az életmódot. Számos
állam vezetői zöld utat engedtek életmód reformok elindulásának, és a szabadidő
hasznosabb és egészségesebb eltöltésére serkentő kampányok sora indult el. A
média által erőteljesen közvetített kép nagy hatással bír. Valaha a
kifejezetten kerek vagy dús idomú hölgyek számítottak ideális nőnek, aztán jött
Twiggy, a gyufaszál-vékony modell, és új divatot
teremtett. A divat és a szépségipar számára jó üzletet jelent, hogy - főként a
gyengébbik nem képviselői - az ideális test kifaragott mását kergetik. Mára
vesztett jelentőségéből az ideális testsúly, a lényeg a jó kondíció. A cél az a
test, amelyben az ember igazán jól érzi magát!
A magyar lakosság
mozgásszegény életmódot folytató többsége mellett a fiatalok közül egyre többen
heti rendszerességgel járnak valamilyen sportklubba, edzőterembe vagy uszodába
mozogni. Motivációjuk hátterében az egészséges életmód mellett a
kortárscsoporti elvárások, a média által közvetített ideálkép, és egyfajta
közösséghez tartozás élménye húzódhat meg. Az edzőtermek, öltözők világa
sajátos hangulattal bír, hiszen egészen különböző életkorú,
végzettségű, társadalmi hátterű egyének kerülnek kapcsolatba egymással.
A sportolás, mozgás és a felkészülődés alatt zajló beszélgetések témája a
résztvevők heterogenitása miatt szerteágazó, de általában egy modern életérzést
közvetítő kultúra köré szerveződik. Így a kívánatos testfelépítés és kondíció
mellett az aktuálisan elismert divat elemei jelenhetnek meg (öltözet,
illatszerek, étrend), mely egy sajátos kapcsolati rendszert alakít ki. A
közösség érzését az adja, hogy egy térben hasonló tevékenységeket végzünk, de
az edzettség elérése ellenére a cél egyéni marad. Ezért ez egy olyan modern
csoportnak tekinthető, ahol a tagok megélhetik a valahova tartozás élményét, de
nem kötődnek olyan szorosan egymáshoz, hogy a csoportba való belépés vagy
kilépés annak átalakulásához, vagy megszűnéséhez vezetne.
Az eszközök, szokások, divatok, emberideálok
változnak. Mégis máig érvényesen fejezi ki - minden szatirikus-irónikus
túlzásával - az egészséges test, a sportos életmód eszményét a francia
reneszánsz író, Rabelais
mohó, mindent bekebelező óráiáskirályfia, Gargantua: „...Azután kimenének palotájából,
egy ifju Touraine-i nemes
úrral, nevezet szerént Gymnastes
lovászmesterrel, aki is a lovagi művészetre tanította.
Ruhát váltván tehát felült egy harci paripára, tömzsire, vagy arabsra,
berberre vagy könnyűre, százszor is nyakába vetette a kantárt, levegőbe
ugratta, vagy árkot, palánkot ugratott át vélle,
körbe forgatta jobbra is, balra is. Aztán nem lándzsát tört, mert a legnagyobb
bohóság a világon azt mondani: tíz lándzsát törtem, - hiszen azt egy ács is meg
tudja tenni, - hanem dicsérendő érdem az, ha valaki egyetlen lándzsával
ellenségeinek tíz lándzsáját törte pozdorjává. Hegyes, kemény, merev
lándzsájával bedöntött egy kaput, átdöfött egy vértet, kifordított gyökeréből egy
fát, feltűzött egy gyűrűt, felvillázott egy teljes fegyverzetet, páncélt,
vaskesztyűt. Cselekvé pedig mindezeket tetőtől talpig
vasban.
Maga mutogatásában a ló hátán, a lónak csettintve ugratásában senki külömb nem vala nála. A ferrarai ló-ugrató majom vala
hozzá képest. Különösképpen értett ahhoz, hogy gyorsan általszökjék egyik
lóról a másikra, földet nem érintve lábával (az ilyeneket nevezik levegőben
váltott lovaknak); és mindkét oldalról, kezében lándzsát fogva, kengyel nélkül
szökkent a lóra; és kantár nélkül kénye-kedve szerént
járatá a lovat. Mert ilyen dolgok tartatnak a katonai
tudományra.
Más napokon meg csatabárddal gyakorlá magát,
amit is olly ügyesen rázott, olly
keményen markolt, olly hajlékonyan forgatott, hogy a
harcban minden környülállások között a fegyvereknek mestere Iehetett
volna.
Aztán felragadta a kopját, csapdosott a kétkezi pallossal, forgatta a
szablyát, a fringiát, spanyol kardot, dákost; tört vértezve vagy vértezetIen, pajzzsal vagy karjára tekert köpenyeggel, avvagy kerek pajzsocskával.
Űzte a szarvast, őzet, medvét, dámvadat,
vaddisznót, nyulat, fogolyt, fácánt, túzokot.
Nagy labdát ütött a magasba öklével, rúgott el lábával. Birkózott,
futott, ugrott - de nem három lépésre ugrott egyet, hanem féllábon,
nem is német módra ugrált (mert Gymnastes ugy mondá, hogy ilyen ugrások mit
sem érnek a háborúban), hanem egy ugrással átrepült árkon, sövényen; hat
lépést felszaladt egy falon és így mászott fel lándzsa-magasságban lévő
ablakig.
Úszott mély vízbe, hasmánt, hanyatt, oldalvást, egész testtel, csak
lábbal, félkézzel a levegőben, abban könyvet fogva,
átúszta a Szajna folyót úgy, hogy meg sem áztatta; köpenyét fogával húzta,
miként Julius Caesar. Félkézzel
bélendíté magát egy hajóba, onnét esmég
fejest vízbeugrik, kiméri a víznek mélyét, kerüli a
sziklákat, leszáll a mélységekbe és örvényekbe. Aztán fordítja, kormányozza, vezeti
a hajót, gyorsan, lassan víz mentin, ár ellen; zsilip
előtt visszafogja, fél kezével irányítja, a másik nagy evezővel hadakozik;
vitorlát feszít, kötélen árbocra mászik, fut a vitorlarudakon, megigazítja az
iránytűt, a vitorlákat szél ellen állítja, keményen fogja a kormányt. (Rabelais, 1954)