Az nem véletlen, hogy a
„katonásdi-játék” lett az iskolán kívül szerveződő gyerek- és serdülőmozgalmak alapformája.
Az I. Világháború után a cserkészet – hazánkban is – hamar militarizálódott.
Bár a magyar államnak ez a mozgalom nem volt elég, a reváns ideológiájában
újabb félig-formális, az informális előzményekre utaló, ám mégiscsak jól
megrendszabályozott „leventét” hívta életre. De még a korántsem militáris Karácsony Sándor is – ez későbbi diákregénye címe
– „csucsai frontot” szervez osztályából! A
gyerekéletbe is beépülő militarizálódás olyan erejű volt, hogy a
militarizmustól éppen nem mentes fiatal szovjet-orosz állam éppen ezen
indulatok fékezésére, a jeles ifjúsági író, A. Gajdar nyomán a hátországban békés szolgálatot
teljesítő gyerekmozgalmat, a „timuristák” mozgalmát
ösztönözte. A közéletnek, politikának háborússá váló törvényei közepette a
gyerekek, kamaszok, fiatalok spontán csoportalkotási, csoportos szocializációs
szükségleteinek durva kihasználására még szélsőségesebb példák is vannak a
fasiszta államberendezésekben. Jellemző, hogy a totális állam viszonyai
közepette e szervezetek végképp elveszítik civil karakterüket, az állami
intézményrendszer részeivé válnak, szervezetük formalizálódik, a kiscsoportok
elveszítik eredeti szimbólumaikat. (E tünetek a XX. század 50-es éveinek
Kelet-európai szervezeteiben is kimutathatóak, hogy az időnként tűzbe-vérbe
boruló harmadik világ, Latin-Amerika, Afrika fegyverbe öltözött gyerekhadairól
szóló tudósításokra, mint extremitásokra most ne is
gondoljunk.)
Az igazsághoz, a
teljességhez tartozik, hogy békésebb világokban a felnőtt közösségek –
egyletek, körök, helyi egyesületek – a maguk természetes módján fogadták
soraikba a süvölvény legénykéket, fiatalokat. E sorok írójának máig megrendítő
élménye 80-as évekbéli interjúalanya, M. I. bácsi,
egy kis baranyai falucska borbélya és tiszteletdíjas könyvtárosa. Nem csorbuló
rajongása a könyvek iránt onnan származott, hogy testvérbátyja elvitte és
beíratta egy este a helyi Polgári Olvasókörbe, ugyan csak 14 éves volt, de azt
füllentették, hogy már 16 (tekintve, hogy az egylet szabályai szerint ez volt a
felvétel alsó korhatára). Az egylet – kijátszható, de mégiscsak rögzített
szabályai – egy új korszakot jeleznek – erre utaltunk fentebb – a falusi
közösség életében. Ez már nem ugyanaz, mint a szigetközi falvakban az
aprószentek-napi rituális legényavatás a kocsmában, s nem ugyanaz, mint a
közismert széki szokásrend, hogy a táncházban a bálterem peremén – a nagyokat
utánozva – ott járják, illegetik az egészen apró gyerekek is, hogy évek múltán
egyszer ők kerüljenek közvetlenül a muzsikás banda színe elé virtuóz tánclépéseikkel.
Az ifjúság
elfojtott törekvése egy szuverén ifjúsági világ létrehozására, a
nagytársadalomból való harcos vagy békés kivonulás vágya alig negyedszázaddal a
háború után jellegzetesen felerősödött a nyugati világban.
S egy érdekes
analógia! Az ebben az időben Magyarországon, Kelet-közép-Európában
az ifjúsági élet s széles értelemben a társadalom merev kereteiből kivonulni
kívánó fiatalok a táncház-mozgalmat, a népi kézművesség mozgalmát találják meg,
kortárs-ideológusok „nomád nemzedéknek” nevezvén önmagukat – kifejezvén, hogy e
sajátosságaikkal nem is olyan távoli öccsei, húgai ők a nyugati lázadóknak
A változásokat
tükrözte hazánkban is – dán, francia mintákat követve – a Települési Gyermek-
és Ifjúsági Önkormányzatok létrehozása több településen (a zalai Türjéről indult el). Itt a település 18 év alatti (vagyis
még nem választópolgár-korú lakosai, mint a település polgárai működtetik a
generáció teljes életére befolyással lévő önkormányzatukat (messze túlnőtt kompetenciájuk
egy rossz osztályzat, egy intő, egy goromba tanári szó okozta érdeksérelem
orvoslásán. De ez már új idők jele
volt! A Kelet-Közép-Európai társadalmak megindultak a demokratizálódás útján –
ennek minden örömével és minden új gondjával együtt. Végetért
a gyerekszervezetről való állami gondoskodás időszaka. A gyerekek civil
mozgalmai, nemkülönben az iskola és a mozgalmak együttműködése megannyi új
kihívással járt.
Ha a szóban forgó –
a gyermek-, serdülő és ifjúsági szervezetek világában dinamikusnak tekinthető –
korszakokat más szempontból is megnézzük, akkor találunk még egy
törvényszerűséget: e mozgalmak valamilyen módon - nem egyformán, az biztos - a civil, szférábó1 eredtek, s
hosszabb-rövidebb ideig ártatlan, sőt olykor jelentéktelen civilkezdeményezések
különbözőképpen maradtak, mígnem előbb-utóbb a destabilitásból
egy új stabilitásba igyekvő állam fel nem fedezte őket. Az érdeklődésből
aztán kitüntetett figyelem lett, gyarapodó politikai, később anyagi támogatás.
Innen a mozgalmak saját történetében a jól kitapintható dinamika. Míg aztán
szinte „vérszemet kapva” az állam így vagy úgy bekebelezte, lefejezte,
lefejezte és bekebelezte, mindenesetre mozgalom gyanánt likvidálta azt.
(Ez a tendencia akkor is igaz, ha a cserkészet sajátos történeti terminológiája
éppen a „szervezetből mozgalom” elnevezéssel illeti saját folyamatát a második
világháborút megelőző években.) Szomorú, de igaz: a kedvünkre való, dinamikus,
gazdagodó mozgalmi korszak nem nélkülözheti az ébredező állami figyelmet, s
szinte törvényszerűen torkollik mindannyiszor a szomorú végbe. Körülönti az
állami támogatás, hogy megfojtsa. Az „államosítás” szinte mindig együtt járt az
„eliskolásítással”, merevedéssel, majdnem vagy
egészen kötelezőséggel, a tanulói jogviszonnyal való
összefüggéssel.
A veszély ez idő
tájt nem fenyeget. A viszonyok pluralisztikusabbak, nem folyik küzdelem a
lelkekért, az állam szegényebb és spórolósabb, évekre elkeltek a „helyek”.
Nemcsak az elitben, de a munkapadok mellett is. A gyermekszervezetek, serdülőszervezetek,
ifjúsági szervezetek a szegény civil öntudatával követelnek nagyobb teret
maguknak.
Az iskolák nagy részében
erre a bizonyos funkcióra vagyis az iskolai
alapellátástól némiképp eltérő, ám pedagogizált
nevelési, szabadidő-szervezői szolgáltatásokra működtetik az ún.
diákönkormányzatokat. Közbevetőleg meg kell említeni, hogy a gyermekmozgalmak
szempontjából nem volt pluralizáló tényező a DSK-k
(diáksportkörök) létrejötte, hiszen ritka esetben vált ez valódi öntevékeny
diákmozgalommá (valójában bizonyos iskolai „második gazdaság” szerepét tölti
be igen sok helyütt, a szorító iskolai keretek adminisztratív szétfeszítését).
A pluralizálás ígéretével kibontakozó, valóban autonómiát előíró szabályokkal
és függési rendszerekkel rendelkezett iskolaszövetkezeti mozgalmat a gazdasági
szabályozó rendszer, a privatizáció, a mezőgazdaság válsága valósággal
megfojtotta. Az önképzőkörök mozgalmának megszerveződése megindult, egy ideig
működött a, budapesti székhelyű Humánia
„humánesztétikai egyesület”, de nem volt kiemelkedő érdeklődés. Erdélyben az
„Ezerjófű-akció” (gyógynövények néprajzi neveinek gyűjtése) évekig mozgósított
öntevékeny diákközösségeket, a formalizálás elmaradt. Ilyen nálunk a „Beszélni
nehéz” kör – a rádiósok, az alapító Péchy Blanka emlékét
őrizve az éteren keresztül működtetnek „virtuális” mozgalmat. A Tájak, Korok,
Múzeumok egyesület vagy a TIT körül vannak ifjúsági csoportok, ezek nem
szerveződtek szervezetté. Időnként hallat magáról a „Szépen magyarul, szépen
emberül” mozgalom is, de mint szervezet nem vesz részt az ifjúsági közéletben.
Nem formalizálta aktivistáit a népszerű televíziós gyermekműsor köré gyülekező
kör, a Cimborák. Meghaladja ezen írás kereteit, hogy a Xénia-láz című,
elhíresült, ugyancsak média-központú szervezkedés sajátosságait elemezzük, de
tény, hogy a bejegyzett szervezetnek tényleges tagsága sosem volt!
Nagyobb probléma
az, hogy e diákönkormányzatnak nevezett „tanórán kívüli, iskolaszínesítő, jó
esetben közösségi szerveződésű, közvetetten irányított pedagógiai szolgáltatások”
azért rögzülnek ezen funkciók körül, mert így -
öntudatlanul is akár! - elkerülhető a nagy, az igazi kihívás: tanulói
érdekérvényesítő szervezetként, a tanár-diák dialógus, az érdekegyeztetés fórumaként
működtetni a diákönkormányzatot. A reflexszerű hárításban többrétegű történelmi
és pedagógiai tapasztalat rejtezik. Ám mégiscsak elkerülhetetlen egy ilyen
irányú funkcionalitás kialakulása!
Nyilván semmi sem
indokolja a korosztály teljes körű „szervezettségét” az iskola és az informális
gyermekélet közti mezsgyén, ám a jelenlegi arány nyilvánvalóan utal hatalmas
gyermektömegek szinte teljes veszélyezettségére, illetve kiszolgáltatottságára deviáns csoportosulások előtt. Ezért fontos, hogy az iskolák
együttműködő partnert lássanak a (bármelyik, az alkotmányosság talaján álló)
hazai gyermekmozgalmakban, s ezt az együttműködést kétoldalú megállapodások
formájában is rögzítsék (pedagógiai programjuk integráns részeként) az
együttműködésben érintett gyerekek javára.
A mai magyar
iskolák közt igen nagyok a különbségek a fogadókészség tekintetében. A
rendszerváltást közvetlenül megelőző időszakban átrendeződött úttörőmozgalom
hegemón helyzetének megszűnte után többféle modell létezik. Vannak iskolák,
melyek megtalálták azt a pedagógiai programjukhoz közel álló egy
gyerekmozgalmat, mely otthonra talált az intézményben. Van néhány (egykezünkön számontartható) eset, ahol egy iskola több mozgalommal is
konstruktívan működik együtt egyszerre – az intézmény falai közt nyújtva
gyakorló terepet a pluralizmusnak. Új helyzet teremtődött a gyerekszervezetek
számára is. Hiszen a funkciómegosztás elve szerint szükségképpen nyilvánul meg
szükséglet irántuk - az iskola falai közt is akár (bár a gyerekszervezeteknek
korántsem szükségképpen az iskola az egyetlen felvonulási terepe, a társadalom
civil fejlődését jelzi, ha más bázisok megszaporodnak).
Mindent
összefoglalóan: a ma működő gyerekszervezetek mindegyike „ajánlja magát” az
iskolák számára, közülük egyik sem(!) áll pártpolitika
szolgálatában, egyik sem politikai párt szervezete. Tehát egyikre sem érvényes
a párttörvény, hanem a Gyermek Jogáról Szóló Egyezménynek az egyesülési jogot
biztosító passzusa érvényesül. Vagyis nem zárhatók ki az iskolából! (A
középiskolások szervezetei esetében egy árnyalattal bonyolultabb a helyzet, van
néhány ifjúsági politikai szervezet, mely párthoz kötődik, a diákszerep és a
politizáló ifjú szerepe itt jobban elkülöníthető.)
A mai magyarországi
gyerekszervezetek szegények. Valamennyien a költségvetési támogatásra
számítanak (s remélik, hogy a gyerekkorosztály iránti felelősség felülkerekedik
a parlamenti vitában az ideológiai-pártpolitikai konfliktusokon, s nem szenved
csorbát a megméretésben az egyenlő esély elve). Így valóban csak „magukat
ajánlják” - nincs „mézesmadzaguk”. Egyedül identitásukat, az együvé tartozás
együttes élményét tudják kínálni, a szervezet egészében felhalmozott
tradíciókat, kapcsolatrendszereket és metodikai arzenált.
A gödi székhelyű Fiatal Sasok Mozgalmának elnöke nyugdíjas. A világot járt, sokszoros élmunkás szerszámkészítőt skandináv barátai avatták be az 1931-ben Brüsszelben alakult nemzetközi mozgalom rejtelmeibe. (A Falken-mozgalom 53 országban működik, a cserkészet után a második legjelentősebb hatású serdülő mozgalom.) Miután az Alapító Okirat csak „demokratikus társadalmakban” engedélyezi a szervezet működését, ezért – hangsúlyozta interjújában a magyarországi szervezet elnöke - hazánkban 1931 óta csak 1990-ben nyílott lehetőség a csatlakozáshoz. A volt szocialista országok közül még csak Magyarországot fogadták.
A Magyar Cserkészszövetség mintegy 500 cserkészcsapat, 20 000 cserkész szervezete. A reformpedagógiai gyökerek (kisközösségben – őrsben – végzett természetközeli hasznos tevékenység, főképp az önfenntartó táborok) éppúgy hangsúlyosak a hagyományban, mint a mély vallásos hit, s az is, hogy 1907-ben Angliában létrejött scoutism-mozgalmat követő magyar cserkészeknek annak idején olyan támogatói, vállalói akadtak, mint Sík Sándor, Karácsony Sándor, sőt Teleki Pál. A világszövetség, a WOSM ma 135 ország 20 millió cserkészét tömöríti, a korosztálynak csaknem 3%-át (miközben nem törekszik ennél jelentősebb szervezettségre). A Magyar Cserkészszövetség ifjúsági szervezet, önkéntes, politikamentes nevelőszervezet (és nem szórakoztató mozgalom), nem helyettesíti - tudhatjuk meg önideológiájukból - az iskola, a család és az egyházak nevelő tevékenységét, partnere mindezeknek. Ideálja a „hasznos állampolgár”, az ifjú lelki, szellemi, testi adottságainak kibontását tartja fontosnak. A törvények, a fogadalom, az egyenruha mind-mind eszközei a mozgalomnak. A szervezet alapja az őrsi rendszer, 6-8 gyerek társulása, az őrs élén 1-2 évvel idősebb ifjú áll. A „cselekedve tanulás” a cserkészeknek is eszménye.
A Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalmát 1992-ben alakították újjá. Híven a százesztendős tradíciókat vállaló, szociálisan elkötelezett mozgalom tradícióihoz, a Gyermekbarátok ma is a gyermekérdekek képviseletét tartják a legfontosabbnak.
A Magyar Úttörők Szövetsége az 1946-os megalakítás hagyományait, s a nemzeti színű őrsi zászlóra hímzett tábortűz jelképét vállaló, alapvetően megújított több tízezres gyerekmozgalom. A gyermekszervezeti reformok sodrában az úttörőmozgalom ment talán a legmesszebbre a szervezet liberalizálásában. A szövetség értékeit tömören az 1991-ben elfogadott Egyezmény foglalja össze, itt hangsúlyos a szolidaritás, a közösség, a társadalmi hasznosság értéke ezen elemek, s a tradíció letagadhatatlan elemei óhatatlanul legalábbis „balközépen” helyezik el a mozgalmat. Az alapszabály nem tesz különbséget különböző tagsági formák közt, a szövetségben társuló gyerekek, ifjak, felnőttek egyenjogúak, választók és választhatók a szövetség szervezeteiben. A szövetség bázisa Csillebérc. Az arculat újrarajzolásának jeligéje: „Úttörők a barátságos harmadik évezredért”. A jelige az emberi kapcsolatok, az etnikumok közti kapcsolatok, az ember-természet kapcsolat humanizálására, a jövőre figyelésre orientál.
A 4 H Klubok Magyarországi Szövetsége következik a sorban. A finnországi mintákat követő, ám az eredeti, XIX. századvégi amerikai tradíciókat is feldolgozó magyarországi klubok közül az elsőség a Debrecen-Józsa-i iskolát illeti. Korábbi iskolai termelési-gazdálkodási törekvéseik szervezeti kereteit találták itt meg a vállalkozók. Abból az iskolakritikából indultak ki, hogy az iskola nem visz életközelbe, hogy a „kézzel tanulás”, a „csinálva tanulás” értékeit „importálni kell” az iskolába. Az állami támogatás kivonulása után a szervezet sejtjeire szakadt, jelenleg „lappang” a nyilvánosságban.
A „Magyarország Felfedezői Szövetség” százas nagyságrendben mérhető csapatot, közel 20 000 gyereket (köztük határainkon túl élő magyar gyerekközösséget is) tömörítő szervezet, a nemzeti történelem, nemzeti hagyományok ápolója.
Az Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület a néptáncos gyerekcsoportok vezetői hozták létre - ma már kézműves tagozat is gyarapítja az egyesület sorait – voltaképpen szintén a regösmozgalom tradícióit ismerjük fel.
Különös helyet foglal el a sorban a már említett Települési Gyerekönkormányzatokat Segítők Szövetsége. Ma már tucatnyi településen működik a polgármesteri hivatalok mellett választott települési gyerekönkormányzat is.
Zöld Szív néven az ifjú környezetvédők hoztak létre gyerekszervezetet. Központjuk Pomáz. Országszerte bátor környezetvédelmi akcióikkal hívják fel magukra a figyelmet.
Szent László lovagjainak életét, erkölcsi példáját idézi a Szent László Szövetség.
A középiskolások több szervezet létrehozásával kísérleteztek. Sokáig volt a legnépszerűbb az ODU (Országos Diák Unio), mely a diákönkormányzatiság érvényesítésében – Igazlátó Napok stb. – ért el eredményeket.
A gyermekmozgalmak ifjú segítői - az egykori ifivezetők
hozták létre a Zabhegyezőt - a Gyerekanimátorok
Egyesületét, országszerte működnek segítőkész sejtjeik.
Karácsony Sándor, a
legendás debreceni professzor, a Magyar Cserkészfiúk Szövetségének egykori
elnöke fogalmazta így „Ocsúdó Magyarság – szokásrendszer és pedagógia” című,
1948-ban megjelent kötetében a nevelés metodikáin töprengve: „A harmadik módszer: autonómiát adni a
gyerekek birodalmának. Értsük meg jól: a szabadság helyett önkormányzatot. Ez a
nagylelkű gesztus közelíti meg leginkább a lehetőségek ideális mértékét.
Előnye, hogy a gyermekek felügyelet alatt, sőt irányítás mellett, de mégis
egymás között könnyebben élhetik a maguk életét... életközösségre csak életközösségben lehet életközösségre
nevelni. Körülbelül ez az egyetlen igazság a szabadságra nevelés egyetlen
paragrafusa.” (Karácsony, 1948)