2.6.3. Sportegyesület (Lénárd Sándor)

 

Embernek és társadalomnak egyaránt szüksége van közösségekre. Az embernek, mert a közösség biztonságot nyújthat neki, tartalmat, célt adhat életének, nagyobb hatékonyságot szándékainak, a gazdagabb kibontakozás lehetőségét személyiségének. A társadalomnak, mint egésznek, mert közösségek gazdag hálózata nélkül atomizálódik, egyedeire esik szét, tehetetlen tömeggé formálódik, képtelen az egyéni érdekek sokféleségét társadalmilag hatékony csoportérdekekké felerősíteni. Európa keleti felében a szocializmus hivatalos ideológiája előszeretettel karolta föl a sporttal kapcsolatos nevelői gondolatokat, hiszen az önmagát hivatalosan is „nevelőnek” tekintő társadalomban, a sportra, mint eszközre tekintettek a legfőbb cél, a mindenoldalúan fejlett ember kiművelésben. A sportklubok a közösségi életmódra nevelés színtereivé váltak, formálták az identitástudatot, és erősítették az emberek összetartozás-érzését.

A sportmozgalmi nevelés eredményességének egyik meghatározó szereplője azonban maga az edző, akinek a nevelői hatásrendszere lényegileg tér el az iskolai pedagógusétól. Az iskolában folyó munka természetes módon rendelődik alá a pedagógiai - vagyis a majdani fejlesztési – céloknak, míg a sportbéli tevékenységek alapvetően a közvetlen teljesítménycélnak rendelődnek alá, azaz éppen a teljesítmény eléréséhez vezető erőfeszítéseknek van nevelő hatása a személyiségfejlesztésben. Az edző többszörösen is érintett a nevelőmunka sikerében: egyrészt személyének a követhető-követendő értékes személyiség példájaként kell megjelennie, másrészt pedagógiai szakmai tudásának alkalmasnak kell bizonyulnia a többi szociális tényező pozitív befolyásolására és a hatékony feladatállításra. Ez azonban nem szükségszerűen következik be, amit plasztikusan fogalmaz meg Volkamer, a jeles német szakember, akit Rókusfalvy Pál, a magyar sportpszichológus-professzor idéz nagy előszeretettel hivatkozott könyvében: ,,A sport senkit sem tett jó emberré, de ugyanígy senkit sem tett rosszá, tudniillik nem a sport, hanem az edző nevel! ” (Rókusfalvy, 1994)

A sport világának szervezetei, a sportkörök, egyesületek jelentős mértékben növelni tudják az egyén horizontális kapcsolatainak számát, és a folyamatos versenyeztetéssel egy rejtett hálózat is létrejön a társadalomban. A mobilitás-vizsgálatok szerint a rendszeres sportolás – különösen az élsport – a vertikális mobilitás terén „előmeneteli” lehetőségeket kínál, hiszen bármerre tekintünk a világban, azt tapasztalhatjuk, hogy világsikereket felhalmozó élsportolók gyakran a hátrányosabb helyzetű, esetenként a halmozottan hátrányos helyzetű társadalmi rétegek soraiból kerülnek ki. Nálunk a társadalmi rétegek közötti távolságok általában nagyobbak, mint a világ „fejlettebb” társadalmaiban, a halmozottan hátrányos helyzetű csoportok lemaradása pedig olyan mértékű (életkörülmények, képzettség, forrásszerzési lehetőségek), hogy ez a mobilitás lehetőség kihasználás náluk még csak korlátozottan figyelhető meg.

Hazánkban ma a sportegyesület független társadalmi szervezet, amely lehet ún. egy szakosztályos, amelyben egyetlen sportággal foglalkoznak és lehet a klasszikus, több szakosztályos nagy egyesület, amelyben több sportágban folyik a munka. A sportegyesület alapításához legalább tíz alapító tag szükséges, akik kimondják a szervezet megalakítását, megalkotják az alapszabályt, és megválasztják a képviselőiket. A sportegyesületek célja, hogy a vonzáskörzetében élő gyerekek és felnőttek számára verseny- és szabadidős sportolási lehetőséget biztosítson, segítse az eredményes élsportot, és az ehhez kapcsolódó utánpótlás-nevelést, miközben egy sajátos közösségi légkört alakít ki, megerősítve a tagok valahová tartozásának érzését.

A közösségben űzött sportolás és a nevelés összefüggéséről sokan értekeztek (pl. Arisztotelész, Locke, Kemény Ferenc), többek között az újkori olimpiai mozgalmat útjára indító Coubertin is, aki a sporttal és a közösséggel kapcsolatos gondolatait több írásában is boncolgatta. A sport-kooperációnak olyan jellemvonásai vannak, amelyek azt a demokrácia egy előkészítő iskolájává avatják. Valóban, a demokratikus állam sem tud boldogulni a kölcsönös segítség és a versenyzés egybeolvadása nélkül, ami a sportoló társadalomnak is alapja és boldogulásának legfőbb feltétele. De melyik intézménye a pedagógiának képes előkészíteni rá közvetlen módon? Az ember hiába törné a fejét, hogy a sporton kívül találja meg.” (Coubertin,1931)