2.6.4. Kulturális egyesületek (Trencsényi László)

 

E körben azokról a civil kezdeményezésekről kell szólni, melyek magukon viselik a civil világ jegyeit, akár művelődési központban kaptak helyet, akár másutt működnek. Az önkéntesség s a szakmai elkötelezettség tartja fenn őket. Ilyen például a Tájak Korok Múzeumok Egyesület, a múzeumbarátok klubjainak sora, vagy Garabonciások az olvasótáborosok új meg új rajai. De itt tartjuk számon a közösségi létben előrehaladt műkedvelő művészeti csoportosulásokat is, nemkülönben a különböző hobbik nyomán tömörülő, közös életük szervezeti kereteit is kitöltő csoportosulásait (bélyeggyűjtők, repülőmodellezők, bogárhátúautó-tulajdonosok, madarászok stb.).

Varga Csaba és Kamarás István, a két jeles szociológus ilyen közösségek hálózataként írta le a múlt század végén, a rendszerváltás előtt írt „utópiájában” a helyi társadalmakat. A jeles pamfletben Betonbarcika nevű egykori „szocialista iparváros” válik éppen a közművelődés segítségével Reformvárrá, fejlődő helyi társadalommá. Tőlük idézünk: „Az első sza­kaszban (az iskola kivételével) egyik napról a másikra megszüntet­ték a közművelődési intézményeket és az összes felülről lefelé irá­nyuló közművelődési akciót. Lélegzet-visszafojtva figyelték a kö­vetkezményeket. Legelőször a könyvtár kezdett hiányozni a reform­váriaknak, már egy nap elteltével (természetesen nem minden ré­tegnél) a diszkó, majd a mozi. Az amatőr művészegyüttesek, a valóban működő szakkörök és hobbikörök tagjai vagy előkerítették vezetőiket, vagy nélkülük folytatták tevékenységüket. A klu­bok nagyobb része már valamivel hosszabb ideig megvolt klubélet nélkül, de ugyanezen idő alatt új klubok és körök alakultak. Ebben az időszakban egyesült a két közművelődési központ - a szakszer­vezeti és a városi - fúvószenekara (már csak azért is, mert tagjainak harmada-fele azonos volt), egyesült a reformátusok énekkara és az Erkel kórus (mert ezek tagsága is nagyobbrészt azonos volt). Egyes csoportok helyet, mások profilt, megint mások vezetőt vál­toztattak. Maguk hívtak meg előadókat, írókat, híres embereket. Bizonyos funkciókat a Városi Könyvtárnak kellett átvenni, és a könyvtárosok (az átmenetileg munka nélkül maradt) animátorok segítségét kérték. Ők támogattak egy-egy új vagy "gebinbe került", de bizonytalankodó tevékenységet, kört, vállalkozást. Fél év múlva valamennyi animátor feladatot kapott, de másmilyent, mint azelőtt. Ekkor kezdődött el a "népi obszervatóriumok" építése, egy amatőr csillagász kezdeményezésére, olyan mértékben, hogy erősítést kel­lett hívni, a pályázatot megnyerő csoport csillagász tagját, aki neves kutatóintézetet hagyott ott egy időre, hogy régi álmának megvaló­sulásában személyesen is részt vállalhasson. Jelenleg húsz-egynéhány csillagda (itt így hívják az obszervatóriumot) működik, többségük lakóházak tetején, de templomok tornyában is.

Ebben az időszakban vezették be a fiatalok a múltnapot, a jövő­napot és a portyanapot is, ekkor kezdődtek el a lakótelepi főzőversenyek és az utcák-terek labdarúgó- és gombfocibajnoksága, ez idő tájt kezdte újra működését a gimnáziumi színjátszó csoport, ekkor alakult két karatekör, egy ökumenikus kulturális kör (amely később marxisták és keresztények vitakörévé, majd párbeszédévé alakult), ekkor "eredt meg" a Gyökerek-kör. Mindez azonban nem egészen spontán módon zajlott le, ugyanis "árulás" is történt…az animátorok "katalizálták a folyamatot", vagyis „súgtak”. (Kamarás-Varga, 1984)