2.7.3. Rádió, televízió (Mészáros György)

 

A volt szocialista országok harmincas éveiben járó „fiataljai” mind ismerik és vidáman idézik fel beszélgetéseikben a magyar Tenkes kapitányát, a Mézga családot, vagy a lengyel Lolka és Bolkát, a Varázsceruzát stb. A mai gyerekek és fiatalok Amerikától Ázsiáig szintén számos közös beszélgetéstémát találhatnak Madonna legújabb klipjéről, a Vészhelyzetről, a Jerry Springer showról, Ben Affleck szerelmi bánatáról stb.: filmek, sorozatok, klipek, reklámok, hírek, sőt újabban ugyanolyan felépítésben működő showműsorok, vetélkedők tekintetében is. Ha pedig belehallgatunk az iskolai szünetek beszélgetéseibe, bizonyára nem az előző óra rejtelmeiről esik szó, hanem sokszor a tegnapi továbbjutókról a tehetségkutató showban, a valóságshow kiszavazottjairól, valamelyik sorozat újabb epizódjáról, a reklámok poénjairól stb. Ha családokhoz kopogtatunk be, akkor számos otthonban ott halljuk a beszélgetések mögött is zümmögni a televíziót, mint a családi élet kikerülhetetlen, állandó kísérőjét. A televízió mellett a rádióról is szólhatnánk itt, mert sok minden, amit e médiumról állítunk, a rádióra is igaz, de rendkívüli hatása miatt érdemesebb mélyebben a tévével foglalkoznunk. Hiszen félelmetes karriert futott be a televízió. A XX. század második felében terjedt el, és ma politikai csatározások mennek befolyásolásáért, üzleti érdekek hálózzák be, műsorok nézettségén múlhatnak emberi sorsok, sokak számára a legfőbb tájékozódási pont, információforrás, mely információk tömegét zúdítja ránk, műsorai a mindennapi beszélgetések gyakori témáit adják, emberekről (sztárok, politikusok, közéleti személyiségek), nézetekről kialakult véleményeket befolyásolhat.

Talán nem merészség azt mondani az egyik „legpedagógiaibb” eszközzé vált. Valóban számos pozitív pedagógiai lehetőséget rejt magában: oktató műsorok, ismeretterjesztés, közös kulturális tartalmak együttes feldolgozásának lehetősége, információk befogadása és feldolgozása, konfliktusok elemzése, vetélkedők által műveltségi elemek megismerése, tanulása stb. Persze számos problémát is rejt magában a tévé pedagógiai szempontból: a tévé előtt hagyott gyermek szocializációjának tipikus jelensége, a képernyőn mutatott agresszió által felvetődő problémák, az üzleti érdekek mentén történő divat- és fogyasztásformálás, a könnyen emészthetőség kísértése, és még sorolhatnánk. Mind olyan már közhelyként emlegetett tényezők, amik némi aggodalomra adnak okot, de elsősorban kihívást jelentenek a pedagógiai cselekvés számára. Van mit tanulnunk a televízió pedagógiai hatékonyságától, és van mit tennünk, hogy a gyerekek kritikus médiafogyasztók legyenek.

A televízió, ha mélyebben vizsgáljuk, átalakuló világunk egyik emblématikus médiuma. Megjeleníti mindazokat a társadalmi sajátosságokat, ellentmondásokat, amik körülvesznek minket. A tévé alapvetően demokratikus eszköz, szinte mindenkihez eljut, többféle üzenetet jelenít meg, alkalmat ad a nyilvánosságra. Ugyanakkor gyenge lábakon áll ez a demokrácia, mikor olyannyira ki van szolgáltatva a hatalmi, üzleti érdekeknek. A televízió így a már emlegetett közvetett kontroll jelenségének tipikus eszközévé válik. Lehetővé teszi a kulturális, nyelvi közösség megélését (sok országban a televízió segítségével terjedt el a dialektusoktól erősen eltérő nemzeti nyelv használata), a közvetített kulturális minták sem semlegesek, érdekmentesek azonban, és további probléma a már említett könnyen emészthetőség kérdése is. A fogyasztás logikája szerint a televíziónak a legnépszerűbbet kell közvetítenie, amely sokszor a legkönnyebben emészthetőt is jelenti, ami a leegyszerűsítésekre épít, a szenzációra, a közvetlen, gyors jutalmazásra, s így ellene hathat a nevelés (főleg az iskolai nevelés) műveltségtartalmainak, értékeinek erőfeszítést kívánó elsajátításának. Végül a gyermek nagyon sok mindent valóban megtanulhat a tévéből, de gyakran nem képes még szűrőt működtetni az információk befogadásában, és ráadásul korhatárok ide vagy oda a gyerekek jó részét gyakorlatilag mindenféle hatások elérik a délutáni showműsorokban szereplő pornósztárok összeverekedésétől az esti politikai vitákon át, a fejet véresen szétlövő akciósorozatig. Sokan vitatkoznak azon, hogy aggódnunk kell-e emiatt, vagy egyszerűen új tényként kezelnünk a gyerekek felnőtt világától való elhatárolásának a (szinte) lehetetlenségét. Mindenesetre ez új helyzetet jelent a pedagógia számára is.

A televízió ilyen térhódítása váratlanul érte a szülőket, nevelőket. Hiszen nagyon gyors volt a változás. Itt Magyarországon ezt jól nyomon követhetjük. A 70-es, 80-as években már többen aggodalmaskodtak a televízió miatt, pedig akkor még nem zúdult ránk annyi reklám, nem volt egész nap televízió, hétfőn adásszünet volt, csak az egyik csatorna esti egyetlen filmjére várt mindenki közös izgalommal, a tévémaci után szelíd mesék színezték a gyerekek életét, a kibukó mell már soknak számított késő este is, és az iskolatévé adásai segítették az oktatást. A rendszerváltás itt is robbanásszerű változást hozott. Ma számtalan háztartásban húsz vagy annál is több adó fogható, a nap minden órájában van televízióadás, megjelentek a reklámok és szenzációt kereső műsorok dömpingjével a kereskedelmi televíziók. Mindez persze változtatott a televízió-nézési szokásokon, és a nagyobb válogatás a kritikusabb szemlélet kialakulásának lehetőségét is megteremtheti. A tematikus csatornák népszerűsége ebbe az irányba mutat. Alapvetően változott a társadalmi tűréshatár az erőszak és a szexualitás nyílt ábrázolásában is. A kereskedelmi televíziózás piacközpontúsága pedig a etikai szabályok mellőzésének irányában hathat. Társadalmi szervezetek, közéleti csoportok sürgető felhívására a politikai élet is igyekezett bizonyos szabályozással korlátozni a médiumok köztük a televízió ilyen jellegű negativitását. Az Országos Rádió, Televízió Testület már többször sok pénzkiesést jelentő adásszünettel büntetett tévéket, akiknek ezután mérlegelniük kell: a szenzációs hír, műsor etikailag problematikus közreadása hoz-e annyit a konyhára, mint amennyit elvihet a büntetés. A kockázat azonban nem teljesen kiszámítható, mint ahogyan hozzá kell mindehhez tenni még, hogy a kontrollnak ez a rendszere alapjaiban szintén megkérdőjelezhető, és sokan kritizálják is, mert a cenzúra, a politikai érdekekhez kapcsolható szólásszabadság-korlátozás intézményét látják benne. Kontroll és szabadság ismét mélyen pedagógiai kérdések, különösen ha a gyerekek „védelméről” van szó. Mégis az igazi pedagógiai út nem annyira ezen a társadalmi-politikai szabályozáson át vezet – ezt persze nem nélkülözheti –, hanem a szülők, pedagógusok cselekvésén, amely nem nélkülözheti a kontroll, korlátozás és szabadság egyensúlyát a maga részéről, de sokkal többet is tehet a dialógus, segítés által. Kósa Éva ír erről: „A médiumok, de különösképpen a televízió elterjedésével a szocializáció folyamata, a felnevelkedés feltételei megváltoztak. A naponta több órát televíziót néző gyerekek a fizikai és a társas világról a személyes tapasztalataikon túl nagymértékben - és szinte a legkorábbi életkortól kezdve - a képernyő révén szereznek benyomásokat. A televízió leckét ad arról, mi a jó, mi a rossz, mi a sikeres vagy sikertelen, hogyan viselkednek a nők és a férfiak, az öregek és a fiatalok. A képernyő előtt ülő gyerekek legelső benyomásaikat kapják arról, hogy milyen a szerelem, a szexualitás, milyen konfliktusok vannak családokban és másutt, és ezeket milyen módon oldják meg. A média, elsősorban a televízió hatásaival kapcsolatos általános társadalmi aggály mellett meglepő, hogy a gyerekeket nevelő-gondozó felnőttek milyen kevés szerepet vállalnak a gyerekek médiahasználatának irányításában. A szülők tekintélyes része nem is tudja, mit néznek a gyerekek a televízióban, és legfeljebb a nézés mennyiségére (és nem a tartalmára) vonatkozóan állítanak fel szabályokat. A látottak megbeszélése, az ajánlás, a lebeszélés egyelőre nem általános szülői stratégia. Hiba volna azonban a televíziót bűnbakként a társadalom szinte minden problémájáért felelőssé tenni. Hiba volna az is, ha a gyerekek fejlődésében betöltött szerepével kapcsolatban csak a káros, kedvezőtlen hatásait hangsúlyoznánk. Számos vitathatatlan pozitívumát azonban meg kell tanulni okosan és értően használni. A jelen és a jövő társadalmában a hatékony működés és együttműködés elképzelhetetlen a médiumok mindennapi használata nélkül. Az ehhez szükséges szelektív és kritikus médiahasználat kialakításában a gyerekekért felelősséget érző felnőttek nagyobb szerepvállalására van szükség. Ennek hiányában joggal oszthatjuk egy amerikai pszichiáternő aggályát, aki két dologtól féltette gyerekeit a televízióval kapcsolatban: attól hogy tanulnak belőle, és attól hogy nem.” (Kósa, 2004)