Hosszú
kalandozásunk a nevelési feladatokat vállaló, teljesítő modern (premodern és
posztmodern) szervezetekben, az intézmények és klienseik, a piaci
szolgáltatások és vásárlóik, a civil kezdeményezések és tagságuk világában
végetért. Reméljük, hogy tanulságos, érdekes, jó képfelbontású térképet adtunk
ahhoz, hogy ki-ki a saját kapcsolatrendszerében, tájékozódási körében
felismerje, azonosítsa mindezeket. Nem állítottuk, hogy a bemutatott
szervezetek valamennyien egyformán és egy irányba „terelgetik” a nevelkedés (a
szocializáció és a perszonalizáció) labirintusaiban járó-kelő gyereket,
kamaszt, ifjút és felnőttet. De hogy mindegyik fent leírt alrendszernek a maga
szempontjából világos célja, nevelési célja van: az
biztos! Tartós változást elérni látogatójának emberi minőségében! Hogy aztán
ezek a szándékok és erők milyen „szövetségi politikában” vagy milyen
versengésben érvényesítik szándékaikat? Nos ez a mindenkori társadalom,
kultúra, integráltságának, érettségének, felelősségének és szabadságeszményének,
szabadsággyakorlatának függvénye.
Hisszük, hogy a hivatásos pedagógus, akár egyetlen pedagógus is fontos,
konstruktív alrendszere ennek a nagyon bonyolult rendszernek. Így működik a
társadalom.
Az eligazodáshoz és kinek-kinek saját pedagógus-képe, nevelés-képe
megalkotásához kívántunk ezen írásokkal hozzájárulni.