1.,
2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40., 41., 42., 43., 44., 45., 46., 47.
1. feladat
Gyűjtsék össze csoportmunkában
cédulákra írva azokat a színtereket, melyekhez nevelkedésük élményeit fűzik.
Hasonlítsák össze a cédulacsoportokat! Melyek a leggyakoribb elemek? Akár ki is
vághatják a kártyalapokat! Próbáljanak a szavakkal, mint dominóval játszani!
Hogyan rendezhetők ezek a szavak, milyen logika szerint?
2. feladat
Kérdezzen meg iskolás gyerekeket, ha rajtuk múlna, mit változtatnának napközis életükön!
3. feladat
Tervezzen meg egy késő esti, szabad
téri programot táborozó diákok részére!
4. feladat
Gondolja végig és tervezze meg annak a gyermekorvosi rendelőnek berendezését, ahová szívesen vinné saját gyermekét!
5. feladat
Beszélgessen fiatal szülőkkel a csecsemőgondozásról s a bölcsődei tapasztalataikról, erről készítsen emlékeztetőt és elemzést!
6. feladat
Látogasson el egy óvodai foglalkozásra és készítsen megfigyeléseket (feljegyzés, fotó) a gyermekek aktív tevékenykedtetésének módszereiről, a csoportos feladatvégzésekről, az óvópedagógus figyelemmegosztásáról! Tudja meg, mely vizsgálati-kutatási módszert nevezte Mérei Ferenc aktometriának, s próbálja alkalmazni ezt az eszközt strukturált megfigyelései során!
7. feladat
Készítse el egy kollégista diák időmérlegét,
hasonlítsa össze nem-kollégista kortársával.
8. feladat
Keressen kollégiumi honlapokat az interneten és gyűjtse össze azokat az információkat, melyeket meg lehet tudni egy-egy intézményről. Fogalmazza meg azokat a kérdéseket, melyek kollégiumválasztáskor befolyásolnák döntését!
9. feladat
Olvassa el és reflektálja Pataki
Ferencnek A NÉKOSz-legenda című könyvét!
10. feladat
Keressen fel egy gyermekjóléti szolgálatot, és vizsgálja meg a vele szakmai kapcsolatban álló családsegítő szolgálattal kötött együttműködési szerződést! Milyen feladatok mentén fogalmaznak meg együttműködési szándékot?
Tekintse meg a magyarországi javítóintézetek web-oldalait! S adjon számot olvasmányélményeiről! Az intézetek honlapjai: Aszódi Javítóintézet: www.aszod-ini.hu, Budapesti Javítóintézet: www.bpjavito.hu, Rákospalotai Javítóintézet: http://gportal.hu/portal/rpalotaijavint/; Debreceni Javítóintézet: www.dji.hu
12. feladat
Tekintse meg a Balázs Béla Studióban készült emlékezetes dokumentumfilmet, a Bebukottakat! Fogalmazza meg a film nyomán keletkezett érzéseit, véleményét.
13. feladat
Látogassa meg a településén működő művészeti iskola valamely rendezvényét – tapasztalatait megfigyelési naplóban rögzítse.
14. feladat
Az ajánlott irodalom alapján vagy internet segítségével ismerje meg egy többcélú intézmény, ÁMK szerkezetét és vázolja fel a működés szerkezetének ábráját, hálóját. Fejtse ki véleményét egy ilyen szervezet létjogosultságáról
15. feladat
Ismerje meg egy művelődési ház programszerkezetét, s jellegzetes használói közösségeit.
16. feladat
Tekintsen meg egy gyerekek, fiatalok körében népszerű filmet, s önmegfigyelés vagy a közönség megfigyelése alapján készítsen hatáselemzést.
17. feladat
Tervezzen múzeumi foglalkozást a Szépművészeti Múzeumban az Egyiptomi kiállítás anyagához!
18. feladat
Keressen fel egy könyvtárat! Készítsen 14 éves tanulók számára ajánló bibliográfiát meghatározott aktuális témából.
19.
feladat
Ismerje meg műsorfüzetből egy hét
gyermekszínházi kínálatát! Elemezze a tanulságait!
20. feladat
Készítsen és elemezzen interjút egy fiatallal zenei élményeiről.
21. feladat
Vegyen részt egy táncmulatságban, s örökítse meg élményeit!
22. feladat
Készítsen interjút sportegyesületben igazolt fiatalokkal a sport révén szerzett közösségi élményeikről, a klubhűségről!
23. feladat
Tudja meg, lakóhelyén mely gyerek/serdülőszervezet működik, milyen kiterjedtségben, milyen programmal, milyen ismertségben.
24. feladat
Térképezze fel egy jeles, helybeli művelődő közösség történetét.
25. feladat
Egy újságos standján vegye számba: a gyerekek, kamaszok, fiatalok számára mi a sajtókínálat. Milyen értékvilágok jelennek meg ebben a kínálatban?
26.
feladat
Idézze fel gyerekkora, kamaszkora kedves olvasmányait!
27.
feladat
Gyűjtse össze, milyen gyermekjátékokat ismer!
28. feladat
Beszélgessen néhány kortársával, hogy ők miért járnak, vagy nem járnak fitness-klubba, body-terembe vagy más hasonló termekbe.
29. feladat
Végezzen közvélemény-kutatást
középiskolás tanulók körében arról, milyen tanfolyamokat látogatnak szívesen és
miként kerültek oda?
30. feladat
Sokan nehezteltek a McDonald’s világára, apokaliptikus képekben mutatva be az ifjúság fertőjét. Ilyenkor mégis megkérdezzük: egy rosszul világított, füstös, büdös városszéli csehóhoz, vasúti restihez képest is igaz ez az elmarasztaló kép? Megint más kérdés, hogy ez utóbbiakban is lehet meghatározó, konstruktív értékközvetítők szavaihoz, viselkedési mintáihoz jutni. Nem is véletlen, hogy a 70-es évek közművelődési reformvilágában voltak, akik egyenesen „kulturkocsmáról” beszéltek, mint a társas önreflexiónak a kiüresedett kulturháznál fontosabb helyeiről.
Készítsenek fotoriportot különböző társadalmi státuszú ifjúsági szórakozóhelyekről, hasonlítsák ezeket össze!
31. feladat
Végezzen „résztvevő megfigyelést” egy
ifjúsági szórakozóhelyen. Értékelje a DJ (disc jockey), MC (master of ceremony)
vagy más szereplő magatartását, megnyilatkozásait értékközvetítési szempontból.
32. feladat
A stadion szó a klasszikus görög nyelvben még egyszerűen csak hosszmértékegység volt. A legendás – a megbékélés jegyében zajló – kultikus sportversenyeken e távolságot futották a különböző poliszokból érkező versenyzők. Aztán nagyszabású épületek emelkedtek a sportesemények fölé, az állam, a birodalom jelképei. Ma is egy-egy nagyváros meghatározó épülete a stadion. Az 50-es évek szocializmusának így vált jelképes épületévé a zuglószéli Népstadion (ma Bozsik Stadion), s a rendszerváltó hatalom is arra törekedett, hogy a tűzvész rombolta csarnok helyén impozáns új megaépületet emeljen, a Papp László Sportarénát.
Keressen fel egy stadiont, vegye számba: építészeti megoldásai milyen értékhordozó üzenetet szolgálnak, mint jelent az eredeti funkció s mit a városkép számára?
33. feladat
A stadioni „balhézást” szélesebb dimenzióba emeli a nemzetek közti gyűlöletet tápláló megannyi „ordas eszme”; újságközlemények alapján elemezzék a leírtakat!
Két szerb autóbuszt is megtámadtak egy hét végén Horvátországban. Személyi sérülés nem történt ugyan, de a több tucat nacionalsita futballhuligán jelentős károkat okozott. A rendőrség szerint a Hajduk Split szurkolói is érintettek az incidensekben. Mindkét busz a Pula-Rijeka (Fiume)-Belgrád útvonalon közlekedett. Az elsőt szombat este Rijeka központjában támadta meg mintegy 80 ember. Mint a sofőr elmondta a szerb RTS televíziónak, néhány személyautó szándékosan elállta az autóbusz útját, majd a támadók csoportja köveket hajigált a járműre, tetemes károkat okozva. A rijekai rendőrség jelezte, hogy dühöngő futballszurkolók nagy pusztítást végeztek már korábban is a belvárosban. A helyi NK Rijeka, első osztályú labdarúgó csapat aznap játszott hazai pályán a szintén horvát Inter Zapresic ellen. A második támadásban is nagyobb csoport állított meg egy szerb turistabuszt röviddel a rijekai incidens után a Rijekától ötven kilométernyire fekvő Ravna Gorában. Feltépték az ajtót, és bekiabálták: "itt vannak a spliti usztasák, most lemészárolunk benneteket" - mondták el később a turistabusz utasai. A rendőrség szerint a Hajduk Split horvát labdarúgó bajnokcsapat szurkolóinak egy csoportja követte el a huligánakciót. A Hajduk Split csapata szombaton Pulában játszott. Az egykori háborús ellenségek - a szerbek és a horvátok - között új feszültség keletkezett.
Egy másik
sajtóhírből megtudjuk, hogy Franciaországban milyen intézkedéseket hoztak: Elsősorban
a labdarúgó-mérkőzések során a stadionokban tapasztalható erőszak
visszaszorítását célozza a törvény, amelyet Franciaországban Nicolas Sarkozy
belügyminiszter kezdeményezett. Fel is oszlathatják azon csapatokat,
egyesületeket, amelyek szurkolói huligánkodnak. A törvény kötelezi a
sportrendezvények szervezőit az ellenőrző videókamerák rendeltetésszerű
működtetésére, valamint lehetővé teszi azon csapatok, egyesületek rendeleti
úton történő feloszlatását, amelyeknek szurkolói romboló, erőszakos, gyűlöletre
vagy diszkriminációra uszító cselekményt hajtanak végre sportrendezvényeken.
Hogy mi számít ilyen cselekménynek, azt szintén a törvény alapján felállítandó
"a sportrendezvényeken erőszakos cselekményeket megelőző konzultációs
nemzeti bizottság" állapíthatja meg. A rendbontó szurkolók ellen 15 ezer
eurós pénzbüntetés és egy év szabadságvesztés, vezetőiknek pedig 30 ezer eurós bírság
és két év börtönbüntetés is kiszabható lesz ezentúl. A törvény alapján a
rendbontóknak a stadionokban és azok közelében való megjelenése is tiltható
lesz. Míg a 2003-2004-es szezonban 257 erőszakos cselekményt végrehajtó személy
előállítására került sor francia sportrendezvényeken, a tavalyi szezonban már
512 ilyen eset történt. Az idei szezonban, amely az első osztályú
labdarúgó-bajnokság 38. fordulójából a 33-nál tart eddig 458 előállításra
került sor.
34. feladat
Az
alábbiakban egy eredeti parlamenti képviselői hozzászólás olvasható az
országgyűlés jegyzőkönyvéből. Olvassák el, s folytassák a vitát.
„Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt
Képviselõtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! A médiából mindenki számára
ismertek és az egész magyar társadalmat felháborították azok a rendbontó
események, amelyek a Borsodi Liga zárófordulóján történtek. A kormány azonnali
lépésként 2003. június 3-án megalakította a futballhuliganizmus elleni
szakértõi bizottságot, amelynek a vezetésével a miniszter úr engem
bízott meg. A bizottságnak az volt az alapvetõ feladata, hogy a
futballhuliganizmus visszaszorításával kapcsolatos sürgõs és hosszú távú
feladatokra tegyen ajánlást. Mi úgy ítéltük meg, hogy a legfontosabb ezen belül
is eldönteni, hogy szükségeltetik-e új törvények, új jogszabályok alkotása,
avagy jogértelmezési, jogalkalmazási gondok vannak ebben az ügyben, a
sportpályákon eluralkodó agresszív magatartás ügyében. A neves
szakértõkbõl álló bizottság .... június 13-ára elkészítette a
jelentését, amely négy fejezetben állapítja meg ajánlásait, kéri a kormányt
ezeknek a taglalására. Közös célunk, hogy újra rend és béke uralkodjon a
sportpályákon, de ennek érdekében további lépések is szükségesek. Mindezek
tekintetében jogosan merül fel a kérdés: mit kíván tenni a kormány a
futballhuliganizmus megelőzésére, visszaszorítására a jelentésben foglaltak
megismerése, elemzése után? Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)
35.
feladat
Ismerje meg,
egy a településen működő gyermek- vagy serdülőszervezeti bázisközösség
(cserkészcsapat, úttörőcsapat, Magyarország Felfedezői, Zöld Szív stb.) tevékenységét.
Értékelje: mennyiben érvényesül az adott szervezet történelmi
hagyományrendszere a működésben, s mely válaszokat adnak az új kihívásokra.
36.
feladat
Keresse fel
lakóhelyén valamelyik egyház képviselőjét: készítsen vele interjút. Hogyan látja
egyháza szerepét az ifjúság nevelésében, miképp vélekedik e szerepkör tartós és
változó elemeiről?
37. feladat
Közép-Európában hamar megjelent a vallási multikulturalizmus is, hiszen a Szent István döntése nyomán meghonosodott római hit protestáns reformerei is követőkre találtak, a Monarchia viszonyai közepette a Kárpát-medence közepében jelentős zsidó közösség alakult ki. Később egyre-másra alakultak egyházi kisközösségek, új szervezetek a történelmi egyházakon belül, s azokon kívül is. Ma Magyarországon nemcsak keresztény kisegyházak, szekták működnek, de jelentős moszlim közösség működik, részt kérnek a társadalom életében a krisnások. Ad abszurdum: még bejegyzett Boszorkányegyház is működik.
Keressen térképen, országjárás során olyan magyarországi települést, mely jellegzetesen plurális vallásosság szempontjából. Interjúkkal szerezzen tapasztalatokat az együttélés hagyományairól, módjáról. Az interjúban szerezzen információkat arról is, miképp élte meg a település a holokausztot, vagy a „létező szocializmus” első korszakának kemény ateista politikáját.
38. feladat
A pogány neveltetésű Augustinus, a későbbi Szent Ágoston pszichológiailag modernül izgalmas, izgalmasan modern Vallomásaiban (1987) így ír: „Ugyan mi hasznomra volt, én uram és igaz életem, ha sok-sok pajtásom és diáktársam előtt az én előadásom kapta a legtöbb éljent? Nem volt mindez csak füst és lenge szél? Nem akadt más valami, hogy benne élesítsem értelmi erőmet és nyelvemet? Dicséreteid és magasztalásod, Uram, szentírásod nyomán, magasra zsendítették volna szívem hajtásait, hogy ne legyenek nyomorult zsákmányai minden madárnépnek...” Elemezzék e Vallomás tartalmát!
39.
feladat
Keressen
interneten kulturális egyesületek honlapjait. Ezen információk alapján
készítsen tartalomelemzést a kulturális egyesületekről.
40. feladat
Tekintse át a Sporttörvényt! (2000. évi CXLV. Törvény a sportról) Elemezze: milyen előírások találhatók benne az egyesületi élet normáira, milyen nevelési feladatok fogalmazódnak meg benne?
41. feladat
Készítsen interjút
különböző korú interjúalanyokkal: melyik fikcióról vélte már úgy a megkérdezett,
hogy az igaz?
Emlékezetes legendája a rádiózás hőstörténetének, hogy amikor A világok háborúja című rádiójátékot sugározták az Egyesült Államokban, akkor a hallgatók valódi csillagháborúra gondoltak, azt hitték: valóságról s nem játékról van szó. Néhány évtizeddel később, amikor a magyar televízió a latin-amerikai rabszolgalányról sugárzott brazil szappanoperát, akkor a hazai nézők gyűjtést szerveztek kiszabadítására, megkönnyezték a Szabó-család című maratoni rádiós családtörténet Balatonba-fulladt hősét.
42. feladat
Szervezzenek disputát a
következő állításról!
Nem egy pszichológus attól fél, hogy a gyerekek összekeverik a valósággal a médiavilág „második valóságát”. Egyenesen arról van látomásuk, hogy az amerikai gyerekkorú gyilkosok többnyire nemcsak hogy a médiából vették a „követendő-követhető” mintát, de ráadásul arra gondoltak, hogy az ő áldozatuk is éppúgy talpraáll a végzetes golyó után, mint a televíziós sorozatok halhatatlan szupermenjei.
43. feladat
Ismételjék meg s elemezzék a következő kísérletet!
M. Tóth Géza (aki maga is animációs filmrendező s az ELTE doktorandusza volt ) szellemes kísérletet végzett magyarországi gyerekekkel. 5 üres képkockát kellett kitölteniük úgy, hogy a középsőbe egy fát és agy autót rajzolt bele. Ezt a képsort kellett kiegészíteni. A gyerekek ártatlan családi történeteket rajzoltak kirándulásról, piknikezésről, legfeljebb egy koccanás képviselte a kalandot. Ezt követően ugyanilyen képkockákat kaptak a gyerekek, de a kockákat úgy alakította ki, mintha tévé-képernyő lenne. Ezekben a sorokban megjelentek a televíziós fikciók rémképei, katasztrófák, dinók, robbanások. A kutató azt a tanulságot vonta le, hogy a gyerekek világosan megkülönböztetik a valóságot a televiziós képzelet eseményeitől.
44. feladat
A violence-chip az erőszakra, vagy mértéken felüli erotikára automatikusan kikapcsoló televíziós kiegészítő. Az Egyesült Államokban már alkalmazzák. Mi a véleménye róla?
45. feladat
A háború idején az angol BBC hallgatója az életét kockáztatta, hiszen az az ellenség adója volt, s hogy a létező szocializmus idején tiltott gyümölcs volt a Szabad Európa Rádió. Ez utóbbi hamar megtalálta mégis az utat célközönségéhez. Délidőn „teenager party-n” sugározta a legfrissebb nyugati táncdalokat, a Beatles legendás nótáit például, s a műsorvezető pontosan tudta, hogyan kell két szám közé politikai agitációt elhelyezni.
Készítsen interjút idős emberekkel e műsorok hatásáról!
46. feladat
Ismerjék meg a NAT Mozgóképkultúra és médianevelés műveltségi részterületét!
47. feladat
Csoma Gyula könyvének a következő ironikus címet adta: Elviszik-e a kutyák az iskolát? Válaszoljanak a kérdésére!